Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MITEN TOIMIA JOS LAPSELLALLA JÄÄ JOTAIN KURKKUUN?

22.02.2006 |

Tuli tuossa vain mieleen kun poika kakisteli, että mitä jos jää jotain kurkkuun, niin että on oikea tukehtumis vaara?

Soitetaan tietty hätänumeroon, mutta minkälainen ensiapu?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä kerralla äitin antoi tytölle leivänkannikan, josta leivän pehmetessä irtosi paloja, jotka " tukkivat" tytön kurkun (eivät siis olleet todennäköisesti henkitorvessa saakka). Minä menin myös ihan paniikkiin, mutta kun olen ensiapu- kurssin kahdesti käynyt, niin tiesin suunnilleen miten toimia. Ensin kaivoin tytön suusta sormella kaiken mitä näin pois. Otin tyttöä jalasta kiinni ja löin selkään (napakka lyönti lapaluiden väliin), sieltä ne kaikki muruset sitten tulivat pois. Jalat tärisivät kyllä vielä monta minuuttia sen jälkeen, mutta tyttöä rupesi hymyilyttämään heti kun henki kulki, eikä siis edes itkenyt, oli hieman hämmennyksissään vaan.

Toinen kerta oli kun tyttö oli saanut kaadettua talouspaperirullatelineen, jossa oli tyhjä rulla. Tyttö oli sitten syönyt rullaa ja siitä lähtenyt paloja, tällä ketaa riitti että kaivoi palat tytön suusta, enkä pelästynyt niin pahasti, kun edellisellä kerralla.

Tapauksien jälkeen olen kyllä ruvennut huolehtimaan, ettei tytön ulottuvilla vahingossakaan ole mitään.

Vierailija
2/6 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..eiköhän viisainta oo laittaa lapsi pää alaspäin, ikäänkuin " roikkumaan? Silloin kait se vieras esine helpommin poistuu, mutta toisaalta jos sinne hätänumeroon soittaa, niin saapi varmaankin kunnon ohjeet miten toimia.

Kaameeta muuten, kun harvemmin tulee etukäteen miettineeksi tommosia, ja itse oon kyllä tasan varma, että jos jotain tommosta tapahtuu, niin hätäännyn niin, etten osaa muuta kuin huutaa ja voivotella:o(.

Toivottavasti ei tartte oikeesti koskaan moista tilannetta kokea!

Truutta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauvat.net/apua.htm

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=avs00…

http://jukkalehtinen.net/oldpages/jukanwwwsivut/ea/tukehtuminen4.htm

Oli hyvä että otit puheeksi, koska itsekin monesti miettinyt samaa kun vauva on kakonut... Että mitäs sitten jos OIKEA vaaratilanne tulee!?!

Nuo luettua tietää ainakin jo jotain :)

Vierailija
4/6 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tyttö oli 10kk ja oli vähällä tukehtua omenanpalaan. Koskaan, en koskaan tajua kuinka pystyin siinä paniikissa toimimaan kuten toimin: nostin ripeästi jaloista ilmaan ja hakkasin selkään. Samalla soitin 112 ja sain lisäneuvoja. Siinä vaiheessa pala oli ilmeisesti jo lähtenyt kurkusta, mutta tyttö oli aivan omituisen näköinen ja oloinen. Ambulanssimiehet tulivat sitten tarkistamaan vauvan kunnon. Onneksi pääsimme säikähdyksellä. Toivon, ettei teidän kenenkään tarvitse tuollaista kokea, vapisutti pitkään jälkeen päin ja teki vaan mieli pitää tyttöä tiukasti sylissä.

Nytkin tulee aivan huono olo, kun muistelee sitä tilannetta.

Vierailija
5/6 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lapsi mahalleen polviesi päälle makaamaan ja lyö napakasti lapaluiden väliin. Voi myös laittaa lapsen pää alaspäin, mutta sitten täytyy pitää todella tukevasti kiinni.

Jos esine ei irtoa, hälytetään apua ja aloitetaan elvytys. Tilanne on kamala, mutta lohtuna on se, että usein vieras esine ei tuki hengitysteitä kokonaan, vaikka lapsi tietysti hätääntyykin ja kakoo.

Vierailija
6/6 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni istui syöttötuolissa ja oli saanut mainoksen keittiön pöydältä, mussuttanut sitä sillä välin kun laitoin hänelle ruokaa. Yhtäkkiä alkoi kakoa, suu ja nielu oli täynnä paperimassaa ja kertakaikkisesti vain kaivoin paperit pois sieltä ja laitoin lopuksi pojan pää alaspäin sylissäni ja töpäytin kunnolla selkään. Kyllä pelästyin kunnolla enkä sen jälkeen ole mainoksia jättänyt minnekään lojumaan! Nyt on jo 2 muutakin lasta, joiden kanssa ei onneksi vielä ole käynyt samoin...

Toinen kerta, kun jouduin tämmöisen eteen, oli kun oltiin siskollani ja siskon 1½ -vuotias söi ranskalaista. Yhtäkkiä alkoi kakomaan, siskoni meni ihan jäihin ja alkoi huutamaan miestään apuun, joka oli yläkerrassa. Minä sain jostakin voimat toimia, otin tytön syliini, laitoin pää alaspäin ja töpäytin oikein kunnolla selkään kämmenselällä ja hops - sieltä lensi pitkä ranskanperuna kaaressa ulos! Tyttö oli vähän hämillään, mutta ei edes itkenyt. Siskoni oli ihan ihmeissään jälkeenpäin, että onneksi minä älysin toimia kun hän vain huuteli miestään ja meni ihan lukkoon.