Vierailija

Kotiin tai mukaan erilaisiin maksullisiin "rientoihin" kuten tivoliin tai hoploppiin. Meillä on siis vain yksi ja näillä kahdella äidillä useampi. Aluksi ajattelin, että he haluavat ihan vilpittömästi ilahduttaa, mutta nyt on alkanut tuntua, että nämä äidit haluavat vain esikoisensa pois jaloista hetkeksi. Ikää meidän lapsella ja noilla esikoisilla 3v. He tarjoavat lapsiaan kylään viikottain ja mukaan aina, kun kerron meidän olevan menossa johonkin. Heille ei koskaan sovi kyläily niin, etten minä ole mukana. Eivätkä he koskaan tarjoudu ottamaan meidän lasta mukaan mihinkään. Nykyisin en edes kerro, jos olemme menossa johonkin ja toivon, ettei lapsikaan sano mitään nähdessämme heitä. En jaksa enää "loukata" heitä kieltäytymällä ottamasta heidän lasta mukaan. Kotiin leikkimään voin ottaa silloin tällöin, mutta yleensä tyttö haluaa olla päiväkotipäivän jälkeen ihan rauhassa meidän vanhempien kanssa tai leikkiä yksin.

Mietinkin,mettä onko tämä joku yleinen olettamus, että yhden lapsen vanhemmat haluavat ilomielin pitää huolen toisestakin taaperosta hoplopissa, kun "yhden kanssa on niin helppoa" ja "menee se kaksi siinä missä yksikin". Kivaa hyväntahtoisuudeksi verhottua hyväksikäyttöä. 😁

• ylös 60
  • alas 0

Kommentit (14)

Vierailija

Meillä lapsi on vanhempi. Kavereita ei niinkään tyrkytetä kylään, kunnon jo koululaisia ja tulevat itse, jos siltä tuntuu. Eikä pienempänäkään kukaan ollut tunkemassa lastaan jatkuvasti meille. Ikäviä kavereita sulla? Ovatko vielä itse kotiäitejä ja sinä työelämässä?

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

En osaa sanoa onko yleinen olettamus. Itselläni on kaksi lasta, molemmat aika pieniä vielä.

Esikoinen on meillä 3 vuotias ja usein olen ajatellut, että olisi mukava ottaa mukaan hänen "paras" kaverinsa jos lähdemme johonkin tapahtumaan. Valitettavasti se vain aina kaatuu siihen, että meidän autoon ei mahdu takapenkille kolmea turvaistuinta ja usein tapahtumat niin kaukana, että menemme autolla.

Joten jos meillä olisi 1 lapsi ottaisin enemmän kuin mielelläni lapselle kaverin mukaan. Ja vaikka meillä nyt onkin 2 lasta ja heistä on toisilleen seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Rupea sanomaan ystävällisesti ja päättäväisesti, että "Ehkä toisella kertaa sitten, mutta nyt menemme ihan perheen kesken". Tai sanomalla, että lapsesi nauttii rauhoittumisesta pitkän päivän jälkeen, leikit voidaan järjestää vaikka viikonloppuna.

Minulla on yksi tällainen tuttava, joka on kuvioissa yhteisen tuttavan kautta. Hänellä on neljä pientä lasta. Hän on ahkerasti kustumassa leikkipuistoihin ja kahviloihin, mutta en kerta kakkiaan halua enää lähteä. Tuo kun tarkoittaa sitä, että hän työntää isoimmat lapsensa minulle hoidettavaksi ja vahdittavaksi ja se on sitten muka sitä "leikkimistä". Omat lapseni eivät ole edes kiinnostuneita leikkimään näiden itseään pienempien tenavien kanssa.

Samalla tavalla hänen lapsensa lankeavat minulle, jos käymme kutsusta heillä kylässä, jopa juhlapöydässä. Rouva yksinkertaisesti käskyttää lapsiansa minun luokseni käsiä pesemään, räkää pyyhkimään, hakemaan lisää limua ja niin edelleen.

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Ei 3-vuotiaat tarvitse mitään kaveria kotiin jos jo käy päiväkodissa/kerhossa. Siinä iässä kelpaa vielä mainiosti vanhempienkin seura.

• ylös 26
  • alas 1
Vierailija

Sanot suoraan, että tällä kertaa ei käy, tulkaa vaikka sunnuntaina leikkimään meille kotiin.
Jos ovat näitä tivaajia, että miksi ei käy, niin joko sanot suoraan, että nyt on aika viettää aikaa oman perheen kesken tai sanot että olitte suunnitelleet käyvänne tullessa rautakaupan, ruokakaupan, mummulan ja ikean kautta, joten menee liian hankalaksi.

Js vielä jankutijankuti, niin topakan ystävällisesti hymyillen vaan, että ei tällä kertaa, tulkaa meille sitten vaikka sunnuntaina jos sopii.

Ja sitten näille kannattaa kertoa vasta jälkikäteen mitä teitte ja lähditte tietenkin niin extemporee, ettei ehtinyt ilmoitellakaan :-).

En itsekään halua aina ottaa muiden lapsia mukaan. Etenkin jos vastavuoroisuus ei toimi, niin silloin 1-2 kertaa on jo tarpeeksi.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla hänen lapsensa lankeavat minulle, jos käymme kutsusta heillä kylässä, jopa juhlapöydässä. Rouva yksinkertaisesti käskyttää lapsiansa minun luokseni käsiä pesemään, räkää pyyhkimään, hakemaan lisää limua ja niin edelleen.

Mitä tuossa tilanteessa teet? Minä en vielä ole keksinyt hyvää tapaa. Voiko sanoa vaan hyväntuulisesti, että meneppä pyytämään apua äidiltäsi, kyllähän äitisi hoitaa tms. 

t. toinen jolla samanlainen äitituttava

Vierailija

Muuten, tämäkin tilanne muuttuisi ihan erilaiseksi, jos "hyväksikäyttäjä" sanoisi ihan suoraan olevansa uupunut, kyllästynyt, väsähtänyt, pinna lyhyellä lasten kanssa, että voisitko jeesiä pari tuntia. Katsoisitko minunkin ipanoiden perään puistossa, kun nähdään. Tai ottaisitko luoksesi iltapäiväksi.

Noin ei tietenkään voi sanoa, jos kyseessä on vain laiskuuttaan muita hyppyyttävä ihminen.

3

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Kaveruuteen ei kuulu hyväksikäyttö. Sinä et ole mikään ilmainen päivähoitopaikka. Sinuna rupeaisin pitämään etäisyyttä tuollaisiin. Lapsellasi on kyllä leikkikavereita hoidossa, ja jos menette retkelle tms. siellä riittää puuhaa ilman että mukana on toisten perheiden lapsia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mitä tuossa tilanteessa teet? Minä en vielä ole keksinyt hyvää tapaa. Voiko sanoa vaan hyväntuulisesti, että meneppä pyytämään apua äidiltäsi, kyllähän äitisi hoitaa tms. 

Olen tähän asti hoitanut ne lasten tarpeet ystävällisesti. Heidän ei kuitenkaan pidä kärsiä heittopusseina. Olen vain nyt ottanut etäisyyttä tähän äitiin.

t. toinen jolla samanlainen äitituttava

Vierailija

minulla on kolme lasta ja esim. uimahalliin olisi aina tulemassa muitakin, onneksi ei mahdu autoon :)

Vierailija

Mieheni matkustaa todella paljon tällä hetkellä ja meillä on 4 lasta.
Olen todella innoissani kun kahden vanhemman lapsen vanhemmat ehdottavat saako meidän lapsi lähteä mukaan Hoploppiin.
Vastaan aina tietenkin ja ilmoitan lapsella on sitten omat rahat mukana.

Myös lasten ystävät ovat meille aina tervetulleita ! Olen vanhemmille sanonut etten nyt pysty tekemään vastapalveluksia mutta aina tulee sama palaute, lapsilla on mukavempaa kun on oma kaveri mukana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
minulla on kolme lasta ja esim. uimahalliin olisi aina tulemassa muitakin, onneksi ei mahdu autoon :)

En ikinä uskaltaisi ottaa vierasta alle kouluikäistä mukaan uimahalliin. Varsinkin jos on monta omaa lasta.

• ylös 12
  • alas 1
Vierailija

Uskomatonta kyllä, näitä hyväksikäyttäjiä riittää! Hehkutetaan että miten leikkikaverit on niin tärkeitä ja meidän lapset voisi leikkiä. Vastakutsuja ei kuitenkaan kuulu. En halua aina meille muita lapsia pyörimään, päiväkodin jälkeen 2 kertaa viikossa on ihan ok. Miksi et voi vain sanoa, että vuoronperään teillä ja meillä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.