Kahvimaksu käytöksen mukaan
Onpa alentavaa! Lue alhaalta miksi.
Sysmässä myydään edelleen kahvia kalliimmalla hinnalla, vaikka hyvillä käytöstavoilla säästäisi muutaman euron.
Kauniit käytöstavat ovat nousseet keskusteluun viime päivinä, kun vuoroin kaupan kassatyöntekijä, kaupassa asioiva asiakas sekä viimeiseksi päiväkodin työntekijä kertoivat Iltalehdelle näkemyksiään korrektista käytöksestä asiakaspalvelussa.
Toisin kuin edellä mainitut, Sysmässä sijaitseva Pub29 tiivisti sanomansa pitkän ohjeistuksen sijasta kahvihinnastoon: mitä kohteliaampi asiakas, sitä halvempi kahvi.
Jos asiakas tokaisee tiskillä pelkästään sanan kahvi, hinnaksi tulee kolme euroa. Kiitoksen muistaminen pudottaa hintaa kahteen euroon.
Viimeinen tuntuu olevan se kaikkein vaikein, sillä asiakkaan pitäisi muistaa sekä tervehtiä että kiittää kahvin tilaamisen yhteydessä. Silloin maksettavaksi jäisi vain yksi euro.
– Kyllä kahden- ja kolmen euron kahvia menee edelleen eniten, kertoo ravintolatyöntekijä Miko Tuomaala.
Tuomaalan mukaan kahvikyltti ei mene asiakkaalta ohi, koska se on pystytetty muovitaskuun tiskin viereen. Ennen asiakkaan tekemää kahvitilausta, tätä pyydetään vielä lukaisemaan hinnasto läpi.
Siitä huolimatta harvempi kahvikuppi myydään eurolla.
– Kaikki eivät välttämättä ymmärrä kylttiä, vaikka kahvia saisi oikeasti halvemmalla, Tuomaala ihmettelee.
Kahvia on myyty käytöksen mukaan jo viiden päivän ajan. Hauska idea löytyi Facebookista.
– En koe, että suomalainen tulee kohteliaammaksi rahan avulla, vaan siihen vaikuttaa enemmänkin oma käytös. Jos itse hymyilee, niin silloin asiakaskin helposti hymyilee. Mutta onhan kyltti tavallaan hyvä kannustin hyvään käytökseen, Tuomaala pohtii.
Minä en ainakaan tarvitse mitään helvetin KANNUSTIMIA normaaleille käytöstavoille. En ikinä menisi tuollaiseen kahvilaan, koska silloin täysin normaali, kohtelias käytökseni olisi myyjän silmissä vain halua saada halvempaa kahvia.
Toivottavasti tuollainen typerä idea on jo kuollut ja kuopattu.
Kommentit (3)
Noinhan on toimittu asiakaspalvelussa jo vaikka kuinka kauan, nyt vain asia on painettu paperille. Mukava asiakas saa aina parempaa palvelua ja extraa, kun taas töykeällä käytöksellä saa vain pakollisen ja jokainen pullanmuru muistetaan veloittaa erikseen :)
KUMMITUSELÄIN kirjoitti:
Noinhan on toimittu asiakaspalvelussa jo vaikka kuinka kauan, nyt vain asia on painettu paperille. Mukava asiakas saa aina parempaa palvelua ja extraa, kun taas töykeällä käytöksellä saa vain pakollisen ja jokainen pullanmuru muistetaan veloittaa erikseen :)
Ei päde jokaiseen asiakaspalvelumestaan. Esimerkiksi ruokakauppaan.
Uutinen on vuodelta 2013.
Minusta oikein hyvä idea.
En ole ikinä tehnyt asiakaspalvelutyötä, mutta silti on joskus vituttanut jonossa edellä olevan käytöstä seuratessa :D
Tekisi myös joskus mieli monottaa ryhtiä johonkin vätykseen, joka ei edes tervehdi kaupan kassaa vaikka häntä on tervehditty. En ole kuitenkaan väkivaltainen ihminen.