Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsetehty suola-sokeriliuos ripuliin?? Koostumus??

22.02.2006 |

En muista sekoituksen suhteita. Jotain pitäisi nyt saada menemään ja äkkiä! Auttakaahan.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotias oli vuosi sitten kovan ripulin kourissa, ja jostakin silloin luin, että sokeri saattaa ärsyttää mahaa entisestään. Jos lapsi pystyy jo marjoja syömään, on mustikka tehokas mahan rauhottaja (ainakin itselläni toimii). Äitini kertoi, että " ennen vanhaan" kuivattua mustikkaa käytettiin ripulilääkkeenä. Nyt meillä onkin sitä jemmassa viime mahataudin kokemuksista oppineena. Meillä lapsi joi osmosalia tyytyväisenä, että sitäkin kannattaa kokeilla (vaikka maku joistakin on karmea.)

Vierailija
2/8 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus on käyttää apteekin Osmosal-jauheesta tehtyä liuosta. Siinä kaikki varmasti oikeassa suhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin olen saanut ohjeen että ei " sokerijuomia" mahataudissa vaan ennemmin jos vaikka limsaa juo niin light-juomia tai mehuista tuoremehua tai jotain sokeritonta. Mutta tuo osmosal parasta että saa niitä suoloja. Ja sain kyllä perustelutkin tohon sokerijuttuun mutta valitettavasti niitä en muista...

Vierailija
4/8 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osmosal on järkyttävän pahaa, eivät meidän lapset ainakaan suostuneet sitä juomaan. Meidän neuvolantäti neuvoi käyttämään " vanhanajan" vissyä, eli natriumpitoista ja siihen vaikka kotimehua tai mehutiivistettä vähän makua antamaan, jotta menisi paremmin alas. Pieniä annoksia ja usein, niin nesteytys hoituu parhaiten.

Voimia!

tiia

Vierailija
5/8 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Itse tein tuollaista sokeri-suola -liuosta vauvalle, kun oli pitkään ripuli- ja oksennustaudissa. Ensinnäkin keitin kaikki juomavedet, mitä annoin. Mukilliseen juomavettä sitten sekoitin ripauksen suolaa ja sokeria (sokeria ehkä alle 1 tl ja suolaa pikku ripaus), niin, että maku oli siedettävä. Meilläkään ei Osmosalia mennyt alas yhtään sen maun takia. Anna vaikka teelusikalla 1tl 10 minuutin välein, jos ei ala juomaan suoraan mukista. Hyvä olisi kuitenkin että jotain nestettä saisi.

Vierailija
6/8 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt sellaisen seoksen, että lasilliseen vettä olen laittanut 2tl sokeria ja suolaa ripauksen. Toki mehuunkin voi suolaa lisätä jos saa paremmin menemään sitä. Kivennäisvesissä hiilihappo ei yleensä lapsia miellytä, muuten kyllä kuulosti ihan hyvältä idealta. Pääasia, että juo jotain.

Vierailija
7/8 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, että mikään ei maistu ripulipotilaalle. Juota siis lusikalla.

Eräs WHO:n ohje ripulilääkkeeksi, ellei apteekin lääkettä ole, on tämä:

Yksi tasainen teelusikallinen ruokasuolaa

Kahdeksan tasaista teelusikallista sokeria

Yksi litra vettä

Mittojen oltava tasaisia.

Jokaisen ulostamiskerran jälkeen annetaan noin lasillinen liuosta; pikkulapsille puolet vähemmän. (Vauvoja voidaan syöttää lusikalla.) Lapsen tulee antaa juoda niin paljonkuin haluaa kaikkia nesteitä.

Vierailija
8/8 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitäkin voi sekoittaa mehun tms kanssa, esim. puolet osmosalia ja puolet mehua.

Meillä kyllä osmosal meni ihan kevyesti reilulle vuosikkaalle, itse asiassa se oli ainutta, mikä meni. Jääkaappikylmää piti tosin olla.