Työhönotosta / rekrytoinnista
Jos saa soveltuvuusarvioinnissa huipputuloksen eikä silti saa kyseistä työtä, mikä voi olla kyseessä? Jos rekrytoija vielä sanoo haastattelunkin onnistuneen erittäin hyvin ja hakijan nousseen ykkösehdokkaaksi. Suhteetko tulevat kehiin tässä kohdassa viimeistään? Millaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (6)
Palkkapyyntö. Tai sitten ihan yleinen "fiilis". Päättävä henkilö on eri mieltä jostakin soveltuvuusarvioinnista tms... Eipä noista tiedä. Ehkä toisella oli kivemman kuuloinen nimi?
Nepotismi. Suomi on nepotismin luvattu maa.
Olet liian hyvä haettavaan tehtävään. Liika sopivuus on aina vähän epäilyttävää.
Negativinen referenssi. Siis joku joka on aikaisemmin tehnyt töitä sun kanssa on sanonut, että oikeasti et ole niin hyvä kuin paperilla ja soveltuvuuskokeessa näyttää. Yleensä tämä on joku joka on nykyään töissä siellä, mihin olet hakenut mutta voi se olla joku sidosryhmän edustajakin. Tämä on toimivien suhteiden kääntöpuoli: saadaksesi työpaikan suhteilla, sun suhteiden pitää tietää sut hyväksi tai sinakin tarpeeksi hyväksi työssäsi. Jos tietävät paskaksi, körsit siitä.
Mitä tarkoittaa soveltuvuus arvioinnin huipputulos? Mä olen itse ollut tilanteessa jossa valittiin lopulta laittamalla paperin väärinpäin pöydälle ja siitä valittiin. Toisen kerran meni äänestys, 2 sanoi että a mutta johtaja sanoi b ja hänen mukaansa valittiin.
Totuushan on se, että monissa paikoissa menee suhteilla. Olevinaanhan niitä pisteytetään, mutta ne pisteytetään silleen, että se kenet halutaan, sille laitetaan eniten pisteitä.. Yksinkertaista..