Kokemuksia baletista lapsen harrastuksena?
Lapseni, joka on nyt 5v. haluaisi kovasti aloittaa baletin. Hän ei ole kaikkein ketterin, mutta balettiin pääsystä kovin innostunut. Miten pidemmän päälle harrastuksen jatkuminen?
Kommentit (10)
Mun lapsi on tanssinut nyt seitsemän vuotta ja harrastus jatkuu edelleen. Tanssii nykyään kolme kertaa viikossa. Vielä tähän päivään mennessä ei ole lapsi harrastustaan halunnut lopettaa. Tanssi tuonut kavereita ja paljon mahdollisuuksia esiintyä. Tytön ryhti on loistava :)
Anna kokeilla. Tanssi on vaikeaa, mutta kaikille mahdollista oppia. Itselleni baletti oli liian työlästä ja lopetin vuoden jälkeen, en kuitenkaan kadu.
T.Lihaa syövä heteromies
Meillä lapsi kävi vuoden satubaletissa... halusi olla prinsessa, mutta baletin ohjeiden kuuntelu yms. ei ollut hänen juttu. Kivampaa olisi ollut kiivetä puolapuissa jne.
Baletti on hyvä harrastus kunhan sattuu opettaja joka ei ole liian tiukka. Jo pienestä pitäen saatetaan kilpailla ja kiinnittää ulkonäköön ihan liikaa huomiota.
Itse tanssin pienenä muutaman vuoden. Olen iloinen että tanssin, mutta myös iloinen että lopetin ennen murrosikää. Nyt aikuisena olen taas jatkanut harrastusta hyvillä ja ennen kaikkea rennoin mielin.
Oma murkkuikäiseni on varsin sinut oman kroppansa kanssa... tanssiessa on itsensä nähnyt peilistä varsin kauan :)
Ovat olleet aina tekemisissä isompien tanssijoiden kanssa, jotka ovat kukin oman mallisiaan.
En koe balettia hankalaksi murrosiässä, jos lapsella on hyvä itsetunto.
Jotkut väittävät, että baletti altistaa anoreksialle. Olen eri mieltä, baletti ei ole syy anoreksian puhkeamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Baletti on hyvä harrastus kunhan sattuu opettaja joka ei ole liian tiukka. Jo pienestä pitäen saatetaan kilpailla ja kiinnittää ulkonäköön ihan liikaa huomiota.
Itse tanssin pienenä muutaman vuoden. Olen iloinen että tanssin, mutta myös iloinen että lopetin ennen murrosikää. Nyt aikuisena olen taas jatkanut harrastusta hyvillä ja ennen kaikkea rennoin mielin.
Oman lapseni opettaja on tiukka, mutta ammattitaitoinen. En koe, että jämäkkyys on este harrastuksesta nauttimiselle. Lapsia ei niinkään kilpailuteta keskenään, mutta kehuja saavat taitavammat enemmän, sooloja saavat taitavammat jne. Tämä paremmuus ei sinällään näy tavallisilla tunneilla. Kaiken tasoiset ja näköiset voivat tanssia.
Suosittelen!
Oma lapseni vaihtoi balettiin rytmisestä voimistelusta. Huomaa selkeän eron kilpaurheilun ja taideopetuksen välillä! Voimistelussa järjettömät suorituspaineet, pitkät monen tunnin harkat monta kertaa viikossa, kilpailut, vanhempien mokkapalaleivontavuorot, leirit jne. Siis koko elämä sitä. Nyt balettia 9-vuotiaalla 2 x viikossa tunnin kerrallaan ja yksi tunti jazz-tanssia. Ei kilpailuja, pääsee esiintymään, ylläpitää saavutettua notkeutta, lisää kehonhallintaa, ei urheiluvammoja, kiva porukka. Opettaja on muiden vanhempien mielestä vaativa, mutta vrt. voimistelu niin ei tanssijoilta siihen verrattuna paljoa vaadita. Kaunis ja ihana laji.
Mun 8-vuotiaan mielestä liian tylsää. Ollaan suunniteltu, että vaihtaa syksyllä johonkin show-tanssin tyyppiseen. Itse olisin ollut baletin kannalla...
Lapsi harrastaa niin kauan kuin kiinnostaa / vanhemmat pakottavat...