Peptidi Tuttelin käyttäjät, HOI!
Meillä kävi nyt sitten niin, että pojalla 6kk epäillään olevan maitoallergia (oireena nokkosihottuma) ja maidottomalle kuurille jouduimme ja tarkoitus olis muutaman viikon päästä tehdä maitoaltistus.
Meillä ollaan enää osittaisimetyksellä ja kiinteitäkin jo syödään, joten ryntäsin heti apteekkiin ostamaan tuota TÖRKY hintaista peptidi tuttelia. Poikapa ei vaan sitten sitä suostunutkaan syömään. Maitoon jäi kokkareita vaikka kuinka sitä vatkattiin ja ravistelitiin ja haju oli aivan kammottava!!
Miten ihmeessä te olette saaneet vauvanne syömään tuota peptidi tuttelia? Onko jotain muuta samankaltaista valmistetta olemassa? Saako ruoka-kaupoista mitään noita valmisteita? Soijamaitoa en tohtisi allergian pelossa antaa ennen kuin on pakko. Entäs voiko tuota peptidi tuttelia sekoittaa ruokaan?
Lasten lääkäri, jolla kävimme ei niinkään antanut ohjeita noiden maitovalmisteiden käyttöön, vaan totesi vaan että " imetät sen minkä imetät ja sitten voi antaa vettä" . Imetän n. 4-5 kertaa päivässä ja epäilen tuon määrän riittävyyttä koko päivän nesteeksi. Ongelma on myös siinä, että poikaa en pysty enää julkisilla paikoilla imettämään koska ei yksinkertaisesti pysty keskittymään imemiseen, vaan katselisi maisemia. Jonkin sorttista korviketta on siis pakko kai antaa.
Olisin tosi kiitollinen jos joku viitsisi kertoa omista kokemuksistaan näiden maitovalmisteiden kanssa!
Niin, ja vieläpä piti kysymäni, että mitä maitoa itse käytätte esim. kahvin kanssa? Olen itse suuri kahvi narkomaani ja nämä " epä-maidot" (soijamaito ym.) ovat mulle täysin vieraita.
Mehis ja poju kohta 6kk
Kommentit (17)
että alle vuoden ikäiselle ei sitä soijamaitoa tarvitse juottaa, mutta yli vuoden ikäiselle siis ensisijaisesti soijamaito ja vasta jos se ei käy, niin Kela korvaa erityiskorvikkeen.
Alle vuoden ikäisellehän soijamaitoa ei suositellakaan.
Tuosta maidon tekemisestä varastoon. Ohje on tosiaankin kaiketi reilun vuoden vanha tai jotain ja se on ihan varotoimenpide. On nimittäin olemassa pöpö, joka säilyy hengissä jauhemaisissa korvikkeissa (ja kaikissa muissa kuivamuonissa!) ja joka veteen päästyään voi alkaa lisääntyä siinä. Mitä kauemmin valmista maitoa siis säilytetään niin sitä kauemmin pöpö saa lisääntyä.
Sikäli juttu on pelkkää teoriaa, että Suomessa ei kai ole koskaan edes tavattu kyseistä pöpöä puhumattakaan siitä, että se olisi aiheuttanut ruokamyrkytyksen...
Edellisten lastemme kohdalla moista pykälää ei ollut ja silloin suosituskin oli, että vuorokauden korvikkeet voi tehdä kerralla ja niin meillä toimittiin ilman ongelmia. Tämän kolmosen kanssa on sitten NAN-jauheen kanssa tehty vain yksi pullollinen korviketta kerrallaan (korkillinen pullo jääkaappiin) niin, että säilytysajaksi taitaa tulla korkeintaan 5 tuntia tms. Mutta se Peptidi Tutteli oli kyllä sellainen hirveä homma ja riski kuitenkin ihan teoreettinen, että teimme kyllä koko päivän satsin jääkaappiin ilman omantunnontuskia ;)
Jos jaksaa, niin onhan se tietysti parempi tehdä yksi satsi kerrallaan. Ja tosiaankin tämä säilytysjuttu on hurjan paljon tärkeämpi ja oleellisempi kuin veden keittäminen, jota ei nykyisin edes suositella. Eli mielummin tehdään korvike kylmään vesijohtoveteen kuin säilytetään keitettyyn veteen tehtyä korviketta!
Meilläkin syötiin ensin Peptidi tuttelia. Sepä ei meille sopinut kovin hyvin niin vaihdettiin Almiron Peptiin. On sata kertaa parempaa kuin Peptidi tutteli. On pienempi mitta, eli saa tarkempia annoksia ja sekoitetaan 40asteiseen veteen, eikä ,tule kökkäreitä. Tosin on kyllä vielä vähän kalliimpaa ku Peptidi Tutteli... Peptidi tuttelin valmistus lopetetaan kevään aikana, joten vaihto on edessä jokatapauksessa...
Siitä valmiiksi sekoittamisesta, kysyin silloin asiaa peptidituttelin kohdalla neuvolasta, vastattiin että edustaja oli sanonut että se on laitettava eu säädösten takia niin että ei saa sekoittaa valmiiksi.. Eli voi ihan huoletta sekoittaa vuorokauden annoksen valmiiksi. Almiron Peptin käyttöoppaassa ( saa apteekeista ) ainakin lukee että voi sekoittaa valmiiksi vuorokauden annokset. Siitä löytyy myös muutama resepti puuroihin + velleihin ym:ihin....
Eli meillä myös poitsu on todettu maitoallergiseksi ja alkuun myös minä tein vuorokausiannoksen kerralla. Kunnes sitten näiltä samoilta sivuilta luin että näin ei saa enää tehdä koska jossain joku lapsi on kuollut saatuaan valmiiksi tehtyä maitoa. No,paniikkihan siitä iski.
Googletin aihetta ja löysin kuin löysinkin tekstiä tästä (mutta empä löydä enää...)Tämä kuoleman tapaus on sattunut ulkomailla, Euroopassa kuitenkin. Ja täsmennykseksi miksi maitoa ei saa enää tehdä kuin kerta annoksena on juuri tuo jauhoissa elävä bakteeri ja suomessa jääkaappien normaali lämpötila on + 8 astetta,yleensä enemmän (jääkaapin avaus jne....) Tämä bakteeri ei lisäänny +6 astetta kylmemmässä.
Kylläpä aiheutti päänvaivaa kun rupesin miettimään mites nyt tehdään..
Nyt teen sen niin että olen valmiiksi keittänyt vettä. Annostelen sopivan verran toiseen pulloon,lämmitän sen ja toiseen pulloon jauhot ja sit vaa sekasin. Ja yöt menee niin että termarissa on sopivan lämpöistä vettä,ehkä hivenen vielä kuumempaa koska kuitenkin jäähtyy...Hyvin kuivattuihin Pulloihin valmiiksi jauhot ja korkki päälle. Sitten vaan annostelen veden ja herran ateria valmis!!!
Niin ja se Peptidi Tutteli todellakin loppuu ensi kuussa, mekin siirryttiin Almironiin.
Puolitoista kuukautta meni kelalla kunnes saatiin uusi kela kortti. Ja maidot korvataan lääkärin lausunnosta lähtien. Enää ei kauhistuta maitojen hinnat =) mutta mitäpä sitä ei lapsensa puolesta tekisi...
Keitetyn veden säilyttämisessä - varsinkaan lämpimänä ei ole mitään järkeä!
Toki on parempi, että teet kerta-annoksen kerrallaan, mutta veden säilyttäminen seisovana, varsinkin vielä lämpimänä antaa bakteereille paljon paremman mahdollisuuden lisääntyä siinä vedessä, kuin jos käyttäisit keittämätöntä kylmää kraanavettä.
Itse suosittelisin, että jos haluat tehdä kerta-annoksen kerrallaan, niin tekisit sen kylmään vesijohtoveteen ja vaikka lämmittäisit sen veden tai maidon aina sopivaksi mikrossa.
Onko oikeesti teillä jääkaapit +8 asteisia? Meillä on ainakin +3 astetta..tosin on kyllä amerikkalainen malli ja onhan lämpötila säädettävissä....
No meille on ihan sama, ei mekään sekoiteta enään valmiiksi maitoja. Yölläkin lämmitän valmiiksi keitetyn veden mikrossa, ja olen myöskin annostellut jauheet valmiiksi. =)
Ja nykyisissä jääkaapeissahan on lämpötilanäyttö etupaneelissa. Kyllä ainakin meidän jääkaappi pysyy siinä + 5 asteessa, mihin se on säädetty.
Itse olen nyt 1,5kk ajan ollut maidottomalla dieetillä. Kahviin voi laittaa Oatly-kauramaitoa, joka toimii hyvin, tai Alpro-soijamaitoa, joka toisinaan menee vähän juoksettuneen näköiseksi, mutta voi hätätilassa juoda :)
Meidän pienet saivat peptidi Tuttelia sairaalassa, joten sitä syötiin vielä jonkin aikaa kotonakin. Me sekoitimme useamman ruokailun tarpeiksi Tuttelia valmiiksi ja koska tuote on tosiaan varsin paakkuuntuvaa, siivilöin valmiin korvikkeen ennen kuin laitoin sen pulloihin. Ehkä kannattaa kokeilla? Niin ja sekoitin veden jauheen joukkoon vispilällä.
Eikö peptidi Tutteli olla lopettamassa??????
Meillä on annettu rintamaidon lisäksi myös jonkin verran tuota Peptidi Tuttelia maitoallergiaepäilyn vuoksi. Vaikka se löyhkääkin todella hirveältä, niin poitsumme onneksi suostuu juomaan sitä nikottelematta. Ollaan valmistettu sitä niin, että ollaan lisätty jauhe veteen eikä toisin päin. Voi olla, että niinkin jää kokkareita, mutta en vaan ole huomannut.
Neuvolasta saadussa ohjelehtisessä kerrottiin, että Peptidi Tuttelia voi käyttää myös ruuan valmistukseen, mutta sitä ei pidä keittää (niin kuin ei rintamaitoakaan), etteivät vitamiinit häviä.
En tiedä, mutta uskoisin, että muitakin vastaavia tuotteita löytyy apteekista. Kannattaa kysyä. Ruokakaupoista näitä ei valitettavasti löydy. :(
Toivottavasti oli edes jotain apua.
Mehis.:
Meillä kävi nyt sitten niin, että pojalla 6kk epäillään olevan maitoallergia (oireena nokkosihottuma) ja maidottomalle kuurille jouduimme ja tarkoitus olis muutaman viikon päästä tehdä maitoaltistus.
Meillä ollaan enää osittaisimetyksellä ja kiinteitäkin jo syödään, joten ryntäsin heti apteekkiin ostamaan tuota TÖRKY hintaista peptidi tuttelia. Poikapa ei vaan sitten sitä suostunutkaan syömään. Maitoon jäi kokkareita vaikka kuinka sitä vatkattiin ja ravistelitiin ja haju oli aivan kammottava!!Miten ihmeessä te olette saaneet vauvanne syömään tuota peptidi tuttelia? Onko jotain muuta samankaltaista valmistetta olemassa? Saako ruoka-kaupoista mitään noita valmisteita? Soijamaitoa en tohtisi allergian pelossa antaa ennen kuin on pakko. Entäs voiko tuota peptidi tuttelia sekoittaa ruokaan?
Lasten lääkäri, jolla kävimme ei niinkään antanut ohjeita noiden maitovalmisteiden käyttöön, vaan totesi vaan että " imetät sen minkä imetät ja sitten voi antaa vettä" . Imetän n. 4-5 kertaa päivässä ja epäilen tuon määrän riittävyyttä koko päivän nesteeksi. Ongelma on myös siinä, että poikaa en pysty enää julkisilla paikoilla imettämään koska ei yksinkertaisesti pysty keskittymään imemiseen, vaan katselisi maisemia. Jonkin sorttista korviketta on siis pakko kai antaa.
Olisin tosi kiitollinen jos joku viitsisi kertoa omista kokemuksistaan näiden maitovalmisteiden kanssa!
Niin, ja vieläpä piti kysymäni, että mitä maitoa itse käytätte esim. kahvin kanssa? Olen itse suuri kahvi narkomaani ja nämä " epä-maidot" (soijamaito ym.) ovat mulle täysin vieraita.
Mehis ja poju kohta 6kk
Oli tuon maidon sekoittamiseen, että tein päivän maito annoksen jääkaappiin, ja jauheen sekoitin vispilällä sekaan, eliyksi annos maitojauhetta kerrallaan veden sekaan ja sekoitus, sitten toinen jne. ei tullut paakkuja. Jos laitat kaikki kerralla veteen ei sekoitu hyvin. Itse sekoiteltiin 2v noita maitoja joten on hyvin muistissa. muistathan, että et voi syödä mitään missä on maitoproteiinia ym. naudassa on ihmeen paljon proteiinia.
Mutta aika traumaattista ainettahan se on, siis nimenomaan vanhemmille ;)
Peptidi Tutteli ei liukene kylmään veteen, eli veden pitäisi tosiaankin olla sellaista 60-70 -asteista. Lisäksi se liukenee verraten verkkaisesti, eli reilusti pitää ravistella ja välillä vain odottaa niin kauan, että on liuennut.
Itse tein kotona käytännössä niin, että lisäsin kiehuvaan veteen vähän kylmää vettä niin, että siitä tuli arviolta sellaista 60-70-asteista ja sitten kaadoin tämän veden jauheen päälle korkilliseen tuttipulloon ja ravistin voimakkaasti. Ravistelin pulloja ja seisotin välillä vähän aikaa pöydällä, kunnes pulloa nostamalla saatoin todeta, että pohjalle ei enää kertynyt kokkareita ja sitten laitoin pullot jääkaappiin. Meillä kyllä tehtiin vuorokauden maidot kerralla jääkaappiin kun eihän sitä kukaan jaksa koko ajan olla väsäämässä.
Reissussa tein niin, että minulla oli purut pullossa ja lisäsin kraanasta kylmää vettä päälle jonkin verran alle tarvittavan määrän. Ravistin ja kuumensin mikrossa sellaiseksi 60-70-asteiseksi ja ravistelin niin kauan kuin oli liuennut. Sitten lisäsin kraanasta kylmää vettä niin että tuli sopiva määrä ja sopivan lämpöistä maitoa.
Reissussa voi tietysti käyttää myös termariin keitettyä vettä, mutta valmista maitoa ei kannattaisi pitkiä aikoja säilyttää lämpimässä, eli purut erikseen.
Eli esikoinen, jolla sitten todettiin maitoallergia, joutui sokkoaltistukseen 8-kuisena, ja kertakaikkisesti KIELTÄYTYI juomasta peptidiä. Eli tunsi jo maitoa tehdessä sen hajun, eikä suostunut juomaan. (onneksi äidinmaitoa riitti, kunnes allergia meni jo vuoden ikäisenä ohi). Nyt tämä neiti, jolla ikää 3 kk, sai ekan kerran peptidiä jo sairaalassa, ja ollaan sillä linjalla jatkettu (ts peptidi toimii lisämaitona imetyksen ohella. menekki n desi päivässä) ja tyttö juo maidon hyvällä ruokahalulla. Epäilen, että se ominaismaku on niin ' erikoinen' , että siihen tottuminen vanhemmalta vauvalta kestää kauan.
Minä keitän veden keittimessä, anna jäähtyä hetken, ja lisään veden pulverin päälle suoraan tuttipulloon. Oikein rivakka ravsitus, jauhe liukenee, ja pullo jääkaappiin tai kylmävesihanan alle (riippuen miten kiire syötöllä on). Jos joskus otan maitoa mukaan reissuun, otan kylmän maidon + pakkasesta kylmäpatterin, ja laitan muovipussiin. Ainakin näin talvella on pysynyt maito kylmänä useamman tunnin ajan. Saas nähdä kuinka kesällä käy.
Yritämme taas tänään, toivottavasti menestyksekkäämmin, antaa tota peptidi tuttelia!
Olen kyllä myös havainnut, että sitä maitoproteiinia tuppaa olemaan vähän joka paikassa. Mitäs ihmettä sitä itselleen enää keksiikään suuhun laitettavaa. No, pääasia olisi tietty se, että saataisiin selvyys tuon ihottuman aiheuttajaan eli johtuuko maidosta vai jostain muusta.
Mehis ja poju
Eli lämmitä ihan hiukkasen lämpimämmäksi kuin muutoin jonkun toisen korvikkeen antaisit...silloin Peptidi-Tuttelin karsea sivumaku ei kuulemma korostu niin voimakkaasti...näin meille neuvoi allergialääkäri ja piti paikkansa ---ainaskin meidän poika aikoinaan suostui näin sitä juomaan...
Kiitos vinkistä! Tällä erää tuo ainakin toimi! Tavallista korviketta kun ollaan tarjoiltu lähes huoneen lämpöisenä, niin ei tullut pieneen mieleenkään. Eipä tuo poju edelleenkään hurjaa määrää syönyt (90ml) mutta menestys oli kyllä jo huomattavasti parempi kuin eilen! Vielä kun vispilällä tuon jauhon veteen sekoitin niin ei tosiaan jäänyt klönttejäkään. Ehkäpä tämä tästä..
Mehis ja pojunen
meillä kanssa poika,7kk,peptidiä juopi,maitoallergian vuoksi.
suostui onneksi siirtymään rintamaidosta ongelmitta.
oletko huomannut,että uusi ohje peptidin valmistuksessa on,että saa valmistaa vain sen,minkä kerralla juo?eli maitoa ei saa nykysuositusten mukaan valmistaa kerralla suurempaa määrää,esim vuorokausiannosta.taustalla lienee tutkimus aivokalvontulehduksen riskistä..
me toimitaan siis näin:poika juo tupperin pehmeäkantisesta nokkamukista.eli kaadan kylmän veden siihen,lämmitän mikrossa ja sekoitan lusikalla.kun antaa vähän aikaa seisoa,klöntit nousee pintaan ja sitten liiskaan ne lusikalla.toimii ok.sitten lisään mukista esim puuron sekaan.
maitoa tai korviketta n.puolivuotias tarvitsee 5-6 dl/vrk.olethan huomioinut myös paikkakuntasi vesijohtoveden fluoripitoisuuden?me ainakin joudumme liian korkean pitoisuuden vuoksi käyttämään pullovettä..
kallista maito tosiaan on,että yritä joko imettää mahd tehokkaasti,tai saada altistus ja kelakorvattavuus..
tuntuu alkuun aika sumplaamiselta,mut nopsaan tottuu.eikö lapsesi joisi nukkamukista?meillä poika ainakin oppi suoraan rinnasta,n.4-5kk..alkuun käytettiin aventin pullonokkaa,tosi hyvä.nokassa ei niin kaikki klöntsät tunnu ja menee nopsaan pari desiä..
tsemppiä teille!
äbi ja poitsu 7kk
Joo, olen huomannut tuon uuden ohjeen ettei saa kuin yhden annoksen kerraallaan valmistaa tuota maitoa. Sama ohje koskee kai(??) kaikkia jauhoista valmistettavia äidinmaidon vastikkeita. Olis kyllä tosi helppoa sekoittaa koko päivän annos valmiiksi. Meillä ei onneksi korviketta muutenkaan ole mennyt kuin 100-300ml päivässä, joten ihan kauheasti ei noiden jauhojen kanssa tarvitse läträtä. Eikä tarvitse vettäkään periaatteessa keittää, joten säästyypä vaivaa siinäkin!
Olen tässä muutaman päivän aikana jo ehtinyt miettimään kaikenlaista tuohon maitoallergiaan liittyvää ja kovin mietityttää tuo, että kuinka pitkään jaksan imettää jos maitoallergia havaitaan. Olen itse aikamoinen maitotuotteiden suurkuluttaja, eivätkä kaura- ja soijamaito oikein vastaa mielikuvaani oikeasta maidosta. Nyyh..
Ja toisaalta mietityttää kovasti, jos kyseessä ei olekaan maitoallergia. Oireena kun ei ole ollut muuta kuin tuo nokkosihottuma, jonka lääkärikin totesi voivan johtua periaatteessa mistä vain! No, aika näyttää. Parin viikon päästä on tosiaan se altistus ja jos näyttää positiivista, niin lääkäri kirjoittanee kelaan siitä lausunnon. Höpötteli vain jotain sellaisesta, että kela vaatii ensin käytettäväksi soijamaidon ja jos se ei sovi, niin vasta sen jälkeen korvataan erikoiskorvike. Ota näistä nyt sitten selvää, kun kauhusta kankeana kuuntelee lääkärin jorinoita, niin väkisin menee jotain infoa ohi!
Kiitos kaikille kommenteista!
Mehis ja pojuli