Onko tunneälyä olemassa?
ÄO:ni on luultavasti normaalitasoa, mutta olen äärimmäisen hyvä havaitsemaan toisten ihmisten tunnetiloja. Havaitsen ja osaan tulkita omia tunteitanikin hyvin. Itsetuntemukseni on keskivertoihmistä huomattavasti parempi ja osaan hyvin tunnistaa motiivit toisten ihmisten tekojen, ilmeiden ja eleiden taustalla. Huomaan esim milloin ihminen yrittää päteä ja huomaan myös jos ihminen yrittää teeskennellä vaatimatonta, eli vähättelee lahjojaan.
Olen tähän asti ajatellut omaavani erinomaisen tunneälyn, mutta jos tunneälyä ei ole, millä nimellä noita mainitsemiani vahvuuksia voi kutsua?
Kommentit (7)
Minä tunnistan itseni samanlaiseksi, pa ihan normaaliälyinen, olenmyös. Lisäksi olen kasvanut ihan normaalissa perheessä.
"Tunneäly" on terminä lohdutuspalkinto; meijjän Pekka se ei peruskoulua ikinä saanu loppuun, mut kovin mukava poika se on, sen älykkyys onkin sitte sitä sellasta sosiaalista älykkyyttä!
Ja mitään erityisherkkyyttä se ei ainakaan ole, tulipa taas päivän myötähäpeäannos tuosta kakkosesta.
Nuo ap:n listaamat asiat ovat osa normaalia sosiaalista kanssakäymistä. Ihminen on laumaeläin. Jos joku on niin uuno ettei tuollaista opi aikuisikään mennessä, niin evoluutio kyllä lakaisee hänen geeninsä kiireellä maton alle.
Vierailija kirjoitti:
"Tunneäly" on terminä lohdutuspalkinto; meijjän Pekka se ei peruskoulua ikinä saanu loppuun, mut kovin mukava poika se on, sen älykkyys onkin sitte sitä sellasta sosiaalista älykkyyttä!
Ja mitään erityisherkkyyttä se ei ainakaan ole, tulipa taas päivän myötähäpeäannos tuosta kakkosesta.
Nuo ap:n listaamat asiat ovat osa normaalia sosiaalista kanssakäymistä. Ihminen on laumaeläin. Jos joku on niin uuno ettei tuollaista opi aikuisikään mennessä, niin evoluutio kyllä lakaisee hänen geeninsä kiireellä maton alle.
Sinun kommenttisi taas kuulostaa siltä kuin yrittäisi tasapäistää ja kuvittelet että kaikki ovat yhtä lahjakkaita havainnoimaan yksityiskohtia sosiaalisissa tilanteissa. Erojen kiistäminenkin on valheellista lohduttautumista.
Vierailija kirjoitti:
4. jatkaa vielä, että tuo on nimenomaan yksi erityisherkkyyden piirre että näkee pintaa syvemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Höpön pöpön. Katsele ympärillesi. Jos tunnet ison joukon ihmisiä, tiedät, että toiset ovat pystyvämpiä sosiaalisesti kuin toiset, ja toiset myös osaavat kiinnittää enemmän huomiota toisten ihmisten käyttäytymiseen kuin toiset. Mä kuulun ensin mainittuun ryhmään: mun on helppo tutustua ihmisiin, mun on helppo keksiä "oikeaa" sanottavaa vaikkapa lohdutukseksi, enkä esimerkiksi karta surevia ihmisiä. Jos tunnet kenet tahansa traagisesti jonkun läheisensä menettäneen, kuulet tarinoita siitä, miten ystävät ja tuttavat ovat hylänneet. Ja tämä johtuu osittain siitä, että ihmiset eivät osaa toimia, kun kohtaavat surua.
-
Se, ettei tunnista sosiaalista älykkyyttä, tarkoittaa usein sitä, ettei tunnista sitä. Ei ymmärrä sen päälle, koska itsekin on ehkä vähän taitamaton sosiaalisesti. Ja se, että on sosiaalisesti älykäs tai tunneälykäs, ei poissulje sitä, että olisi muillakin tavoilla älykäs.
Mistä päättelet olevasi äärimmäisen hyvä tulkitsemaan toisten tunnetiloja ja omiasi? Tuntuuko sinusta vain siltii?
Olet erityisherkkä tai herkkä. Olet kokemiesi asioiden takia oppinut/joutunut havainnoimaan tarkasti muiden käytöstä. Etenkin lapsilla, joiden vanhempi tai vanhemmat ovat olleet väkivaltaisia, mielenvikaisia tai päihdeongelmaisia, on usein harjaantunut kyky tunnistaa ja havaita muiden ihmisten tunnetiloja.