Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäloma ja opintotuki

Vierailija
27.04.2016 |

En ymmärrä yhtään miten tuo nyt menee, voisiko joku selventää?

Olen täysi-ikäinen toisen asteen opiskelija ja asun alivuokralla miesystäväni asunnossa pk-seudulla. Saan opintotukea ja asumislisää ja tilillä on pari tonnia säästöjä, muuta rahaa minulla ei ole. Ei kai miesystävä joudu kustantamaan asumistani? Olemme tähän asti olleet kaksi eri ruokakuntaa, koska olen opiskelija, mutta pysyykö tuo status kesälomallakin?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et saa kesäaikana opintotukea, koska et opiskele. Oman osuutesi vuokrasta maksat ihan sopimuksen mukaan joko säästöillä, kesätyöpalkoilla tai keväällä nostetulla opintolainalla. Jos mies haluaa maksaa asumisesi kesäaikana, sille ei pitäisi olla mitään estettä.

Vierailija
2/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit saada toimeentulotukea miehen tuloista riippuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöt pitäisi käyttää ensin.

Vierailija
4/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunko säästöni vai myös miesystäväni säästöt?

Vierailija
5/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ken ei töitä tee, ei hänen myöskään syömän pidä.

Vierailija
6/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mistäs niitä töitä saa?mä en pääse mihinkään pelkällä lukiokoulutuksella :/

Vierailija
7/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun säästösi tietysti.

Vierailija
8/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun säästösi tietysti.

Eli eivätkö avopuolison säästöt vaikuta toimeentulotukeen?

Vierailija
9/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo sanonta saattaa kuulostaa hienolta korviisi, mutta se on käytännössä todella epälooginen. Tekisin mielelläni töitä, mutta kukaan ei suostunut minua palkkaamaan.

Ja miksi kaikki rahansa ryyppääville tarjoillaan sekä vuokrat että ruoat verottomana, mutta minä en saa mitään, koska kituutin vuosikaudet ja säästin vaivalla vähän rahaa jotakin yllättävää menoa varten? "Yllättävällä menolla" en muuten tarkoita kesälomaa, joka on joka tapauksessa turha viivästys opinnoissa. :(

Vierailija
10/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun säästösi tietysti.

Eli eivätkö avopuolison säästöt vaikuta toimeentulotukeen?

Saattaa olla että vaikuttavat, saattaa olla että eivät. Opintolaina sen sijaan ainakin vaikuttaa. Laina pitää olla nostettuna tai vähintäänkin se lasketaan nostetuksi toimeentulotuen määrää laskettaessa.

Vierailija
11/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lukiolaiseni pääsi ravintoloihin tiskaamaan, myymään jäätelöä ja hotelliin siivomaan.

Mihin sinä hait?

Vierailija
12/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sanonta saattaa kuulostaa hienolta korviisi, mutta se on käytännössä todella epälooginen. Tekisin mielelläni töitä, mutta kukaan ei suostunut minua palkkaamaan.

Jos olet aidosti valmis tekemään kesätöitä, niin kysypä vaikka paikallisista siivousfirmoista hommia. Yleensä palkkaavat kesäksi väkeä vielä tässä vaiheessa kevättä. Ja kannattaa ottaa esimiehiin suoraan yhteyttä eikä käyttää niitä nettilomakkeita. Esimiesten yhteystietoja löytyy mm. työministeriön sivuilta työilmoitusten yhteydestä. (Ei siis tarvitse hakea jotakin tiettyä paikkaa, otat vain tämän tulevan palkkaajan yhteystiedot sieltä ja lähdet kyselemään.)

Sitten taas, jos olet kesätöiden suhteen ronkeli (enkä ollenkaan moiti jos olet, olin itsekin sellainen nuorena), saatat hyvinkin joutua käyttämään säästösi elämiseen, jollet sitten jollakin keinolla saa tehtyä kesäopintoja, jotka oikeuttaisivat kesäopintotukeen. Sori, näin se vaan on. Sossu ei anna niille, joilla on mitä tuhlata.

Vierailija
13/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi kaikki rahansa ryyppääville tarjoillaan sekä vuokrat että ruoat verottomana, mutta minä en saa mitään, koska kituutin vuosikaudet ja säästin vaivalla vähän rahaa jotakin yllättävää menoa varten? "Yllättävällä menolla" en muuten tarkoita kesälomaa, joka on joka tapauksessa turha viivästys opinnoissa. :(

Vaikka kesätyötilanne ei ole mikään paras tänä vuonna, niin yllättävästi sitä kuitenkin monet pääsevät töihin lukiotodistuksella ja osa jo lukioikäisenä peruskoulun päättötodistuksella. Eli hakemaan vain!

Ja jos ei töitä löydy niin suorita kesäopintoja, niihin saa Kelalta opintotukea, samalla opinnotkin etenevät. Monet käyttävät myös opintolainaa kesän rahoittamiseksi.

Vierailija
14/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän ilmoitus löytyy työvoimatoimiston sivuilta. Tervetuloa töihin, jos asut turun seudulla.

Vierailija
15/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin on typerää, että yhteiskunta käytännössä palkitsee asiansa sössineen, mutta niin se nyt vaan tuntuu menevän eikä palstalla rutiseminen asiaa muuksi muuta. Ja siksi me muutkin aikuiset joudumme käyttämään säästöjämme silloin, kun tuloja ei ole.

Vierailija
16/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et pääse jos et hae.

Itse olen ollut töissä joka kesä 16v lähtien, eikä minullakaan ole tällä hetkellä vielä kuin lukiotodistus (olen yliopisto-opiskelija, ensivuonna valmistun kandiksi ), mutta kyllä niitä töitä riittää kun jaksaa hakea ja ei ole liian nirso.

Lukiotodistuksella pääsee esim: siivoomaan, pika-ruokaravintoloihin , tarjoilijoiksi, keittiöapulaisiksi, kaupan/kioskin/huoltoaseman kassalle, jäätelönmyyjäksi, puutarhoille, mansikan poimintaan jne. Eli hakemuksia vaan menemään.

Vierailija
17/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko he kertoneet sinulle mikseivät palkkaa?

Vierailija
18/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et pääse jos et hae.

Itse olen ollut töissä joka kesä 16v lähtien, eikä minullakaan ole tällä hetkellä vielä kuin lukiotodistus (olen yliopisto-opiskelija, ensivuonna valmistun kandiksi ), mutta kyllä niitä töitä riittää kun jaksaa hakea ja ei ole liian nirso.

Lukiotodistuksella pääsee esim: siivoomaan, pika-ruokaravintoloihin , tarjoilijoiksi, keittiöapulaisiksi, kaupan/kioskin/huoltoaseman kassalle, jäätelönmyyjäksi, puutarhoille, mansikan poimintaan jne. Eli hakemuksia vaan menemään.

Juurikin näin. Ja millekään noista aloista ei ole liian myöhäistä hakea tässä vaiheessa, ei muuta kuin soittelemaan.

Peukkua reippaalle opiskelijalle!

Vierailija
19/19 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsit ettei kukaan palkkaa sinua. Tiedätkö miksi? Kuinka moneen paikkaan olet tänä vuonna hakenut ja minkä alan työpaikkoja ne ovat olleet?

Mutta ei huolta, kyl sulle vielä työ löytyy. Täällä palstalla saa oikeesti ihan hyviäkin vinkkejä työnhankintaan. :)