Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko mielestäsi missä tahansa työssä luoda uran? Lähihoitajanakin?

26.04.2016 |

Tapasin tänään vanhaa ystävääni kahvilla ja kiinnitän huomiota, että hän puhui "urasta" puhuessaan työstään. Työskentelee siis lähihoitajana jossakin laitoksessa. En kehdannut huomauttaa asiasta, mutta kuulostihan se vähän hassulta. Eihän kaikissa ammateissa samalla tavalla kuitenkaan kouluttauduta jatkuvasti ja tehdä niin erilaisia juttuja, että niistä riittää enemmänkin kirjoitettavaa CV:hen kuin vaipanvaihto. Vai mitä mieltä olette? Voiko tavallinen tallaaja tehdä "uran" vaikka, no, laikkarina?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kai.

Vierailija
2/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä käytetään ihan työn tai ammatin synonyymina. Minusta "uraan" kuitenkin liittyy myös omalla alalla eteneminen ja tietty kunnianhimo, joita harvemmin lähihoitajana pääsee toteuttamaan. Mitenkään väheksymättä lähihoitajia. Tärkeää työtä teette!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lehtori kirjoitti:

Tapasin tänään vanhaa ystävääni kahvilla ja kiinnitän huomiota, että hän puhui "urasta" puhuessaan työstään. Työskentelee siis lähihoitajana jossakin laitoksessa. En kehdannut huomauttaa asiasta, mutta kuulostihan se vähän hassulta. Eihän kaikissa ammateissa samalla tavalla kuitenkaan kouluttauduta jatkuvasti ja tehdä niin erilaisia juttuja, että niistä riittää enemmänkin kirjoitettavaa CV:hen kuin vaipanvaihto. Vai mitä mieltä olette? Voiko tavallinen tallaaja tehdä "uran" vaikka, no, laikkarina?

Itse mieltäisin kyllä että ura on työ,jossa edetään johonkin,saadaan ylennyksiä tai muuten parempia töitä.Voihan se jollekin tarkoittaa jotain muuta.

Vierailija
4/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäpä et hirveästi lähihoitajia arvosta... He tekevät terveysalalla kaikkein raskaimmat työt. Monesta ei olisi niihin hommiin. Kyllä minusta hoitoalalla voi luoda uraa, ihan niin kuin muissakin ammateissa. Hyvänä esimerkkinä tästä tulee mieleen yksi Florence Nightingale -mitalin saanut sairaanhoitaja. Katsoin hänen haastattelunsa joitakin viikkoja sitten tv:stä. Hän oli saanut mitalin työskenneltyään 18 v. kriisi- ja sota-alueilla eri puolilla maailmaa eli siis todella isosta ja pitkäaikaisesta omistautumisesta työlleen. 

Minkälainen ura lehtorilla on? 

Vierailija
5/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajat tekee hemmetin tärkeetä työtä. Pitää lapsista ja vanhuksista Suomessa hyvää huolta. Eikä kaikki ihmiset halua luoda uraa. Työmyyriäkin tarvitaan, hehän sen duunin tekee. 

Mitäpä jos joku tarvii hoitajan kotiinsa? On se sitten itselle tai lapsilleen.

Työskentelee ympäri maailmaa ja tahtoo, että lapsilla on suomalainen nanny yms.

Vierailija
6/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei lähihoitajana voi kouluttautua lisää? Sen jälkeen kun valmistuin olen käynyt useampia lisäkoulutuksia (haavahoitoa, dementiapotilaan työtä mm). Jos ei halua laitoksessa työskennellä voi vaikka perustaa firman ja tarjota hoitotyötä. Jos tahtoo niin voi vaikka jatkaa opiskelua ensin sairaanhoitajaksi ja vaikka lääkäriksi sen jälkeen.

Ihan tiedoksi muuten että lähihoitajan työ on paljon muutakin kun vaipanvaihtoa, ainakin sairaaloissa.

Vierailija
7/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vaan voi luoda uran, mutta minusta se vaatii jotain muuta, kuin pelkkää työssäkäyntiä. Lähihoitajalle se voi olla esim oman hoitoalan yrityksen perustamista, esimiesasemassa toimimista, ja siinä itsensä kehittämistä ja kouluttamista jne.

Minulla on huomattavasti korkeampi koulutus, mutta en puhu urasta, koska minä käyn ihan tavallisesti töissä, enkä ole esimerkiksi esimiesasemassa. Siinä mielessä jollakin lähihoitajalla voi olla enemmän 'ura' kuin minulla opettajana.

Vierailija
8/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun urani lähihoitajana oli huipussaan silloin, kuin pomo piti ammattitaitoani merkittävänä ja sain  joitain tehtäviä yli lastenhoitajuuden. Kun suunnittelin ohjelmaa tyky-päivälle ja sain vapaat kädet kehittää työmenetelmiä. Palkkaahan ei siinä nostettu, eikä tehtäviäni tarkastettu paperille, mutta katson, että loin uraani.

Nyt olen opiskelemassa lisää ja oikeasti etenen urallani.

Vierailija
9/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ura ei ole mielipidekysymys, vaikka se mielletäänkin ylenemisemahdollisuuksina usein, kuten tässäkin ketjussa. Työura on se aika, minkä on työssä. Ura siis on missä työssä tahansa. Uralla etenemisestähän puhutaan edelleen. Kun puhutaan työuran pidentämisestä, tarkoitetaan ihan kaikkea työtä. Se on siis ihan puhdas mielikuva, että ura voi olla vain jos etenee, mutta ei se niin ole. Työura on siis aika, minkä itse kukin töissä, vaikka olisi suorittavan tason pätkätöissä. Eli työurani jäi pätkätöiden varaan hanttihommissa, näin voi sanoa, ja se on ihan oikein. Uralla voi edetä, tai sitten ei. Lähihoitajanakin voi kyllä edetä, kuten missä työssä tahansa, sillä se ei aina katso koulutusta, vaan osaamista ja henkilökohtaisia kykyjä. Mutta ura se on, eteni tai ei, virallisen määritelmän mukaan, eikä se ole mielipideasia. 

Vierailija
10/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa töissä voi luoda uraa: harjaantua, erikoistua, tulla paremmaksi siinä mitä tekee. Kaikissa ammateissa se ei välttämättä merkitse etenemistä hierarkiassa tai lisää palkkaa, mutta työ muuttuu tyydyttävämmäksi.

Vierailija
11/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa lähihoitajakin voi tehdä uraa,mutta todella harvoin näin tapahtuu. Itse en ole koskaan tavannut uraa tekevää lähäriä.

Tähän on aivan turha vetää mitään arvostus-korttia mukaan. Nyt on kyse käsitteen määrittelystä!

Ja ei, lehtori joka möllöttää samoissa töissä eläkkeelle asti ei mielestäni myöskään tee uraa.

Ura ja työ eivät ole toistensa synonyymejä.

Vierailija
12/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja ei todellakaan voi tehdä uraa.Palkka on surkea ja arvostus minimissään.t.lähihoitaja

Vierailija
13/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajakoulutuksella on ihmiset perustaneet erilaisia hoitoalan yrityksiä, tai lähteneet nostamaan koulutustaan lääkäriksi saakka. Kyllä noissa tapauksissa puhuisin urasta. Itsestä kiinni.

Vierailija
14/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on uralla etenemistä, kun kehittää ammattitaitoaan ja tekee niin hyvää jälkeä työssään, että saa esim. eritysvastuualueita ja henkilökohtaista palkanlisää. Lähihoitaja voi olla luottamusmies, työsuojeluvaltuutettu /-asiamies, voi olla erityisosaamista dementiasta, saattohoidosta tai haavanhoidosta. Voi olla näyttövastaaja opiskelijoille jne.

Vierailija
15/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi lähihoitaja puhua "urasta". Hän käy töissä ja voi sanoa jopa olevansa virkaäiti, mutta uraa hänellä ei ole. Tavan opettajakaan ei luo mitään uraa.

"Uran" voi luoda akateemisesti koulutettu, joka oikeasti etenee urallaan ja tekee jotain. "Ura" voi olla luovassa työssä, kirjailijalla tai laulajalla tai näyttelijällä.

Vierailija
16/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpäs miksi laulaja sitten voi tehdä uraa? Suurimmalla osalla ei liene mitään koulutusta?

Vierailija
17/17 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Ei minullakaan ole uraa, vaikka tärkeää, merkityksellistä ja vaativaa työtä teenkin. Niin ja lisäkouluttautumista ja itseni ammatillista kehittämistäkin teen jatkuvasti. Mutta kun ei tässä voi oikein yletä mihinkään ilman siirtymistä kokonaan toiseen ammattiin. Opettaja siis olen.