vauvan laskeutuminen
Hei,
Nyt viikkoja 32 ja vauva pyörii ympyrää vatsassa. Esikoista odottaessani oli jo laskeutunut ja pää valmiina alhaalla tässä vaiheessa. Neuvolassa nyt ihmeteltiin, ettei vielä laskeutunut. Onko kokemusta, kuinka kauan vauva mahtuu kääntyilemään ja millä viikolla teillä vauva asettautunut odottelemaan " ulospääsyä" ?
Tuntuu, että vielä paljon aikaa ennen la, mutta jotenkin alkoi askarruttamaan, kun neuvolassa ihmeteltiin? Onko eroja ollut siinä, että esikoinen olisi laskeutunut, mutta toinen sitten enemmän seikkailija?
Kommentit (6)
Mulla oli esikoisen kanssa sama tilanne kuin sinulla. Neitonen oli jo laskeutunut ja raivotarjonnassa viikosta 31 lähtien ja nyt toisen kohdalla pikkuinen laskeutui vasta viikolla 36! Eli todellakin voi kyllä olla variaatioita samalla mammalla. Niinhän sitä raskauksista sanotaan, että usein ne ovat erilaisia tavalla tai toisella. Minun kohdalla ainakin on pitänyt täysin paikkansa monessa mielessä ;)
Tsemppiä vaan odotukseen! Kyllä se pikkuinen masuasukki vielä ennättää käännähtää montakin kertaa! :)
äippä rv 38+5
Ittelläni ei laskeutumista tapahtunut lainkaan vaikka vauva olikin jo pitkään pää alaspäin vattassa. Vielä synnytysvastaanotossakin lapsiveden mentyä pää liikkui vielä joten kiinnittymistäkään ei tapahtunut. Ja silti lapsi ulos tuli. Älä siis huoli.
synnytysvastaanotossa pää vielä heilui, mutta syntyi silti 5 tunnin sisään :)
Tämä toinen on vasta äskettäin, rv 37 kääntynyt rt:hen, mutta killuu vielä tosi ylhäällä ja mahtuu pyörimään, vaikka olenkin pieni ja suht kapea normaalimitoissa.
sanottiinko sinulle neuvolassa, että koska ei ole kiinnittynyt ja jos lapsivedet menee, pitää mennä sairaalaan vaaka-asennossa? näin minulle neuvolan tädit eilen kertoilivat ja ihmettelin sitä kovasti. ilmeisesti siis napanuoran luikahtamisvaaran vuoksi.
mimmixx rv 39 + 5
Valpuri77:
Ittelläni ei laskeutumista tapahtunut lainkaan vaikka vauva olikin jo pitkään pää alaspäin vattassa. Vielä synnytysvastaanotossakin lapsiveden mentyä pää liikkui vielä joten kiinnittymistäkään ei tapahtunut. Ja silti lapsi ulos tuli. Älä siis huoli.
Mulla itselläni on tasan 40 viikkoa täynnä, ja vauva on ollut melko alhaalla vasta pari viikkoa, eikä kuitenkaan edes vielä kiinnittynyt. Joskus viikon 37 tienoilla usein kai laskeutuu, mutta kääntyminen riippuu esim. lapsiveden määrästä. Saattaa siis kääntyä vielä myöhäisilläkin viikoilla jos vettä ja siis tilaa riittää. Älä siis turhaan huoli, hassuja tollaset neuvolan tädit jotka huolestuttaa äitejä tällasilla asioilla. :)
Mulla tosiaan la tänään, eikä merkkiäkään synnytyksestä... Huoh! :)
Nuputus tasan 40 vk