Pelko asunnottomaksi jäämisestä. Voiko näin käydä?
Olen siis työttömänä ja nykyisessä asunnossa alkaa remontti ensi kuun lopussa, jolloin luonnollisesti vuokrasopimus loppuu. Olen jo pari kuukautta sitten kaikkiin mahdollisiin paikkoihin pannut asuntohakemukset, soitellut ja laittanut sähköpostia, mutta edelleenkään en ole mistään saanut uutta asuntoa. Mun pitäisi kuitenkin viimestään ensi kuun puolessa välissä saada uuden asunnon tiedot meneen kelalle ja sossuun, että saan tuet ja voin maksaa vuokran, mutta ei hyvältä näytä. Mitä ihmettä mä teen ja onko nykyinen vuokranantajani (VVO) velvollinen etsimään mulle hintatasooni sopivan asunnon ajoissa? Ei kai mua voida asunnottomaksikaan jättää?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi melkein vastaavasti. Ainoastaan valehteleva vuokranantaja laittoi asunnon "myyntiin".
(halusi nostaa vuokria yli lain)
Sinä pääset asuntolaan, minä en päässyt, koska koira.
Mulla on kyllä myös koira... Kyllä viimeisenä oljenkortena vielä pidän mielessä nuo kimppakämpätkin, jos nyt oikeesti ei mitään muuta löydy. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työtön ja vieläpä sinkku, niin olet vapaa kuin taivaan lintu muuttamaan vaikkapa ulkomaille. Tavallaan kadehdin teitä, joilla ei ole mitään sitoumuksia. Itse muuttaisin välittömästi pois Suomesta, jos olisin sinkku, eikä olisi mitään erityisiä sitoumuksia täällä. T. Avioliiton vanki
Jotkut sitten elää harhaisissa kuvitelmissa. Millähän rahalla työtön ulkomaille muuttaa?
Millä rahalla työtön pärjää siellä ulkomailla, jos jonkun loukon tuurilla sattuisi saamaan?
Jos olisin työtön lähtisin maailmanympärysmatkalle, koska VAPAATA ON, SAATANA!
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työtön ja vieläpä sinkku, niin olet vapaa kuin taivaan lintu muuttamaan vaikkapa ulkomaille. Tavallaan kadehdin teitä, joilla ei ole mitään sitoumuksia. Itse muuttaisin välittömästi pois Suomesta, jos olisin sinkku, eikä olisi mitään erityisiä sitoumuksia täällä. T. Avioliiton vanki
Ihanan romanttinen ajatus, mutta todella pöljää ehdottaa tuollaista tähän hätään ap:lle, jolla ei ole varaa maksaa edes muutaman kuukauden takuuvuokra. Ulkomaille muutto se vasta rahaa vaatii. Eikä niitä töitäkään taianomaisesti jaella ovista ja ikkunoista siellä ulkomaillakaan. Lama on kaikkialla Euroopassa, ja mamuille niitä töitä on aina vähemmän tarjoilla kuin paikallisille. Huomaa kyllä, ettei sulla ole ulkomaille muutosta omakohtaista kokemusta.
T:3 kertaa työn perässä maata vaihtanut
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö VVO tarjoa sinulle uutta vuokra-asuntoa vaikka potkivat sut pois remontin vuoksi? Mä soittaisin sinne toimistolle ja hakisin selvitystä siitä, että miksei vanhalle asukkaalle tarjota tuollaisessa tilanteessa toista asuntoa.
Sanoivat, että yrittävät parhaansa, mutta kuulemma todella vähän on nyt noita alle 550€ asuntoja tarjolla. Ap
Kannattaa kysellä JVA:lta. Joku tuolla sanoi, ettei haluaisi JVA:n "murjuihin", mutta täällä asun itsekin juuri remontoidussa asunnossa kohtuuhinnalla... :) Parempi muutenkin varmaan JVA:lla kuin taivasalla. Ja JVA:n jälkeen käyt vaikka juttelemassa kaupungin sosiaalityöntekijälle- tai ohjaajalle tai jollekin vastaavalle?
Ei liity keskusteluun suoraan, mutta todella outo käsitys sekin, että kaupungin vuokra-asunnot olisivat jotenkin huonoja. Olen asunut itse yksityisen omistajan vuokra-asunnossa eri kaupungeissa ja nyt kaupungin vuokra-asunnolla. Yksityiset ovat olleet niitä, jotka ovat kiskoneet asunnoista kiskurihintaa, vaikka asunto on ollut 28 neliön todella surkeassa kunnossa oleva koppi.
Muuta pois Suomesta vaikka Viroon. Halvempaa kaikin puolin, mutta niin on palkatkin matalia, jos töitä saat.
Suomessa ei saa helposti vuokra-asuntoa saati töitä nykyään, joten nyt on hyvät saumat lähteä helvettiin täältä. Kämppääkään sun ei enää tartte irtisanoa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö VVO tarjoa sinulle uutta vuokra-asuntoa vaikka potkivat sut pois remontin vuoksi? Mä soittaisin sinne toimistolle ja hakisin selvitystä siitä, että miksei vanhalle asukkaalle tarjota tuollaisessa tilanteessa toista asuntoa.
Sanoivat, että yrittävät parhaansa, mutta kuulemma todella vähän on nyt noita alle 550€ asuntoja tarjolla. Ap
Ok, no toi selittääkin asiaa. Eli sulle järjestyisi varmaan asunto, mutta et halua/pysty ottamaan kalliimpaa vastaan. Tuo tekee tilanteesta tosi vaikean. Eikö oikeasti ole mahdollista, että muuttaisit ainakin väliaikaisesti kalliimpaan?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysellä JVA:lta. Joku tuolla sanoi, ettei haluaisi JVA:n "murjuihin", mutta täällä asun itsekin juuri remontoidussa asunnossa kohtuuhinnalla... :) Parempi muutenkin varmaan JVA:lla kuin taivasalla. Ja JVA:n jälkeen käyt vaikka juttelemassa kaupungin sosiaalityöntekijälle- tai ohjaajalle tai jollekin vastaavalle?
Ei liity keskusteluun suoraan, mutta todella outo käsitys sekin, että kaupungin vuokra-asunnot olisivat jotenkin huonoja. Olen asunut itse yksityisen omistajan vuokra-asunnossa eri kaupungeissa ja nyt kaupungin vuokra-asunnolla. Yksityiset ovat olleet niitä, jotka ovat kiskoneet asunnoista kiskurihintaa, vaikka asunto on ollut 28 neliön todella surkeassa kunnossa oleva koppi.
Minä olin se JVA:n murjuista kertonut. Sulla on sitten osunut arpa kohdalle, koska itselleni tarjotut JVA:n kämpät on olleet, joko a) kanankopin kokoisia siivottomia lääviä tai b) pinnat piloille röökattuja helvettejä. Naapurit oli pelkkiä yöt läpeensä hilluvia alkkiksia/nistejä. Asunnossa B asuin puoli vuotta ja mitään ei JVA saanut asunnossa korjattua. Jäi paska maku suuhun puljun touhusta. Nyt yksityisellä ja tämä asunto hakkaa mennen tullen JVA:n tarjonnan. Toki vuokra on isompi (kaksio 47 neliötä, vuokra 560€/kk), mutta maksan sen mielelläni asumiskelvollisesta ja rauhallisesta asunnosta.
Sosiaalitoimistosta on turha muuten hakea apua asunnon saamiseen. Toki asumisneuvoja on ihan mukava henkilö, mutta mitään konkreettista hän EI voi tehdä. Jyväskylän kohtuu hintaisten asuntojen pula on hälyyttävä. On ollut jo pitkään. Vuokrafirmat yleensä tarjoaa "ei oo":ta, jos etsit alle 550€/kk asuntoa. Tästä poiketen JVA:lla on toki halvemmat vuokrat, mutta heilläkin on yksiöt/kaksiot varattuja 99%:sesti.
Yksityiset on nihkeitä, koska sulla on koira. Siitä syystä sun voi olla vaikea saada edes kimppakämppää. Ikävä kyllä. Tiedän, koska itsellä kissa. Vaikeaa on löytää yksityinen vuokranantaja, joka suostuu lemmikkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin se JVA:n murjuista kertonut. Sulla on sitten osunut arpa kohdalle, koska itselleni tarjotut JVA:n kämpät on olleet, joko a) kanankopin kokoisia siivottomia lääviä tai b) pinnat piloille röökattuja helvettejä. Naapurit oli pelkkiä yöt läpeensä hilluvia alkkiksia/nistejä. Asunnossa B asuin puoli vuotta ja mitään ei JVA saanut asunnossa korjattua. Jäi paska maku suuhun puljun touhusta. Nyt yksityisellä ja tämä asunto hakkaa mennen tullen JVA:n tarjonnan. Toki vuokra on isompi (kaksio 47 neliötä, vuokra 560€/kk), mutta maksan sen mielelläni asumiskelvollisesta ja rauhallisesta asunnosta.
Sosiaalitoimistosta on turha muuten hakea apua asunnon saamiseen. Toki asumisneuvoja on ihan mukava henkilö, mutta mitään konkreettista hän EI voi tehdä. Jyväskylän kohtuu hintaisten asuntojen pula on hälyyttävä. On ollut jo pitkään. Vuokrafirmat yleensä tarjoaa "ei oo":ta, jos etsit alle 550€/kk asuntoa. Tästä poiketen JVA:lla on toki halvemmat vuokrat, mutta heilläkin on yksiöt/kaksiot varattuja 99%:sesti.
Yksityiset on nihkeitä, koska sulla on koira. Siitä syystä sun voi olla vaikea saada edes kimppakämppää. Ikävä kyllä. Tiedän, koska itsellä kissa. Vaikeaa on löytää yksityinen vuokranantaja, joka suostuu lemmikkeihin.
Hyvä tuuri on näköjään käynyt. Tietenkin kaupunginosissakin on eroja sekä siinä, asuuko väljemmin asutulla alueella, keskustan lähellä vai tiiviissä lähiössä. Omassa naapurustossa asuu normaaleja työssäkäyviä pariskuntia ja perheitä. Kiinteistöhuolto pelaa ja asunnossa on uusittu lähivuosina kylppäri, parvekkeen ovi, keittiö ja lattiat. Pienissä yksiöissäkään ei taida asua opiskelijoita, jotka jaksaisivat rellestää.
Jyväskylässä on kyllä todella korkeat vuokrat nykyään. Alle 550e/kk saattaa saada asunnon jostain Säynätsalosta, tai sitten hyvällä tuurilla sen pienen kopin jostain Pupuhuhdasta. Yksinelävät ja tukia saavat ovat ahtaalla, sillä kohtuuhintaiset asunnot ovat kiven alla.
Sosiaalitoimisto ei tarjoa asuntoja, mutta voi ainakin neuvoa, kuinka saada apua muuttamiseen ja takuuvuokraan. (Jos siis sattuu löytämään asunnon eikä ole omia säästöjä ja tuloja.)
Aloittajalle tsemppiä asunnon löytämiseen! En voi oikein uskoa, että Suomessa joutuisi asunnottomaksi remontin takia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> Entä kimppakämpät? Ainakin Helsingissä se alkaa yleistymään ihan hyvin toimeentulevilla aikuisillakin (sinkuilla), että vuokraavat yhdessä isomman asunnon koska silloin 9yksittäisen henkilön kustannukset tulevat pienemmiksi kuin yksiössä.
Ette nyt ihan tosissaan aikuiselle ihmiselle tällaisia ehdottele? Tuollainen on nuorten kokeiluja, jollei ole aivan pakko sellaisessa asua. Ja hyvä tapa tehdä ystävistä vihollisia. Ja kait ihmisille jonkinlainen yksityisyys sallitaan...
Sitten on varmaan parempi jäädä asunnottomaksi taivasalle, kuten ap:lle käy, jollei mitään asumismuotoa löydä.
No nimenomaan, kyllä itse ainakin olisin mieluummin vaikka jossain pienessä alivuokralaishuoneessa (mikä oli muuten ihan tavallista vielä isovanhempiemme sukupolvessa) ja joko myynyt tavarani tai laittanut ne varastoon, kuin taivasalla oleva asunnoton.
Kyllä ihmiset ovat välillä tottuneet liian hemmotelluiksi Suomessa.
Siis tosiaan ikävä tilanne, varmasti pelottaa ja tsemppiä! Mutta joskus pitää vain olla realisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ikävä tilanne, mutta on kyllä tavallaan outoa ajattelua täällä. Ei kai yhteiskunnan ole velvollisuus hankkia ja kustantaa yksiötä terveelle aikuiselle?
Jos siihen ei ole varaa, niin sitten ei ole ja pitää ottaa mielikuvitus käyttöön. Myyt vaikka ne tavarasi ja muutat äitisi luo.
Ehdotus kimppakämpästäkin tyrmättiin heti.
Siis mitä ihmettä? En halua olla ilkeä, mutta eihän se yksinkertaisesti voi olla yhteiskunnan vastuu hoitaa ja maksaa terveelle aikuiselle yksiötä niin ettei joudu häiriintymään muista ihmisistä ja että kaikki tavarat mahtuvat jonnekin?
Siis kyllähän ihmisellä itsellään on vastuu. Sinun pitää nyt sitten vain tinkiä väliaikaisesti asuinoloistasi. Niin se vain menee reaalimaailmassa. Niin kauan kuin et joudu taivasalle niin asiasi ovat hyvin.
Mun mielestä on, koska yhteiskunta säätelee asumista täysin. Silloin on velvoite hoitaa asuntokannan määrää sellaiseksi että niitä asuntoja löytyy tarvitseville. Joten on täysin kaupungin vika jos ei rakennuteta asuntoja tarpeeksi.
Mutta eihän jokaisen tarvitse asua tilavassa yksiössä? Vaikeissa tilanteissa on vain fiksumpaa käyttää mielikuvitusta kuin vain valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ymmärrän, että se koira on rakas. Mutta sen ottaminen on kuitenkin ollut oma valinta.
Nykyinen tiukka säästökuuri yhteiskunnassa on monella tavalla kauhea, mutta se on myös ihan liian ymmärrettävä kun lukee tällaisia ketjuja.
Kyllähän ihmisellä on pakko olla vastuuta omista valinnoistaan eikä voi vaatia kuin pikkulapsi, että kaiken pitää saada tehdä just kuten haluaa, mutta että yhteiskunnan pitää sitten hoitaa ja maksaa kaikki omien päätösten seuraukset ilman että itse on valmis tinkimään mistään.
Joten ikävä kyllä tämä palsta saa minut kannattamaan nykyistä politiikkaa. ...
Vierailija kirjoitti:
Kesä tulossa, menee vaikka teltassa, mutta syksy on paha kun kaikki opiskelijat ilmestyvät. Nyt pitäisi olla oikeesti ihan paras aika saada vuokra-asunto.
Hyvä tilaisuus siivota pois epätoivotut asukkaat.
http://ta.fi/asumismuodot/yh-vuokra-asunnot/kohdeluettelo/kohde/113208/…
AP soita heti tuosta asunnosta. Jyväskylän kaupungilla pitäisi olla myös ns. puskuriasuntoja muutama tyhjillään, jotta kukaan ei jää asunnottomaksi. Alat nyt soitteleen kaikkiin asuntoja tarjoaviin tahoihin! Muista kertoa, että _tarvitset_ asunnon koska remppa alkaa nykyisessä - että sinä olet reipas ja hyvä vuokralainen! Esim. tuo linkkaamani asunto on ymmärtääkseni näitä yleishyödyllisiä, joihin asukkaat valitaan tarpeen mukaan!
Minulla kävi melkein vastaavasti. Ainoastaan valehteleva vuokranantaja laittoi asunnon "myyntiin".
(halusi nostaa vuokria yli lain)
Sinä pääset asuntolaan, minä en päässyt, koska koira.