Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsi on lähes jatkuvasti sairas?

Vierailija
26.04.2016 |

En oleta, että täällä osataan vastata, mutta miksi ihmeessä toinen lapsistamme (tarhaikäinen) on lähes jatkuvasti sairas eli 5 kuuksuden aikana on ollut terve 3-4 viikkoa!!! On korvatulehdusta putkista huolimatta, korkeaa pitkittynyttä kuumetta, keuhkoputken tulehdusta, pahoja tiputukseen johtavia vatsatauteja jne. Ei mitään pikkuflunssia vaan lähes aina pitkittyneitä, hankalia tapauksia ja sairaala tullut tutuksi. Nyt aloitettiin myös allergialääke siitepölyallergiaan muutamaksi kuukaudeksi. Lapselta myös tarkistettu, että ei ole mikään immuunipuolustuksen heikkous verikokein, mutta ei. Pitkittyneet kuumeilutkaan eivät olleet enää normaaleja lääkärin mukaa. Perusverenkuvat ja laajat myös otettu. Kaikki aevot ok, mutta olen itse huomannut, että lapsen ennen huippuhyvä jopa välillä liian korkea hemoglobiini on tippunut näiden kuukausien aikana alarajoille ja tätä menoa kuukauden sisään hänellä on anemia.

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti syötät maito- ja viljatuotteita..

Vierailija
2/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa homealtistukselta. Mutta missä? Pahin on tutkitusi, jos sitä on lapsen makuuhuoneessa tai että sitä on sekä kotona että päiväkodissa eli joka puolella. Voi olla missä rakenteessa vain, yksi pahin on ollut ulkoseinä ja toinen kun vessanpönttö oli vuotanut ja vesi oli mennyt seinän alitse makuuhuoneen lattiaan. Myös patteri voi vuotaa, katto, lattiasta nousta kosteutta jos alakerya on viileä kuten kerrostalossa autotallin yläpuolella tai eka krs. Lainaa tai osta alkajaisiksi kirja Homehelvetti, jos aihe on ihan vueras sulle tai googlaa Tuula Putuksen kotisivut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen, jos ap:n kotona olisi homevaurio, muullakin perheellä olisi varmasti edes jotain oireita. Ennemminkin epäilisin tarharyhmää, kannattaa jutella siellä päiväkodin johtajan kanssa, onko muilla oireilua.

Voihan tuo olla muös ns. huonoa tuuria. Ainakin meillä lapsista nuoremmalla on ollut parina talvena pahoja infektiokierteitä. Lääkärit eivät yleensä kauheasti elämöi siitä, että antibioottikuuri vetää elimistön puolustuskyvyn aika nolliin - eivät elämöi, koska itse määräävät niitä kuureja, ja pakko tietysti pahoihin bakteeri-infektioihin on määrätäkin. Mutta aika usein niitä myös määrätään varmuuden vuoksi esim. juuri korvatulehduksiin, vaikka tiedetään, että 80 prosenttia korvatulehduksista paranisi itse asiassa ilman antibioottikuuria! Se vaatisi vain tiheää seurantaa, mihin julkinen terveydenhoito ei nykyisellään kykene, siksi annetaan sen 20 prosentin riskin takia varmuuden vuoksi kaikille korvatulehduslapsille antibioottikuuri.

Ja kuten varmaan ap tiedätkin, niin antibiootista ei ole virustaudissa mitään apua. Kuume kestää sen, mitä virustauti kestää, eikä antibiootti edistä paranemista. Siksi moni luulee lapsella olevan "outoa pitkittynyttä kuumetta",kun todellisuudessa virusflunssa voi helposti kestää lapsellakin viikon, ja antibiootti ei nopeuta paranemista.

Et kerro tarkemmin noista pitkittyneistä kuumeista, joten anteeksi jos menee hutiin tuo.

Itse kärsin seitsemänvuotiaana viikkokaupalla lievästä kuumeestä. Mitään syytä ei sille löytynyt. Aamulla yleensä suht normaali lämpö, illalla asteen verran "kuumetta". Kävin monta keraa lääkärillä, kunnes kokenut lastenlääkäri sanoi, että kun labrat ovat puhtaat ja lapsi muuten hyväkuntoinen, niin ÄLKÄÄ piitatko lämmöstä. Ruumiinlämpö voi kasvavalla lapsella nousta joksikin aikaa ilman, että kyse on sairaudesta. Ja totta, pari vuotta oli korkeampi lämpö, sitten se taas laski. Sinä puhut toki korkeasta kuumeesta, mikä on varmasti eri asia, kerroin tuon nyt ohiksena.

Ps. Sairastelemalla toisaalta karttuu vastustuskyky. Kuopuksellani oli ne infektiojaksot puolivuotiaana ja kolmevuotiaana. Kouluiässä on ollut poissa koulusta yhteensä ehkä pari viikkoa, nyt siis yläkoulun seiskalla jo. Pidetään peukkua, että sinunkin lapsellasi tilanne kohenee kesän ja loman tullen, kun ei ole päiväkodissa keräämässä pöpöjä...

Vierailija
4/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Maitotuotteita ei saa allergiasta johtuen lainkaan, mutta kauratuotteita kyllä saa, mutta vasta parin kk:n ajan (paljon allergioita ja ravitsemusterapeutti hoidossa mukana). Hoitopaikassa eikä kodissa ole tapahtunut muutoksia, kodissa ei hometta tai kosteusvsurioita, mutta hoitopaikassa voi ollakin tai sitten ei.

Ap.

Vierailija
5/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkonen, jos ap:n kotona olisi homevaurio, muullakin perheellä olisi varmasti edes jotain oireita. Ennemminkin epäilisin tarharyhmää, kannattaa jutella siellä päiväkodin johtajan kanssa, onko muilla oireilua.

Voihan tuo olla muös ns. huonoa tuuria. Ainakin meillä lapsista nuoremmalla on ollut parina talvena pahoja infektiokierteitä. Lääkärit eivät yleensä kauheasti elämöi siitä, että antibioottikuuri vetää elimistön puolustuskyvyn aika nolliin - eivät elämöi, koska itse määräävät niitä kuureja, ja pakko tietysti pahoihin bakteeri-infektioihin on määrätäkin. Mutta aika usein niitä myös määrätään varmuuden vuoksi esim. juuri korvatulehduksiin, vaikka tiedetään, että 80 prosenttia korvatulehduksista paranisi itse asiassa ilman antibioottikuuria! Se vaatisi vain tiheää seurantaa, mihin julkinen terveydenhoito ei nykyisellään kykene, siksi annetaan sen 20 prosentin riskin takia varmuuden vuoksi kaikille korvatulehduslapsille antibioottikuuri.

Ja kuten varmaan ap tiedätkin, niin antibiootista ei ole virustaudissa mitään apua. Kuume kestää sen, mitä virustauti kestää, eikä antibiootti edistä paranemista. Siksi moni luulee lapsella olevan "outoa pitkittynyttä kuumetta",kun todellisuudessa virusflunssa voi helposti kestää lapsellakin viikon, ja antibiootti ei nopeuta paranemista.

Et kerro tarkemmin noista pitkittyneistä kuumeista, joten anteeksi jos menee hutiin tuo.

Itse kärsin seitsemänvuotiaana viikkokaupalla lievästä kuumeestä. Mitään syytä ei sille löytynyt. Aamulla yleensä suht normaali lämpö, illalla asteen verran "kuumetta". Kävin monta keraa lääkärillä, kunnes kokenut lastenlääkäri sanoi, että kun labrat ovat puhtaat ja lapsi muuten hyväkuntoinen, niin ÄLKÄÄ piitatko lämmöstä. Ruumiinlämpö voi kasvavalla lapsella nousta joksikin aikaa ilman, että kyse on sairaudesta. Ja totta, pari vuotta oli korkeampi lämpö, sitten se taas laski. Sinä puhut toki korkeasta kuumeesta, mikä on varmasti eri asia, kerroin tuon nyt ohiksena.

Ps. Sairastelemalla toisaalta karttuu vastustuskyky. Kuopuksellani oli ne infektiojaksot puolivuotiaana ja kolmevuotiaana. Kouluiässä on ollut poissa koulusta yhteensä ehkä pari viikkoa, nyt siis yläkoulun seiskalla jo. Pidetään peukkua, että sinunkin lapsellasi tilanne kohenee kesän ja loman tullen, kun ei ole päiväkodissa keräämässä pöpöjä...

Puhun piykittyneestä korkeasta - en viikon tai kahden kuumeesta vaan jopa parin kuukauden kuumeesta, jossa kuume päivittäin tai lähespäivittäin km 39 astetta - välillä jopa 40 ja näkyy kunnossa. Ei siis mistään pikku lämpöilystä, josta ei tarvitse välittää kun kuume vetää voimattomaksi.

Ap.

Vierailija
6/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a....meillä ainakin on ollut vuosikohtaista lasten(4kpl) sairastelu. Tänä lukuvuonna yksi lapsi ollut 2pv koulusta poissa sairauden vuoksi! Sitten on ollut talvia, että liki koko ajan on joku ollut kipeänä (esim.yksi vuosi, kun lapset oli vielä kotihoidossa, pitivät "koko syksyn ja talven" vesirokkoa, korvatulehduksia, angiinaa, mahatautia, keuhkokuumettakin. Seuraavana vuonna kun aloittivat pk:ssa, oli joku parin päivän nuhakuume.

Mistä sit johtuu, en tiiä! Tänä talven pikkukoululaisen paras kaveri on ollut viikkoja sairaana ja mun lapsi tuon 2pv!

Vierailija
7/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi pulloruokittu? Tämä saattaa joskus tarkoittaa alhaisempaa vastustuskykyä. Oletko tupakoinut raskaus- tai imetysaikana? Onko lapsi aloittanut juuri päiväkodissa? Syöttekö monipuolisesti? Toki keväisin ja syksyisin on myös kaikenlaista liikkeellä ja päivähoidossa niitä vasta liikkuukin. Tiedätkö ovatku muut saman paikan lapset sairastelleet normaalia enemmän? Voisi olla kyllä joku homeasiakin hoitopaikassa. Jos lapsi alkaa olla tavallista väsyneempi/käyttäytyä itselleen epätyypillisesti kehottaisin jatkamaan lääkärillä käyntiä sinnikkäästi. Kurjaa että lapsesi on noin paljon kipeänä :( Tsemppiä ap!

Vierailija
8/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla vain on huonompi vastustuskyky, ei sille mitään voi. Toki ulkoiset tekijät, joita tässäkin ketjussa on lueteltu, vaikuttavat, mutta vastustuskyky on myös geneettistä. Maitohappobakteereja varmasti kannattaa syödä säännöllisesti. Jos on mahdollista siirtyä perhepäivähoitajalle, kannattaa sellaistakin vaihtoehtoa miettiä. Pienissä ryhmissä sairastaa vähemmän, ihan tutkitusti.

Vierailija
9/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäilmaongelma päiväkodissa, herkimmät alkavat reagoida ensin. Teillä lapsella allergiatausta siis herkkä, osa lapsista/ henk.kunnasta reagoi nopeasti osa ei milloinkaan. Päiväkodissa ei tarvitse "tapahtua" mitään erikoista. Onko vielä monta hoitovuotta jäljellä? Vaihtaisin itse päiväkotia. Itse altistuin työskennellessäni koulussa, nyt etsin "puhdasta" työpaikkaa.

Vierailija
10/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, homeongelmaa epäilisin minäkin. Onko lapsi paremmassa kunnossa lomilla?

Ongelma voi olla myös kotona, vaikka muut perheenjäsenet eivät oireilisikaan. Ihan uudetkin talot voivat olla homeessa, kun nykyisin rakennetaan märästä tavarasta.

Vierailija
11/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut lapset päiväkodissa eivät ole läheskään näin paljon sairaana eikä edes näitä tauteja kierrä siellä aina. Meidän lapsi on kuulemma selvästi paljon enemmän sairaana kuin muut muksut. Päiväkoti aloitettiin vuosi sitten.

Ap.

Vierailija
12/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma voi olla myös kotona, vaikka muut perheenjäsenet eivät oireilisikaan. Ihan uudetkin talot voivat olla homeessa, kun nykyisin rakennetaan märästä tavarasta.

Kotonamme ei ole home eikä kosteusongelmia. On yhtä paljon sairaana lomilla kuin tarha-aikana.

Ap

Vierailija
13/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muut lapset päiväkodissa eivät ole läheskään näin paljon sairaana eikä edes näitä tauteja kierrä siellä aina. Meidän lapsi on kuulemma selvästi paljon enemmän sairaana kuin muut muksut. Päiväkoti aloitettiin vuosi sitten.

Ap.

Eräs lääkäri ehdottikin, että jäisin hoitamaan uudestaan lasta kotiin kun on infektiokierteitä niin paljon, mutta yhtälailla sairastuu kotona kuin päivähoidossa. Oikea pöpömagneetti. Lapsi myös sairastaa taudit, mitä muut perheen jäsenet eivät saa.

Ap

Vierailija
14/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo niin altistunut ettei vastustuskyky ehdi nousta edes lomalla. Saatteko muut tartunnan lapselta? Jos muut eivät sairastu tuskin mikään tartuntatauti, sillä kyllä niistä joku iskisi teihin muihinkin. Teidän lapsi sairastuu päiväkodissa herkemmin koska allergiaa ja sisäilman epäpuhtaudet iskee herkimpiin ensin... Ei välttämättä home, mikrobeja mineraalikuituja, mattojen liimoja. Pelasta lapsesi vaihda paikkaa

Vierailija
15/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on antibioottikuuri joka laskee vastustuskyvyn nolliin kahdeksi vuodeksi.

Vierailija
16/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotonamme ei ole home eikä kosteusongelmia. On yhtä paljon sairaana lomilla kuin tarha-aikana.

Ap

Eli home on kotona ja mahdollisesti lapsen makuuhuoneessa. Tilaa luotettava homekoira käynnille. Tarkkana referenssien kanssa koska kaikki eivät ole koulutettuja. Se merkkaa paikan, kun ette osaa nyt epäillä itse tarkemmin.

Olen itse sairastunut homeesta ja nyt etsinyt puhdasta homeetonta kerrostaloasuntoa jo 7 vuotta, enkä ole vielä löytänyt. Paljonko vetoa, että monikaan niiden asuntojen nykyisistä omistajista ei tiedä asuvansa homekodissa. Eli todennäköisyys, että teillä EI ole homeasuntoa on n 0.0005%. Lapsi on syystä tai toisesta eniten herkistynyt teillä, joko vaurio on hänen makkarissaan tai muista yksilöllisistä syistä johyuen. Suosittelen sitä homekoiran käyntiä, saatat yllättyä.

Vierailija
17/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko antaneet maitohappoja? Mun mielestä niitä voi kyllä antaa jatkuvasti, jotta suoliston oma bakteerikanta kehittyisi / palautuisi. Varsinkin, jos antibioottikuureja on paljon.

Mun silmiin tuo vaikuttaa selkeästi sisäilmaongelmilta, mutta jos teillä on koti tutkittu, eikä siellä ole mitään ongelmia sisäilmassa, ei se sitten ole ihan niin todennäköinen syy.

Onko astmaa tutkittu tai epäilty? Sekään ei aina oireile täysin samalla tavalla kaikilla.

Vierailija
18/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoislääkärille olisin itse vienyt jo aikoja sitten. Jos ei sieltä löytyisi, lähtisin vaihtoehtoisen lääketieteen piiriin. Ja ihan ensimmäiseksi tekisin testit kotiini ja kartoittaisin ettei sieltä löydy mitään sairastuttavaa.

Vierailija
19/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oleta, että täällä osataan vastata, mutta miksi ihmeessä toinen lapsistamme (tarhaikäinen) on lähes jatkuvasti sairas eli 5 kuuksuden aikana on ollut terve 3-4 viikkoa!!! On korvatulehdusta putkista huolimatta, korkeaa pitkittynyttä kuumetta, keuhkoputken tulehdusta, pahoja tiputukseen johtavia vatsatauteja jne. Ei mitään pikkuflunssia vaan lähes aina pitkittyneitä, hankalia tapauksia ja sairaala tullut tutuksi. Nyt aloitettiin myös allergialääke siitepölyallergiaan muutamaksi kuukaudeksi. Lapselta myös tarkistettu, että ei ole mikään immuunipuolustuksen heikkous verikokein, mutta ei. Pitkittyneet kuumeilutkaan eivät olleet enää normaaleja lääkärin mukaa. Perusverenkuvat ja laajat myös otettu. Kaikki aevot ok, mutta olen itse huomannut, että lapsen ennen huippuhyvä jopa välillä liian korkea hemoglobiini on tippunut näiden kuukausien aikana alarajoille ja tätä menoa kuukauden sisään hänellä on anemia.

Sukulaistyttömme on samankaltainen tapaus kuin lapsesi. On jatkuvasti flunssaa kuumeen kera, mahatautia ym. Poissaolot koulusta ovat hurjat. Vanhempansa eivät tätä ihmettele. Minä neljän lapsen äitinä kylläkin..

Tästä nyt ollut sinulle mitään apua....

Vierailija
20/92 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa nyt vaikka aluksi ne Tuula Putuksen sivut. Hän on tutkijalääkäri ja erikoistunut homeesta sairastuneisiin lapsiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi