Olen aloittanut lenkkeilyn ja lihonut monta kiloa
Aloitin säännöllisten kävelylenkkien tekemisen reilu 2kk sitten. Kävelen 5-6 kertaa viikossa reippaita lenkkejä ja matkat ovat noin 3-9km luokkaa. Hiki lentää ja rasitusta tuntuu.
Aloitin lenkkeilyn pudottaakseni painoa, mutta päinvastoin olen lihonut entisestään! Painoa on tullut lähes 3 kg ja vyötärönympärys selvästi kasvanut.
Onko mitään ideoita, mitä teen mahdollisesti väärin? Tympii koko lenkkeily tällä hetkellä...mitä hyötyä lenkkeillä, kun paino vaan nousee? :(
Kommentit (32)
Ilmeisesti olet myös hankkinut lihaksia jalkoihisi ja pakaroihisi. Lihas painaa enemmän kuin läski.
1) Liikunta usein lisää ruokahalua, joten jos ei tiukkaan seuraa joka ainoaa suuhunsa laittamaa suupalaa ja laske kaloreita, usein tulee syöneeksi huomaamattaan enemmän kun liikkuu. Tästä syyst ämonen on helpompi laihtua ilman liikuntaa kuin sen kanssa.
2) Jos taas on tiukka kaloreiden kanssa, niin varsinkin jos on hyvin vähäisillä kaloreilla (<=1200 kcal) niin aerobinen liikunta yhdistettynä kalorivajeeseen voimistaa huomattavasti säästöliekkiä. Tämä on ihan tutkimuksissa todettu asia. Tästäkään syystä esim. VLCD- tai LCD-dieettejä tai muita vähäenergisiä ei kannattaisi yhdistää aerobiseen treeniin, vaan jos väkisin haluaa liikkua, niin lihaskuntotreeniä.
Voisiko olla? Olen yrittänyt tarkkailla myös syömisiäni ja vaihtanut monet epäterveelliset iltasyömiset terveellisempiin vaihtoehtoihin...
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olet myös hankkinut lihaksia jalkoihisi ja pakaroihisi. Lihas painaa enemmän kuin läski.
Kävelemällä ei paljon lihakset kasva.
Se johtuu varmaankin siitä että lihasmassaa tulee kroppaan eli se tavallaan lisää painoa mutta ei kuitenkaan paljoa. Ruokavalio on pääosassa laihduttaessa. Se määrää painoindeksin 90%:sti, liikunta tukee laihdutusta, vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja kiinteyttää kroppaa mutta se yksinään ei laihduta vaan ruokavalion täytyy olla kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla? Olen yrittänyt tarkkailla myös syömisiäni ja vaihtanut monet epäterveelliset iltasyömiset terveellisempiin vaihtoehtoihin...
Suosittelen ihan kunnon kalorilaskentaa ainakin jonkin aikaa. Tähän on olemassa hyviä mobiiliappsejakin, esim. FatSecret. Usein nimittäin terveelliset vaihtoehdot ei olekaan niin kevyitä kuin sitä luulee, tai syödyt määrät turhan isoja.
Itsellä kävi niin, että tein sitä netistä löytyvää Porin juoksukoulua, ja paino vaan hitaasti nousi, silti vaikka myös jätin herkkuja pois ja terveellistin ruokavaliotani samaan aikaan. Mutta järkytys oli kauhea kun huomasin että monet "hyvällä omallatunnolla" syömäni terveysruoat olikin valtavia kaloripommeja. Esim. kevyeen salaattiin saatoin roiskia fetaa, pähkinöitä ja avokadoa, ja pikku salaaattiaterian kalorit saattoivat olla 700 kcal - enemmän kuin monen kunnon lämpimän aterian.
Vierailija kirjoitti:
Mammoilla tosiaan on käsitys, että niitä lihaksia tuosta vaan ilmaantuu kilotolkulla parissa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu varmaankin siitä että lihasmassaa tulee kroppaan eli se tavallaan lisää painoa mutta ei kuitenkaan paljoa. Ruokavalio on pääosassa laihduttaessa. Se määrää painoindeksin 90%:sti, liikunta tukee laihdutusta, vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja kiinteyttää kroppaa mutta se yksinään ei laihduta vaan ruokavalion täytyy olla kunnossa.
Kävelylenkeillä ei tule mitään lihasmassaa. Älkää mammat viitsikö. Edes aktiivisella juoksuharrastuksella ei lihakset kasva "monta kiloa".
Todennäköisin syy lihoamiselle on se, että ap syö enemmän, koska liikunnasta tulee nälkä.
Kyllä paino voi samassa pysyä mutta kiinteytyminen on silmin nähtävää jo muutamassa kuukaudessa jos kävelyn sijaan juokset/hölkkäät nuo lenkkisi. Kävelylyllä tosin ei paljoa kaloreita kulu mutta toki jos kunto on nollassa kannattaa peruskuntoa hioa ensin sillä. jos paino nousee syöt liikaa.
Ei saatana, että alkaa samantien savu nousemaan päästä kun lukee näitä naisten laihdusketjuja.
- lihakset kasvaa monta kiloa parissa kuukaudessa kävelemällä
- säästöliekki on iskenyt pahemman kerran
Ei vittu tuokaa ase ja ampukaa mua päähän.. mä en kestä.
Kuntosalilla yli 10 vuotta treenanneena ja myös työpaikan ohjattuja salitreenejä vetävänä voin vakuuttaa, että kellekään naiselle ei kasva useita kiloja lihasmassaa pelkästään reippaalla kävelyllä.
Kestävyysurheilu muutenkin aika heikosti kasvattaa lihaksia. Luustolihasten suhteellista osuutta kehonpainonsta se kyllä vakavasti harjoitettuna usein nostaa, koska rasva vähenee kropasta. Tuloksena sellainen perinteinen kuiva kestävyysurheilijan kroppa. Mutta useimmilta tämä vaatii treeniä ihan vakavissaan, tai sitten ohessa ankaraa ruokavalion säätämistä. Niitä on jopa maratonharrastajia, joilla on lievää ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ihan kunnon kalorilaskentaa ainakin jonkin aikaa. Tähän on olemassa hyviä mobiiliappsejakin, esim. FatSecret. Usein nimittäin terveelliset vaihtoehdot ei olekaan niin kevyitä kuin sitä luulee, tai syödyt määrät turhan isoja.
Itsellä kävi niin, että tein sitä netistä löytyvää Porin juoksukoulua, ja paino vaan hitaasti nousi, silti vaikka myös jätin herkkuja pois ja terveellistin ruokavaliotani samaan aikaan. Mutta järkytys oli kauhea kun huomasin että monet "hyvällä omallatunnolla" syömäni terveysruoat olikin valtavia kaloripommeja. Esim. kevyeen salaattiin saatoin roiskia fetaa, pähkinöitä ja avokadoa, ja pikku salaaattiaterian kalorit saattoivat olla 700 kcal - enemmän kuin monen kunnon lämpimän aterian.
Hyvä idea, kiitos vinkistä! Syön myös salaatteja avokadolla, pähkinöillä, juustoilla jne. eli sieltähän saattaa tosiaan löytyä syy painonnousuun.
Ap
On todistettu fakta että ihmiset mielessään liioittelevat urheilusuorituksen kuluttamat kalorit ja sen jälkeen helpommin palkitsevat itsensä ja arvioivat ruuan kalorit alakanttiin. Treeni- ja ruokapäiväkirja on ainoa mikä tähän auttaa :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä paino voi samassa pysyä mutta kiinteytyminen on silmin nähtävää jo muutamassa kuukaudessa jos kävelyn sijaan juokset/hölkkäät nuo lenkkisi. Kävelylyllä tosin ei paljoa kaloreita kulu mutta toki jos kunto on nollassa kannattaa peruskuntoa hioa ensin sillä. jos paino nousee syöt liikaa.
Hölkkäisin mielelläni lenkkini, mutta kunto on aivan pohjamudissa niin en uskalla vielä. Lisäksi pelkään, että nivelet eivät kestä.
Kun aloin lihoa vuosia sitten, harrastin vielä hölkkäystä satunnaisesti. Jouduin lopettamaan juoksulenkit, koska nivelet kipeytyivät ja menivät suoraan sanottuna sököksi. Ja tuossa vaiheessa ylipainoa oli sentään vasta muutama kilo....nyt huomattavasti enemmän :(
Ap
Mulla on aina ollut niin että mitä enemmän liikkuu niin sen vähemmän malttaa syödä ettei liikunta mene hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
:D
Mä laihduin lenkkeilyllä 10kg vaikka söin enemmän ja ryyppäsinkin ainaki pari kertaa kuussa kunnolla. Nyt oon jo alipainonen..
Syöt liikaa. Lenkkeily tekee nälkäiseksi.