En ole koskaan leiponut pullaa. Voisiko joku antaa minulle herkullisen ja helpon pullaohjeen?
Täytyy kai sitä yrittää kun olen oikein äitiyslomalla ja kaikkea, kylläpä mies yllättyy kun tulee kotiin kun saa lämmintä, rehellistä pullaa :)
Kommentit (10)
vaan paremminkin BETONIPULLAA....
itse ainakin väänsin taikinan jos toisenkin ennen kun opin kuinka ne suussasulavat leivotaan.
pullia, näyttivät kuin leipomossa paistetuilta, mutta maku oli vieläkin pasrempi.
Toista kertaa en ole samaan pystynyt =(
Pullataikinan tekemisessä on pari ratkaisevaa niksiä, tässäpä sinulle niitä:
Nesteen lämpötila
Itse teen niin, että lämmitän maidon reilummin kuin kädenlämpöiseksi ja lisään siihen ensin kananmunat, sokerin ja mausteet . Hiivan lisään lopuksi (kun neste on kädenlämpöistä), jolloin hiiva toimii paremmin.
Jauhojen lisäys
Aloita lisäämällä jauhoja melko reippaaseen tahtiin esim. desimitalla, sekoita puuhaarukalla tmv. Kun taikina alkaa olla hankalaa sekoittaa, lisää pehmeä (osin mikrossa sulatettu, hieman lämmin) rasva taikinan joukkoon. Jatka alustamista käsin, mutta älä " survo" taikinaa sormien läpi vaan käytä kämmentä ja pikemminkin kääntele taikinaa. Lisää jauhoja kunnes taikina pysyy koossa - älä lisää niin paljon, että taikinasta tulee kovaa!! Hieman pehmeä taikina on parasta.
Kohota kunnolla!
Hyvä kohotuspaikka on allas, jonka pohjalla on kuumaa vettä. Peitä astia kevyesti esim. leivinliinalla tai vaikka talouspaperilla. Taikinaa kannattaa kohottaa jopa 45-60 minuuttia. Tämä on vaihe, jossa moni hätäilee ja sen takia tulee kinkkapullia ;)
Leivo
Jaa taikina kahteen osaan. Saat 1/2 litran taikinasta 32 hyvän kokoista pullaa - joko pyöreää tai korvapuustia. Jaa taikina pötköksi ja leikkaa tasakokoisiin paloihin (jos teet pyöreitä pullia) tai kauli kahdeksi levyksi jos teet korvapuusteja. Käytä kaulimisessa reilusti jauhoja, ettei taikina tartu pöytään/kaulimeen.
Jälleen kohotus!
Kohota n. 1/2 tuntia vedottomassa paikassa.
Paistaminen
Voitele kananmunalla ennen paistamista. Paista n. 225 asteessa uunin keskiosaa hieman ylemmällä tasolla. Vahdi, etteivät pääse palamaan...
Mukavia leipomishetkiä! :)
Tässä ei nimittäin haittaa, vaikkei taikina jostain syystä kohoaisikaan niin hyvin, mikä on ainakin minun ongelmani peruspullissa.
KIERREPULLAT (n. 35 kpl)
6 dl maitoa
50 g hiivaa (tai 2 pss kuivahiivaa, sekoita jauhoihin)
1 tl suolaa
1,5 dl sokeria
2 rkl kardemummaa
14 dl vehnäjauhoja
100 g voita tai margariinia
täyte:
100 g voita tai margariinia
0,5 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
0,5 dl mantelijauhetta
Tee taikina ja vaivaa se hyvin. Anna kohota 30 min. Sekoita täyte: pehmenneeseen rasvaan muut ainekset.
Kauli taikina levyksi, levitä päälle täyte ja rullaa. Leikkaa samankokoisia rullia ja asettele ne muffinssivuokiin. Voitele kananmunalla. Paista 200 C/n. 20 min.
hyvä ohje! Teen vielä puolikkaana eli 2,5dl maitoa,puolikas hiiva jne. tulee sopiva taikina pariin pellilliseen. MUISTA laittaa tuorehiiva(parempi kuin kuiva) huoneenlämpöisenä ja kädenlämpöiseen maitoon. Kylmä hiiva ei toimi yhtä hyvin! Vaivaa taikina hyvin(kierrevatkain), kun sekoitat jauhoja joukkoon. Anna taikinan nousta kaksinkertaiseksi,leivo pullat (korvapuusteihin sopii juokseva margariini tai sulatettu sellainen,jonka pullasudilla levität) Anna valmiiden pullien nousta puolituntia, ennenkuin voitelet ja laitat uuniin. Ainiin anna taikinan kohota liinan alla, vaikka hellan päällä, niin että uuni on lämpiämässä.
1/2 litran taikinasta tulee 32 pullaa. Ne sopivat juuri 2 pellille (16 pullaa/pelti) Jos oikein pikkupullia haluaa, niin sitten tulee 40 pullaa. Ja 20 pullaa saa kyllä vielä mahtumaan hyvin yhdelle pellillekin, jää tarpeeksi kohoamisvaraa, kun laittaa 4x5 pullan riveihin.
Tietty jos on tosi pienet pellit, niin sitten...
euroshopper pullia.vähän voitelet munalla ja raesokeri päälle....mä en oo syöny parempia pullia koskaan...on ainakin puoliksi itse tehtyjä...
Kuka sellaista väittää, ei ymmärrä kotipullasta mitään ;)
Sitä en sano, etteivätkö voisi ihan ok olla ja niitä saa tietysti käyttää, jos siltä tuntuu... mutta eivät vedä vertoja kotipullalle!
Hih, kirjoittaja ei TODELLAKAAN ole tehnyt ikinä itse pullaa ;)
Pullien paistaminen on korkeintaan 1/6 niiden valmistukseen liittyvistä hommista. Ei kyllä voi sanoa, että jos latoo pakastepullat pellille, voitelee ne ja työntää uuniin, että olis puoliksi itse tehtyjä..
Innostuin leikkimään koti-äitiä, ja leipasin tosi herkut kanelipullat, ohje oli sunnuntai -jauhopussissa!