Lapsi halusi järjestää vappujuhlat. Kukaan ei "pääse".
12v poika kutsui 6 luokkalaista vappujuhliin meille. Kukaan ei halunut tulla. Nyt poika on ihan maansa myynyt kun kukaan ei tule, ja raivoo että vappu tulee olemaan ihan tylsä ja peestä.
Ohjelmassa olisi ollut leffaa, pelaamista, ihan mitä vaan.
Harmittaa :(
Kommentit (58)
Jos poika edelleen raivoaa siellä huoneessaan niin ei tarvi ihmetellä ettei kukaan tule tuollaisen tuittupään juhliin. Vappu on hankala aika kun monet lähtevät omiin menoihinsa, mutta ei sillä kaikkea voi selittää.
Onko pojalla siis ollenkaan kavereita? Se on paljon isompi ongelma kuin yhdet vappujuhlat. Tiedän koska omillekaan synttäreille ei lapsena tullut juuri ketään: ja syy jälkeenpäin ajateltuna on se, että olin varsin omituinen lapsi. Tähän taas vaikutti kotiongelmat, isä oli raivoava juoppo ja äiti muuten vaan täysin välinpitämätön. Olin siis tosi arka, masentunut, ahdistunut ja miellyttämisenhaluinen enkä tiennyt yhtään miten sosiaalisissa tilanteissa käyttäydytään.
Tuntuu, että ennen oli myös tapana mennä ihan jo kutsun takia, eli siis kohteliaisuudesta, juhliin eikä vain jos erityisesti halusi. Ei siis ihan samalla tavalla päde juhlapäivinä, mutta esim. valmistujaiset, synttärit yms.
Omituisia vastauksia täällä. Vappuhan on normiviikonloppu suurimmalle osalle. Osa on pikku sormi pystyssä syömässä ylihinnoiteltua vappubrunssia mutta se on vähemmistö, vaikka tv ja Hesari niitä esittelee. Meille ainakin sopisi ihan ok käydä kaverin juhlissa vappuna.
Ainakin omassa lapsuudessani vappu oli karnevaalihenkinen juhla. Jotenkin leffa ja pelailu ei mun korvaan kuulosta yhtään vappumaiselta vappujuhlalta. Miksei pikemminkin munkkeja simaa ja herkkuja jollain karnevaaliteemalla?
Meille ei-niin-uskonnollisille Vappu on samanarvoinen juhla kuin joulu tai juhannus. Lapsiperheet viettävät aikaa ja juhlivat perheen kanssa. Yhteiset munkinpaistamiset, simat ym on monille perinne, vappulounaasta puhumattakaan. Mulla 4 lasta, paljon juhlitaan meillä ja paljon kutsuja juhliin tulee, mutta ei ladtenjuhlia vappuna oo kellään ollut. Mielestäni sama, jos kutsuisitte 6 koulukaveria juhlaan joulu- tai juhannusaattona, ja kun kenellekään ei sovi, niin täällä olisitte uhriutumassa. Ohita koko juttu ja järjestettä juhlat muulloin, kun yleisenä juhlapäivänä. Juhamnushäätkin vähenevät, kun ei silloinkaan ihmisille sovi, ovat perheet keskenään
Meillä on vappuna perinteenä oli kotona ja syödä tippaleipiä. Jos joku kutsuisi kylään, menisimme kyllä.
Olemme kuitenkin kauan sitten huomanneet, että ystävät, joilla on mökki, ovat pakotettuja menemään mökille aina vapaapäivisin suunnilleen huhtikuusta lokakuuhun.
Tällaista se normaali sosiaalinen kanssakäyminen on kaupungeissa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Omituisia vastauksia täällä. Vappuhan on normiviikonloppu suurimmalle osalle. Osa on pikku sormi pystyssä syömässä ylihinnoiteltua vappubrunssia mutta se on vähemmistö, vaikka tv ja Hesari niitä esittelee. Meille ainakin sopisi ihan ok käydä kaverin juhlissa vappuna.
Sama meillä. Ei meilläkään vappuna ole yleensä ollut mitään menoja eikä ohjelmaa. Vappupallon osto ja tippaleipien syöminen ei paljon aikaa vaadi!
Vierailija kirjoitti:
No voi olla ettei oikeasti pääse eikä "pääse". Meillä on tiedossa koko päivälle perheenä ohjelmaa, mennään erääseen tapahtumaan ja sitten tulee sukulaisia.
Päivä on huono, voi olla että lauantaina vappuaattona tai perjantaina olisi ehkä päässyt enemmänkin kavereita juhliin, sunnuntai taas on usealle sellainen päivä että viettävät sitä monin tavoin.
Minä ymmärsin, että nimenomaan silloin "Vappuna" eli Vappuaattona ap:n lapsi olisi halunnut pitää Vappujuhlat, koska eihän nyt oikeastaan kukaan juhli ( eli on vappupirskeet, pukeudutaan, syödään munkkeja/tippaleipiä/suolaista naposteltavaa/pommacia/kuohuvaa yms., kippistellään/örvelletään (paitsi lapset) jne.. ) enää Vappupäivänä Vappua, vaan silloin käydään brunssilla, on kulkuetta ym. "tylsempää" toimintaa.
Näin ainakin itse ja kaikki ketä tunnen ovat toimineet, että Vappua juhlitaan Vappuaattona ja Vappupäivä on sitten hiljaisempi ja ns. selviytymistä edellisestä päivästä. Lapset nyt tietty eri asia...
Juhlapyhät on vähän sellaisia, että silloin ihmisillä on omat menonsa ja traditionsa, ettei ole ihan fiksuin mahdollinen ajankohta järjestää omia pippaloitaa jos haluaa vieraita paikalle. :/
Viikkoa aiemmin tai myöhemmin järjestetyt vappujuhlat olisivat voineet toimiakin.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei-niin-uskonnollisille Vappu on samanarvoinen juhla kuin joulu tai juhannus. Lapsiperheet viettävät aikaa ja juhlivat perheen kanssa. Yhteiset munkinpaistamiset, simat ym on monille perinne, vappulounaasta puhumattakaan. Mulla 4 lasta, paljon juhlitaan meillä ja paljon kutsuja juhliin tulee, mutta ei ladtenjuhlia vappuna oo kellään ollut. Mielestäni sama, jos kutsuisitte 6 koulukaveria juhlaan joulu- tai juhannusaattona, ja kun kenellekään ei sovi, niin täällä olisitte uhriutumassa. Ohita koko juttu ja järjestettä juhlat muulloin, kun yleisenä juhlapäivänä. Juhamnushäätkin vähenevät, kun ei silloinkaan ihmisille sovi, ovat perheet keskenään
Heh, tuota tiedätkö sinä mitä varten Vappua juhlitaan? Miten mikään uskonto liittyisi mitenkään Työväen juhlaan? Sinulla ei nyt muutenkaan nuo juhlapäivien oikeat merkitykset ole hallussa, joten googlaapa vähän asioista ennen kuin kirjoittelet potaskaa. Laitan linkin tuohon Vappuun, mutta muut saat etsiä itse.
T. Ateisti
Aikuisten itsekkyys on levinnyt lapsiin. Ei aikuisetkaan viitsi mennä juhliin, jos ei huvita.
Ennen aikuisilla oli kohteliaisuutta ja olisivat patistaneet lapsensa juhliin, kun joku sellaiset järjestää ja kutsuu.
Nyt aikuiset opettavat, että jos sua ei huvita sen nössön juhliin mennä, niin tee jotain mukavampaa.
Lapsena en ollut mikään suosittu muksu. Omat synttärit sijoittui aina hiihtolomalle ja kutsuvieraat eivät tietenkään päässeet ikinä synttäreille. Tähän he vetosivat, mutta kyllä se taisi olla ihan siitä etteivät vain "päässeet". En ollut erityisemmin kiusattu, mutta sellaista pientä kiusaa kyllä oli ja se syrjiminenhän oli sitä pahinta, että jätettiin ulos kuvioista.
Koita keksiä sellainen juttu jota poika ihan ehdottomasti haluaisi päästä tekemään riippumatta noista muista lapsista. Voithan kysyä suoraankin kun rauhottuu. Tosin itsekin olisin lapsena varmaan vaan mökännyt tuosta.
Ajankohta oli huono. Viikkoa aiemmin tai myöhemmin, joku olisi tullut (ei luultavasti kaikki) kun ihmiset nyt ovat mitä ovat nykyään...
Ap, palaa hetkeksi.
Pojalla ei ole muita kavereita kuin nää koulussa olevat. Poika on hieman arka ja hän jää helposti ulkopuolelle vammansa takia.
Poika aloitti koulun ns ulkopuolisena kun muutimme tänne. Kaikki muut olivat käyneet samaa päiväkotia. Olen toki itsekin yrittänyt tutustua muihin äiteihin, mutta ulkopuolisena piiriin pääsy ei oikein onnistunut vaikka sosiaalinen olenkin. Yritin sopia leikkitreffejä jne, mutta tuloksetta.
Keskustellaan asiasta vielä illemmalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten itsekkyys on levinnyt lapsiin. Ei aikuisetkaan viitsi mennä juhliin, jos ei huvita.
Ennen aikuisilla oli kohteliaisuutta ja olisivat patistaneet lapsensa juhliin, kun joku sellaiset järjestää ja kutsuu.Nyt aikuiset opettavat, että jos sua ei huvita sen nössön juhliin mennä, niin tee jotain mukavampaa.
Tämä johtuu ainakin osittain siitä, että nykyisin aikuisilla on vapaa-ajalleen paljon enemmän erilaista tekemistä kuin vaikkapa 30 tai 60 vuotta sitten. Samoin lapsilla oli vähemmän kodin/kotipihan ulkopuolisia juttuja kuin nykyisin. Synttärikutsujakaan ei tullut luokan jokaiselta tytöltä/pojalta vaan ainoastaan parhaimmilta kavereilta. Juhlat kärsivät inflaation, jos niitä on liikaa ja saa kutsuja puolituttujenkin juhliin.
Tosi ikävää. Itekki muistan kuinka inhottavaa oli ku kukaan kaveri ei tahtonut tulla mun synttäreille ja vietin ne yksin isän kanssa. Onneksi isä kuitenki suostu mun kans leikkii barbeilla sun muuta et sain pidettyä vähän hauskaa. Suosittelen teillekki et teette sitä mitä poika toivoo :) Tietenki pitää myös olla realistisia toiveita jota toteutetaan :D
Vappu on hankala aika pitää lasten kaverijuhlia. Mun poika ei olisi päässyt juhliin, koska meillä on joka vappu jotain viikkoja etukäteen sovittua menoa. Vapunvietto on yleensä tuttavaperheiden kanssa, ehkä mökilläkin. Tänä vappuna ollaan kaupungissa, mutta aattona tulee porukkaa meille koko päiväksi ja vappupäivänä mennään piknikille ja vappukonserttiin. Kaikilla muillakin tutuilla on vappusuunnitelmat jo selvillä.