Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain tukihenkilön - paljastui että tällä on itselläänkin isoja ongelmia...

Vierailija
22.04.2016 |

Mitä mieltä tällaisesta? Hain siis eräältä taholta (kerron epämääräisesti siksi, ettei tunnistettaisi) tämmöistä eräänlaista vapaaehtoista auttajaa/tukihenkilöä. Sainkin sellaisen ja heti tukisuhteen alkuun kävi ilmi että myös häneltä löytyy erilaisia mielenterveyteen ja elämänhallintaan liittyviä ongelmia. Tuli jotenkin hämmentynyt olo, sillä olin odottanut että tukitoimintaan auttajan roolissa mukaan lähtevä olisi "terve" (kyseessä siis ei ole niin sanottu vertaistukitoiminta).

Minusta tuntuu, että tämä ihminen oli ajatellut, että hän voisi ikään kuin hoitaa tukisuhdetta omien ongelmiensa ulkopuolella. Hän siis haluaisi kyllä auttaa ja tavata mua ja niin edelleen. Mutta kun ei se vaan mene niin! Minulle tuli esimerkiksi tosi hankala olo kun yhdessä ihan arkisessa tilanteessa ollessamme hän ahdistui oman sairautensa takia niin, että tilanne meni vaikeaksi. Minulla on itsellä voimat aika vähissä nyt enkä jaksaisi ottaa yhtään ylimääräistä kuormaa, siksi mietin että pitäisikö mun ymmärtää tätä tukihenkilöä vai ei. En ainakaan itse odottanut joutuvani tässä suhteessa tukijan/"vahvemman" rooliin.

Nyt suoraan sanottuna tuntuu että en enää haluaisi tavata tätä ihmistä. Mutta samalla tuntuu että olen tosi epäkohtelias, jos katkaisen tukisuhteen. Tietysti pitäisi antaa mahdollisuus, mutta en yhtään odottanut että saan tuki-ihmisen jolla on itsellään melkein pahempia ongelmia kuin minulla. Jäädä vai lähteä, siinäpä pohdittavaa...

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä antaa vielä mahdollisuus, mutta jos jatkossakin vaikuttaa vielä hankalalta, unohda koko juttu.

Vierailija
2/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa! Jos mahdollista, niin vaihda tää " tukihenkilö" toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet niin kuin sydän sanoo. Odotuksesi ja saamasi ei nyt selvästikään ole kohdanneet tukihenkilöprosessin osalta.

Tärkeää olisi käydä keskustelua myös tukihenkilötoimintaa järjestävän organisaation kanssa. Onko heillä tiedossa tukihenkilön tausta ja haasteet?

Vierailija
4/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukihenkilö vaihtoon.

Vierailija
5/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein esim. juoppo voi saada tukihenkilöksi juoppoudesta parantuneen, narkkari narkkariudesta, vankilasta päässyt jo aiemmin vankilasta päässeen jne. Normisettiä.

Vierailija
6/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukihenkilö on ilmeisesti mennyt toimintaan mukaan myös itsensä kuntouttamisen vuoksi, mikä ei ehkä ole toimiva konsepti. Esimerkiksi yksinäisyyden "hoitaminen" sillä, että alkaa tukiystäväksi jollekulle toiselle ei ole motiivina välttämättä paras. Jos et ole lähtenyt vertaistukitoimintaan mukaan niin ei sinun tarvitse sietää sellaiseksi muodostunutta tukisuhdetta. Voisitko ottaa asian puheeksi sen tahon kanssa, mikä sinut ja tukihenkilön on yhdistänyt?

Vierailija
7/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on myös yksi moniongelmainen tuttu joka suunnittelee tukihenkilöksi ryhtymistä. Miten ihmeessä hän voi tukea ja auttaa muita kun ei saa hoidettua edes omia asioitaan?

Vierailija
8/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan alun perin täyspäinen lähde toimintaan mukaan. 

Eli parhaimmassa tapauksessa vastassa on moniongelmainen entinen. Perustapauksessa ne ongelmat ovat vielä päällä. 

Sukulaissuhteiden kautta voi onnistua kiva suhde. Mutta muuten "alalle hakeutuvat" ovat entisiä narkkeja ym. 

Vierailija
9/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa kyllä "sokea sokeaa taluttaa" eli helposti ruokitaan toisen ongelmia ja ahdistuneisuutta ellei tukihenkilö ole itse tasapainossa. Ystäväpalvelu on erikseen. Tukihenkilötoiminnassa lähtökohta on tukeminen. Vertaistukihenkilökin on henkilö, joka on käsitellyt (toipunut niistä jo) samankaltaisia ongelmia ja ne ovat siis hallinnassa, joten hän voi siis tukea toistakin niistä selviytymään.

Viisainta ajoissa nyt viheltää tuo peli poikki, hakea uusi tukihenkilö että toipumisesi pääsee kunnolla alkamaan.

Vierailija
10/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, riittääkö niitä kaikin puolin terveitä tukihenkilöitä noin vain kaikille? Tietämäni tukihenkilön hommia tekevä on tai ainakin oli skitsofreenikko, liekö toipunut sitten hyvin. Olen jotenkin luullut, että tukihenkilöksi ryhdytään, kun aikaisempi urapolku jostain syystä tyssää.

Vierailija
11/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urapolku??

Vierailija
12/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sattunut väärinkäsitys? Jos se tukihenkilö luulee, että sä oot sen tukihenkilö. Varmaan hämmentävää, kun tuettava tukee tukijaa. Tsemppiä.

Vierailija
13/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän varmuudella (ihan omasta lähipiiristäni) ihan samanlaisen tilanteen. En ikinä antaisi tämän tukihenkilönä toimivan tehdä tätä "työtä", josta vielä siis saa palkkaa. Todellakin sokea taluttaa sokea. Olen melko varma että tämä tuettava myös haluaisi eroon tästä tukihenkilöstään muttei varmastikaan kehtaa tai uskalla sanoa mitään koska pelkää ehkä ettei saisi uutta. 

Ihan sairas systeemi enkä todellakaan ymmärrä kuka tästä hyötyy, luultavasti tämä tukihenkilö enemmän kuin tuettava.

Vierailija
14/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein esim. juoppo voi saada tukihenkilöksi juoppoudesta parantuneen, narkkari narkkariudesta, vankilasta päässyt jo aiemmin vankilasta päässeen jne. Normisettiä.

Tyhmä tyhmyydestä parantuneen.

Vierailija
15/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä tyhmyydestä parantuneen.

Ilmeisesti sait sellaisen tukihenkilöksi.

Vierailija
16/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti psykologeilla ja psykiatreilla on myös omia ongelmia. Terapeuteilla ylipäätään. Siitä se lähtee se kiinnostus alaa kohtaan. Yleensä niistä ei vaan puhuta asiakkaalle. Tiedän kyllä poikkeuksia...

Kun et avaa, että mihin tukihenkilöä tarvitset, niin en osaa neuvoa. Mutta jos koet hänen seuransa raskaaksi, niin pistä vaihtoon.

Itse olen tahtomattani "tukihenkilö" useammallekin ystävälleni, vaikka itselläni on suurempia ongelmia. Joista he tietävät. Mutta minun päälleni kaadetaan kaikki murheet. En oikein voi sanoa, että en kuule jaksa enää kuunnella, etenkin kun neuvot ei kelpaa.

Vierailija
17/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukihenkilö on ilmeisesti mennyt toimintaan mukaan myös itsensä kuntouttamisen vuoksi, mikä ei ehkä ole toimiva konsepti. Esimerkiksi yksinäisyyden "hoitaminen" sillä, että alkaa tukiystäväksi jollekulle toiselle ei ole motiivina välttämättä paras. Jos et ole lähtenyt vertaistukitoimintaan mukaan niin ei sinun tarvitse sietää sellaiseksi muodostunutta tukisuhdetta. Voisitko ottaa asian puheeksi sen tahon kanssa, mikä sinut ja tukihenkilön on yhdistänyt?

Ymmärrän ton täysin mutta tosta, että yksinäinen ihminen ei ole paras mahdollimen tukiystäväksi. Niin miksi? Ymmärrän, jos yksinäisyyden liitännäissaurauksina on mm. masennusta tai muuta. Mutta jos ainut "oire" on yksinäisyys niin miksi yksinäinen olisi huonompi vaihtoehto tukiystäväksi kuin suuren ystäväpiirinkään omaava.

Vierailija
18/18 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up