Voiko työtön hakea opiskelupaikkaa ja sitten vasta te-toimistolta hyväksyntää omaehtoiselle opiskelulle?
Vai miten tämä nykyään menee.
Olen ollut työtön nyt 2 vuotta ja hain opiskelemaan ja nyt tuli tieto että pääsin pääsykokeeseen. En tietenkään tiedä kun vasta kesäkuussa sitten sainko opiskelupaikan mutta miten asia menee työkkärin kanssa. ?
Ja vaikuttaako se että olen käynyt työvoimakoulutuksen pari vuotta sitten. Ala ei kuitenkaan ollut itselle mieluinen ja hampaita purren sen kuitenkin kävin. Mutta sen alan hommia aio tehdä. Mutta tämä mihin nyt hain oisi juuri sitä työtä mihin mulla on korkea motiivi ja halu tehdä. Pitääkö te- toimistolle perustella jotenkin tätä ? ja voiko käydä niin että en saakaan opiskella työttömyyskorvauksella ja mut niinsanotusti pakotetaan tekemään niitä töitä mihin on se yksi koulutus jo olemassa.
Kommentit (10)
Mielenkiintoinen kysymys ja eri keskusteluissa on ihmisillä ollut monenmoisia kokemuksia. Pahimmillaan työtön, opiskelupaikkaa TE-toimiston kannustamana hakenut ja opiskelut hyvässä uskossa aloittanut henkilö on joutunut tilanteeseen, jossa hän on yllättäen ollut TE-toimiston mukaan päätoiminen opiskelija ja jäänyt ilman työttömyysturvaa ja KELAn mukaan työtön ja jäänyt ilman opintotukea. Kummallisinta on ollut se, ettei kumpikaan instanssi ole voinut varmistaa kantaansa ennen kuin työtön on aloittanut opiskelun, jolloin sudenkuoppaan putoaminen on ollut selviö. Varmista siis tarkkaan, ettei sinulle käy tuolla tavalla! Olisin liittänyt tähän linkin tuohon keskusteluun, mutten onnistu löytämään sitä. En kirjoita valetta. Toivon totisesti, ettei mokomaa tapahdu enää kenellekään. Löysin aikani hikoiltuani samaa asiaa luotettavasta lähteestä:
"Ei työttömyysturvaa eikä opintotukea – työtön opiskelija voi jäädä loukkuun"
"Lisääntynyt työttömyys ja tarve kouluttautua uudelleen ovat tuoneet esille uusia loukkuja, joihin työttömäksi jäänyt voi pudota. Ongelmia on syntynyt esimerkiksi työttömyyskorvauksella opiskeleville. Valitukset ovat lisääntyneet, kun työttömät ovat jääneet ilman mitään etuutta."
"Päivi Hirvonen jäi Nokialta työttömäksi vuonna 2009. Koska työtilanne oli huono, hän päätti aloittaa kyberturvallisuuden opinnot Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. TE-toimistosta Hirvonen sai luvan opiskella työttömyyskorvauksella."
"– Sanottiin, että viisi opintopistettä pitäisi suorittaa kuukausittain, mutta ettei se ole niin nöpönnuukaa. Ei siellä yliopistossakaan niitä pisteitä aina tule tätä tahtia, kertoo Hirvonen saamistaan neuvoista."
"Sitä virkailija ei kertonut, mitä tapahtuu, jos pisteitä ei pystykään suorittamaan.
Hirvonen lähetti opintorekisteriotteen sovitusti. Pian tuli vastauskirje, jossa kerrottiin että työttömyyskorvaukset lopetetaan, koska opintopisteitä ei ole kertynyt riittävästi. Vaihtoehtona oli lopettaa opiskelu."
"Hirvonen teki lopulta valituksen työttömyysturvan muutoksenhakulautakuntaan. Asian käsittely kesti yhdeksän kuukautta."
"– Vastaus oli, että missään ei ole virhettä tapahtunut. Että oma syysi, mikset ole opiskellut.
Ammattikorkeakoulun mukaan 60 opintopisteen kyberturvallisuuskoulutus jakautuu kahdelle vuodelle. Joka kuukausi ei ole mahdollista suorittaa viittä opintopistettä."
"Hirvonen jatkaa kuitenkin opiskelua."
"– En saa mitään tukea nyt. Henkilökohtainen kokemukseni on, että työkkäri on pahin este työllistymiselle, Hirvonen summaa."
Lue koko artikkeli täältä eli lähde oli: http://yle.fi/uutiset/ei_tyottomyysturvaa_eika_opintotukea__tyoton_opis…
Asiasta on sovittava työkkärin kanssa. Mielellään jo hakuvaiheessa. Jos opiskeltava ala ei ole hyvin työllistävä, puoltavaa päätöstä ei saa. Lisäksi jos aiemmat ammatit katsotaan työllistäviksi, sama juttu. On hyvin tapauskohtaista saako puoltavan päätöksen vai ei. Itse sain, mutta yksi opiskelukaverini ei, vaikka ala oli sama. Lisäksi jouduin vastaanottamaan opiskelupaikan ennen kuin työkkäri suostui käsittelemään koko hakemusta. Jos päätös olisi ollut kielteinen, olisin ollut työkkärin silmissä täyspäiväinen opiskelija enkä työtön. Ja jos ei olisikaan mennyt opiskelemaan olisi kai tullut joku karenssi kun se olisi katsottu keskeyttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen kysymys ja eri keskusteluissa on ihmisillä ollut monenmoisia kokemuksia. Pahimmillaan työtön, opiskelupaikkaa TE-toimiston kannustamana hakenut ja opiskelut hyvässä uskossa aloittanut henkilö on joutunut tilanteeseen, jossa hän on yllättäen ollut TE-toimiston mukaan päätoiminen opiskelija ja jäänyt ilman työttömyysturvaa ja KELAn mukaan työtön ja jäänyt ilman opintotukea. Kummallisinta on ollut se, ettei kumpikaan instanssi ole voinut varmistaa kantaansa ennen kuin työtön on aloittanut opiskelun, jolloin sudenkuoppaan putoaminen on ollut selviö. Varmista siis tarkkaan, ettei sinulle käy tuolla tavalla! Olisin liittänyt tähän linkin tuohon keskusteluun, mutten onnistu löytämään sitä. En kirjoita valetta. Toivon totisesti, ettei mokomaa tapahdu enää kenellekään. Löysin aikani hikoiltuani samaa asiaa luotettavasta lähteestä:
"Ei työttömyysturvaa eikä opintotukea – työtön opiskelija voi jäädä loukkuun"
"Lisääntynyt työttömyys ja tarve kouluttautua uudelleen ovat tuoneet esille uusia loukkuja, joihin työttömäksi jäänyt voi pudota. Ongelmia on syntynyt esimerkiksi työttömyyskorvauksella opiskeleville. Valitukset ovat lisääntyneet, kun työttömät ovat jääneet ilman mitään etuutta."
"Päivi Hirvonen jäi Nokialta työttömäksi vuonna 2009. Koska työtilanne oli huono, hän päätti aloittaa kyberturvallisuuden opinnot Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. TE-toimistosta Hirvonen sai luvan opiskella työttömyyskorvauksella."
"– Sanottiin, että viisi opintopistettä pitäisi suorittaa kuukausittain, mutta ettei se ole niin nöpönnuukaa. Ei siellä yliopistossakaan niitä pisteitä aina tule tätä tahtia, kertoo Hirvonen saamistaan neuvoista."
"Sitä virkailija ei kertonut, mitä tapahtuu, jos pisteitä ei pystykään suorittamaan.
Hirvonen lähetti opintorekisteriotteen sovitusti. Pian tuli vastauskirje, jossa kerrottiin että työttömyyskorvaukset lopetetaan, koska opintopisteitä ei ole kertynyt riittävästi. Vaihtoehtona oli lopettaa opiskelu."
"Hirvonen teki lopulta valituksen työttömyysturvan muutoksenhakulautakuntaan. Asian käsittely kesti yhdeksän kuukautta."
"– Vastaus oli, että missään ei ole virhettä tapahtunut. Että oma syysi, mikset ole opiskellut.
Ammattikorkeakoulun mukaan 60 opintopisteen kyberturvallisuuskoulutus jakautuu kahdelle vuodelle. Joka kuukausi ei ole mahdollista suorittaa viittä opintopistettä."
"Hirvonen jatkaa kuitenkin opiskelua."
"– En saa mitään tukea nyt. Henkilökohtainen kokemukseni on, että työkkäri on pahin este työllistymiselle, Hirvonen summaa."
Lue koko artikkeli täältä eli lähde oli: http://yle.fi/uutiset/ei_tyottomyysturvaa_eika_opintotukea__tyoton_opis…
Ei niitä opintopisteitä tarvitse tulla joka kuukausi tasan 5 kpl. Syyskuussa voi tulla 2, lokakuussa 4, marraskuussa 12 ja joulukuussa 2. Keskimäärin 4 kk aikana joka kuukausi on tullut se 5. Mutta jos syyskuussa opintopisteitä on 0, lokakuussa 2 ja marraskuussa taas 0, niin silloin on pakko ryhtyä selvittämään, miksi ihmeessä niitä opintopisteitä ei tule.
Varmaan kannattaisi keskustella sen työkkärin virkailijan kanssa jo ennen hakemista, onko ala sellainen, että tukea saa. Lähihoitajan kouluttautuminen kampaajaksi ei lisää työllisyyttä.
"Ovatko nämä järjettömimmät suomalaisen byrokratian seuraukset? "Piti lopettaa koulu kesken"
"Tyttäreni haki työttömyyskorvausta ja asumistukea. Päätös: ei korvausta, koska hän on opiskelija (tutkinnosta on suorittamatta yksi kurssi, opiskelua on kaksi tuntia viikossa). Sitten hän haki opintotuen asumislisää. Päätös: ei myönnetä, koska hän ei ole opiskelija. Mikä hän sitten on - ei ilmeisesti mikään? Näin toimii Kela."
"Ongelmat kuitenkin alkoivat paikallisessa TE-toimistossa. Toimistossa ei osattu kertoa, onko iltakurssilla käyminen päätoimista vai sivutoimista opiskelua."
"Tämä olisi ollut olennainen tieto, sillä mikäli opiskelu todettaisiin sivutoimiseksi, naisen työttömyysturva säilyisi. Jos opiskelu todettaisiin päätoimiseksi, hän menettäisi työttömyysturvan."
"Otin loparit, kun terveys ei enää kestänyt. Lähdin sitten avoimeen ammattikorkeaan opiskelemaan ekaa vuotta (oli haut jo menneet siinä vaiheessa, ja avoimen kautta pääsin jo syksyllä aloittamaan opiskelut)."
"Sitten iskikin todellisuus. Kela ei maksa tukia avoimen opiskelijoille, koska Kela ei pidä heitä opiskelijoina. Työkkäri ei maksa tukia, koska avoimen opiskelijat ovat täysipäiväisiä opiskelijoita. Omaehtoinen tuettu koulutus ei työkkärille käynyt, koska on "ottanut itse lopputilin" (vaikka loparit johtuivat terveyssyistä). Koko järjestelmästä kertoo kaiken oleellisen työkkärin virkailijan kommentti:"No, eroa sieltä koulusta, sitten olet oikeutettu työttömyysturvaan". Tavallaan luulisi, että opiskelu olisi kannattanut enemmän kuin kotona seiniin räkiminen työttömänä/toimettomana."
"Aivan samanlaista koin itse. Olin vakituisessa työsuhteessa ja aloitin työn ohella ammattikorkeakoulussa opinnot, jotka johtaisivat tutkintoon. Kaikki sujui loistavasti, vaikka helppoa ei ollut työpäivän jälkeen vielä opiskella. Mutta sitten minut lomautettiin, niin kuin muutkin työpaikalta. Olinkin päätoiminen opiskelija työvoimatoimiston päätöksellä. Kelan päätöksellä en ollut, aikuiskoulutustuen päätöksellä en ollut ollut tarpeeksi pitkään opiskelija. Sossusta en edes kysynyt. Siis en saanut mistään rahaa, en palkkaa, en työttömyysturvaa. En voi keskeyttää opiskeluja, mutta olen silti opiskelija. Ainoa asia, jonka pystyin tekemään, oli lopettaa opiskelu, jolloin olin taas työtön ja oikeutettu työttömyysturvaan."
Lähde: http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-2000000821810.html
Ei niitä opintopisteitä tarvitse tulla joka kuukausi tasan 5 kpl. Syyskuussa voi tulla 2, lokakuussa 4, marraskuussa 12 ja joulukuussa 2. Keskimäärin 4 kk aikana joka kuukausi on tullut se 5. Mutta jos syyskuussa opintopisteitä on 0, lokakuussa 2 ja marraskuussa taas 0, niin silloin on pakko ryhtyä selvittämään, miksi ihmeessä niitä opintopisteitä ei tule.[/quote]
Minä ihmettelin myös, eikö amk-opinnoissa ollut mahdollisuutta haalia pisteitä samalla tavalla kuin yliopistossa vaikkapa "sivuaineista." Ajattelin, että kyseessä oli joku erityisen rajattu ja aikataulutettu opintokokonaisuus. 2
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä opintopisteitä tarvitse tulla joka kuukausi tasan 5 kpl. Syyskuussa voi tulla 2, lokakuussa 4, marraskuussa 12 ja joulukuussa 2. Keskimäärin 4 kk aikana joka kuukausi on tullut se 5. Mutta jos syyskuussa opintopisteitä on 0, lokakuussa 2 ja marraskuussa taas 0, niin silloin on pakko ryhtyä selvittämään, miksi ihmeessä niitä opintopisteitä ei tule.
Minä ihmettelin myös, eikö amk-opinnoissa ollut mahdollisuutta haalia pisteitä samalla tavalla kuin yliopistossa vaikkapa "sivuaineista." Ajattelin, että kyseessä oli joku erityisen rajattu ja aikataulutettu opintokokonaisuus. 2
Ei välttämättä ole mahdollista. Itse opiskelin AMK:ssa ja ensimmäisessä työkkärin tarkistuksessa minulla oli vain 15 op kuudelta kuukaudelta, koska suurin osa syksynkin kurssien opintopisteistä tuli vasta keväällä (osasuorituksia, koko vuoden kursseja, kurssi useassa osassa tms). Mitään sivuaineita ei ollut mahdollista lukea. Tämä tietenkin oli työkkärin väen mahdotonta tajuta. Koulusta piti pyytää erillinen selvitys siitä, että suuri osa syksyn opintopisteistä tulee vasta kevään kuluessa.
Joo, tää on aika mielivaltaista hommaa ilmeisesti.
Minä olen opiskellut työttmyysetuudella tämän vuoden. Tein niin, että viime kesän lopussa kävin työkkärissä (silloin pääsi vielä puhumaan kasvotusten!) esittelemässä suunnitelmani tulevaisuudesta; määräaikainen työsopimukseni oli loppumassa eikä työpaikkoja silloin ollut.
Työkkärissä sanottiin, että luultavasti saisin puoltavan päätöksen. Sitten työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuessani jotenkin vielä mun piti laittaa lisätietoihin, että olin suunnitellut tällaista.
Opiskelen avoimessa ja yliopistossa yhtäaikaa. Nämä yhteensä takaavat sen, että opiskeluni on päätoimista.
Mutta käytännössä mulla oli suullinen lupa työkkäristä, sitten hain opiskelijaksi molempiin instansseihin, sain todistuksen oppilaitoksilta työkkäriä varten ja tein opintosuunnitelman ja sitten työkkäri teki kirjallisen puoltavan lausunnon.
Opintoja on nyt seurattu yhden kerran, maaliskuussa. Toisen kerran kesäkuussa.
Kaikki meni yllättävän kivuttomasti verrattuna moniin muihin :O
Opiskelin työkkärin rahalla AMK-tutkinnon hoitoalalta, koska aikaisempi koulutukseni ei avannut työuraa. Kerroin työkkärissä suunnitelmistani, kävin pääsykokeissa ja vein hyväksymiskirjeen heille ja alta viikossa tuli hyväksyntä. Sain työmarkkinatukea sen 2 vuotta ja yleistä asumislisää päälle. Opiskeluaikana pääsin keikkatöihin ja kustansin viimeiset ajat keikkatöillä ja asumistuella (opiskelijakämppä auttoi suuresti asiaa). Valmistumisen jälkeen pääsin oman alani töihin ja töitä on riittänyt oikein hyvin. Puolen vuoden välein lähetin opintorekisterin ja selvityksen koululta, jos joku isompi opintokokonaisuus hyväksyttäisiin vasta myöhemmin.
Uskon että avain tuossa on tiedustella asioita etukäteen työkkärin kanssa. Toki kaikkeen koulutukseen ei tule hyväksyntää, jos katsotaan ettei uusi ammatti auta työllistymään. Rohkeasti vain juttelemaan ja kannattaa löytää hyviä perusteluja, miksi juuri tämä koulutus auttaa sinut työelämään. Ja kun olet opiskelemassa, niin pistä tunnollisesti ja ajoissa tietoja opintojen edistymisestä ja pyydä koulusta selontekoa, jos opintopisteet tulevat pikkuisen viiveellä .
Oma kokemukseni työmarkkinatuella opiskelusta ovat olleet siis hyviä ja olen tukevasti työssä, jossa aidosti viihdyn.
Omaehtoisen opiskelun tuki on harkinnanvaraista. Perustele hyvin ja mielellään työllisymisnäkökulmasta. Jos saat paikan, otat heti yhteyttä työkkäriin ja jätät hakemuksen.