Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kiinteät aloitetaan? Vauva 5kk

Vierailija
19.04.2016 |

Jos 1 uusi maku/vko, niin toi lapsihan muuttaa pois himastaennenkuin on maisteltu kaikkea?

Eli vääntäkää uusavuttomalle miten kiinteitä monipuolistetaan ja millä tahdilla? Mitkä ovat sellaisia oireita, ettette jatka ko ruoan antamista?

Vauva sai kahtena peräkkäisenä päivänä mangoa ja molemmista seurasi levoton yön. Bataattia sai kerran ja siitäkin huono yö.

Nyt saa kaksi ateriaa/pvä, kolmas pitäisi kuulema lisätä. Suö myskikurpitsaa ja luumua oireetta. Kokeiltu päärynä, josta ihottumaa ja mangosta ja bataatista levottomat yöt. Syönyt kiinteitä 2vkoa, menee noin 1-1,5dl/pvä.

Tänään annoin luumun seassa 2 tl veteen tehtyä muksu riisipuuroa.

Mä oon tyhmä,mutta en vaan oikein hoksaa tätä. Maitoallergia todettu, muut allergiat?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä oo ainakaan noudattanut tuota maku viikossa -systeemiä. Jos imettää, huomaa kyllä, jos lapselle tulee oireita ruuista (kun itse syö monipuolisesti). Mä oon antanut ruokia ihan summanmutikassa. Ensin soseita lusikalla, sitten puuroa, kun vauva on oppinut ottamaan asioita käteensä ja työntämään niitä suuhunsa, sitten sormiruokaa.

Vierailija
2/15 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, aika iso määrä menee päivässä! :O Meidän 5-kuiselle kun aloitettiin kiinteät, niin ei tosiaankaan kahdessa viikossa päästy puoleentoista desiin. Nyt ikää 6 kk ja nippanappa menee desi päivässä, hyvässä puolitoista.

Jos on ollut vatsavaivoja, niin vähentäisin ruuan määrä ja aloittelisin rauhassa niin, että etsisin sellaisen ruoka-aineen joka ei väännä vatsaa, eli sinuna antaisin sitä myskikurpitsaa ja luumua (jos se ei aiheuta kakan suhteen ongelmia). Pelkästään kiinteiden aloittaminen voi vääntää vatsaa, joten aluksi mikä tahansa voi tehdä ikävän olon. Kuka käski tarjota kolme ateriaa päivässä? Maidon/korvikkeen kuuluu olla tuon ikäisen vauvan ensisijainen ruuan lähde ja 5-kuiselle tosiaankin riittää totuttelu. Jos on vatsavaivoja tai allergiaa, niin oiteasti se totuttelu ja maistelu on tärkeintä, ei missään nimessä se, että natikka vetää kolme "ateriaa" (mitähän silläkin tarkoitetaan) per päivä. :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta ohjeet. Refluksin ja ummetuksen vuoksi pitäisi tavoitella hyvin nopeasti 4x 1dl annoskokoja! Tarkoitus myös, että korviketta menee vöhemmän, koska nykyinenkin erikoiskorvike ei ole täysin sopiva.

Tarjoan kiinteitä sen verran kun huolii ja annan korviketta päälle sen verran kun huoli. Eilen kiinteitä meni dl ja korviketta 950ml

Vauva painaa 7kg.

Ap

Vierailija
4/15 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko tärkeämpää määrät vai monipuolisuus?

Vierailija
5/15 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pitäisi kuulema pian saada viljat ja liha mukaan.huoh,

Ap

Vierailija
6/15 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole allergiaa eikä vatsanväänteitä niin aloitimme vellit jo 3kk. Kiinteiden syönti 4kk. Annoin ekalla kerralla sen pari tl ja jos ei tullut mitään oireita....eikä ikinä tullut...niin seuraavana päivänä meni jo puoli dl ja sitten jo desi.

Ihan perunaporkkanalla aloitin. Toisena oli päärynä. 5kk söi jo riisi- ja kaurapuuroa ja kaupan purkkiruokaa vaikka mitä. Kasvissoseet keitin itse.

Etsi kaupan lastenruokahyllystä ideoita ja niitä voi kyllä ihan hyvällä omallatunnolla ostaa ja syöttää lapselle niin ei tarvitse vääntää kaikkea ruokaa alusta asti, aina ja ikuisesti.

Vierailija
7/15 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aloittanu useammalle meidän lapsista ihan tavallisista (pika)kaurahiutaleista keitetustä puurosta. Vispaan 0,5dl hiutaleita 1,5dl:aan kylmää vettä, saatan tuosta nesteestä korvata osan esim. Mustikoilla (ne tietty täytyy soseuttaa tai litistellä esim siivilän avulla), sit kiehautan ja haudutan kypsäksi.. kauramanna kans toimii, jos sitä vielä saa..

Porkkanaa, perunaa, kukkakaalia, parsakaalia soseutettuna, monesti kahta tai kolmea noista sekaisin.. jos mahan toiminnan kans ongelmia, peruna kannattaa vaihtaa bataattiin.. n.kk kasvissoseiden+puuron jälkeen oon lisänny kasvisoseeseen kananmunan keltuaisen.. ja sit pikkuhiljaa lihaa..

Vierailija
8/15 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No osta nyt vaikka joku kaupan valmis 5kk lihaperunasose...anna pari lusikallista ja jos ok niin seuraavana päivänä enemmän ja sitten voikin syödä vaikka koko purkin jos ei tule mitään oireita. Kaupan ruuat ja soseet ovat hyviä maisteluun niin näkee mikä sopii ja mikä ei ja sitten voikin itse niitä keitellä kun tietää mikä maistuu.

Vierailija
9/15 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat sellaisia oireita, ettette enää tarjoa ko ruokaa? Levoton yö? Ihottuma? Vai jatkatteko tarjoamista em huolimatta, jos ei pahemmaksi muutu?

Rotaatioruokamallista pyhuo allergialääkärimme, mutta se tuntuu kovin vaikealta.

Ap

Vierailija
10/15 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitettiin kun vauva oli 5,5kk. Soseita, mössöjä ja puuroja lautaselle ja siitä syö itse lusikalla, kunhan vähän auttaa. Ekan parin päivän aikana taisi syödä ainakin kaurapuuroa, mustikoita, banaania, perunaa, bataattia, kukkakaalia ja avokadoa. Ei ongelmia. Sormiruokailu ei onnistu vielä kun ei ole hampaita.

Nyt pari viikkoa myöhemmin syö taitavasti ja paljon. Neuvolassa sanoivat, ettei ole syytä rajoittaa, antaa mennä vaan.

Vierailija
11/15 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levoton yö voi olla monesta syystä mutta jos ihan kipuitkua vääntää niin silloin vaihdetaan kokeiluruokaa tai päivän tai parin päivän tauko uusista aineista.

Ihottuma tai ripuli olisi sellainen merkki ettei kyseinen ruoka sovi ainakaan vielä ja jotain muuta tilalle.

Ihottuma voi tulla myös rokotuksista tai pyykinpesuaineen vaihdosta.

Vierailija
12/15 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli alleginen vauva, joka oireili ripulilla. Testasin yhtä tai kahta uutta makua parin viikon ajan, ennen kuin uskalsin siirtyä seuraavaan. Oireili myös imetyksen kautta, joten se sekoitti pakkaa melkoisesti. Allergiatestit tehtiin vasta vuoden ikäisenä. Ei menty tuon 1-2/vko säännön kanssa, koska reagoi viiveellä eikä allergisoivia aineita meinattu löytää. Ruoka- ja oirepäiväkirja oli käytössä. Allergiat väistyivät ennen kouluikää ja nyt lapsi voi syödä kaikkea.

Vierailija
13/15 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli maitoallerginen vauva ja tuntui oireilevan kaikelle syötävälle ja liikkuvalle. Yksivuotiaana oli ruokavaliossa pari marjaa, hedelmää, viljaa ja proteiini. Eikä kukaan lääkäri missään vaiheessa sanonut, että pitäisi yrittää tunkea vauvaa täyteen kiinteitä, sillä ne erityiskorvikkeetkin (joita on siis useita, koittakaa löytää sopiva) ovat lääkärien mukaan ihan riittävä ravinnonlähde sinne yksivuotiaaksi asti. Allergisen lapsen hoidossa en todellakaan menisi neuvolan ohjeiden mukaan, vaan luottaisin allergialääkäriin. Jos teille on suositeltu rotaatiota, niin menkää sen mukaisesti, vaikka se "hankalaa" onkin. Meidän mielestämme loppujen lopuksi hankalinta oli lapsen oireilu, joten ruokavalion kanssa pähkäily oli huomattavasti lievempi juttu. Nyt on jo eskari-ikäinen ja syö kaikkea, mutta iho menee keväisin huonoon kuntoon ja jotkut ruokalajit polttavat limakalvoja, asiaa helpottaa se, että lapsen käytös muuttuu levottomaksi ja itkuiseksi ennen kuin iho menee huonoksi ja lisäksi lapsi osaa itse kertoa mitkä ruokalajit tuntuvat pahalta suussa. Mitään ruokia ei nykyään kuitenkaan ole enää pannassa ja oireet saadaan hoidettua pois. Allergia ei (enää) ole määräävässä asemassa perheessämme.

Vierailija
14/15 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missän nimessä liian täyteen syöttämistä refluksivauvalle! Liikaa kiinteitä = ummetus! Ummetukseen auttaa luumu, sekä riittävä neste. Liian täynnä = ruoka nousee vielä enemmän ylös. Ei maitoa heti ruuan päälle, vaan vasta noin 15 min syömisestä. Ruokajuomana hiukka vettä.

Vierailija
15/15 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko uusia ajatuksia, ap?