Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11v tyttö päätti kotieläinpihalla vierailtuaan että alkaa kasvissyöjäksi, mitä minun tulisi ottaa huomioon?

Vierailija
19.04.2016 |

Vitamiinit sun muut lisät? Voisin alkaa samalla itsekin kun en lihasta välitä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisillä se kestää 2-6 vrk!

Vierailija
2/11 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat sen syömään paljon papuja ja muita ja sanot että kasvissyöjien täytyy saada proteiinia muualta. Ja teet selväksi että kasvissyöjä on kaavissyöjä joka päivä, eikä lihatuotteita voi syödä edes silloin kun huvittaisi. Esimerkiksi syntymäpäiväkutsuilla ei voi enää ottaa kinkkupiirakkaa, lihaista voileipäkakkua jne. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset on huolissaan kasvisruokavaliolla olevien vitamiininsaanneista mutta lihansyöjien vitamiininsaanteja ei kukaan kyseenalaista?

Veikkaan että maalaisjärjellä pärjää. Se pitää ottaa huomioon ettei syö lihaa. Ehkä jos ihan vegaaniksi ryhtyy niin sitten voi olla hankalampaa.

Jos ette siis nytkään syö vitamiineja niin tuskin niiden tarve kasvisruokavaliolla kasvaa.

Vierailija
4/11 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestäköön mitä kestää, annan tytön kokeilla :)  Käymme tosin ravintoterapeutilla ylihuomenna ja siellä saamme ilmeisesti kunnon neuvot.

Ap

Vierailija
5/11 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12-vitamiinia kannattaa syödä purkista, oikeasti kasvissyöjät eivät sen puutteesta pahemmin nykypäivänä kärsi kun niin monet kasvissyöjille suunnatut valmisteet ovat vitaminoituja, mutta ei lapsen kanssa kannata ottaa turhia riskejä. 

Hyviä proteiininlähteitä ovat pavut, linssit, herneet, soija, tofu, seitan, tempe... Myös erilaiset kasvispihvit, -pyörykät ja -keitot ovat helppoja valmistaa ja lakto-ovo-vegetaristille ne voi tarjota erilaisten maitopohjaisten lisukkeiden (kermaviilikastikkeet, juustot) kanssa, jotta proteiiniakin saa. 

Vierailija
6/11 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestäköön mitä kestää, annan tytön kokeilla :)  Käymme tosin ravintoterapeutilla ylihuomenna ja siellä saamme ilmeisesti kunnon neuvot.

Ap

Miksi tehdä elämästä vaikeaa ja kallista? Terveellisesti voi syödä ilmankin.

Vierailija
7/11 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla! :) Tyttäresi on ilmeisen empaattinen tapaus. En itse vielä noin nuorena yhdistänyt lihansyöntiä niihin eläimiin, vaikka eläinrakas olen ollut aina. Vasta 15-vuotiaana lopetin lihan syömisen ja aikuisena aloin vegaaniksi.

Mitä tulee tuohon, etä "lihatuotteita ei voi syödä edes silloin kuin haluaisi" - miksi vanhemman pitäisi tehdä asiasta aivan niin ehdoton? Mielestäni lapsen pitää saada tehdä itse valintansa, jos haluaa reippaasti vähentää lihansyöntiä niin sehän on vain hieno asia.

Kasvissyöjänä ei tosiaan voi kovin helposti mennä pieleen, proteiinia saa kaikista ruoista, kunhan syö monipuolisesti. B12-vitamiini on ainoa, jota vegaani ei luontaisesti saa, mutta ovo-lakto-vegellä ei tätäkään ongelmaa ole.

Hyvä että olette menossa ravitsemusterapeutille ja olen ap erityisen iloinen avoimesta suhtautumisestasi lapsellesi ilmeisen tärkeään asiaan. :)

Vierailija
8/11 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meillä ole rahasta niin pulaa kun tyttö itse haluaa käydä

Ap

Vierailija
9/11 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että olet lapsesi tukena:) Itsekin aloin kasvissyöjäksi 11-vuotiaana ja edelleen olen 35-vuotiaana kasvissyöjä. Mikäli lapsesi ei syö kalaa/äyriäisiä, niin ongelmaksi tulee omega3:n saanti. Omega3 tabletit ovat ekologisempia, mutta sisältävät mereneläviä (ekologisuus tulee siitä, että tabletteihin käytetään ns. jämät mitä merenelävistä ei päädy kylmähyllyille). Toinen on raudan ja proteiinin saanti. Vihreitä kasviksia, papuja, quarn-rouhetta ja soijaa tulisi syödä kohtalaisen paljon. Kunhan näistä asioista huolehditte, niin lapsesi tulee syömään todennäköisesti paljon terveellisemmin kuin ikätoverinsa:) Ja jos ruokavalio alkaa tuntua liian hankalalta, niin on hyvä muistaa, että myös lihansyönnin vähentäminen on erittäin ekologinen valinta:) En siis alkaisi yllä olevan kommentoijan ehdottamaan vinoiluun lapselle tai kenellekään siitä, jos haluaa joskus syödä lihaa, se on jokaisen oma valinta. Tsemppiä!

Vierailija
10/11 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä vasta ns. heräsi että se liha mitä hän on syönyt on peräisin oikeasta, tuntevasta eläimestä.

Ap

Vierailija
11/11 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän vegaaniprovo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä