Jos harrastan reipasta kävelyä 6-7 kertaa viikossa ja olen jättänyt iltamässytyksen kokonaan pois...
.. siis suklaat, sipsit ym. herkut, niin onko tavoitteeni realistinen jos yritän saada painoni tippumaan 1kg per viikko?
Minulla on hivenen vajaat 10 kiloa selvää ylipainoa ja haluaisin päästä samoihin mittoihin kuin ennen ihania lapsiani olin eli 160cm/53kg.
En vain tiedä kuinka realistisia tavoitteeni ovat. Anoppini muun muassa masensi minua sanomalla että se on aivan turha odottaa pääsevänsä entisiin mittoihinsa jos esnimmäisestä synnytyksestä on kulunut jo melkein 5 vuotta niin kuin minun tapauksessani on.
Kertokaahan kanssasisaret miten on.
Aloitin nyt viikko sitten liikkumaan noin 3 kilometrin matkan jokapäivä (tai ainakin 6 krt viikko), iltamässytyksen olen korvannut iltakaurapuurolla, rasvoja olen vähentänyt (minulla on siis myös PV:den kirjekurssi, mutta en vielä tässä elämänvaiheessa kerkiä noudattamaan sitä niin tunnollisesti kuin haluaisin) ja yritän syödä kerralla vähemmän mutta useammin entisen ähkyyn syömisen sijasta.
Tavoitepainooni on siis 15kg matkaa. Muistan myös joskus lukeneeni että joskus voi painontiputuksessa olla viikkoja kun paino ei liiku suuntaan eikä toiseen vaikka ruokailutottumukset olisivat terveellisemmät ja liikunta edelleen säännöllistä. Mitä silloin kannattaisi tehdä?
Kiitokset jo etukäteen kaikille jotka vastaavat ja ihania ulkoilukelejä toivottelee Sokeripulla (hmm.. vähän huono nicki ;) ) ja lapset.
Kommentit (4)
Joo, muutamana ensimmäisenä viikkona saattaa 1kg onnistua, jos ylipainoa on reippaammin. Herkkujen poisjättö ainakin lopettaa edelleenlihomisen, mutta kilonm laihtuminen viikossa vaatii ihan selkeän pisteissäpysymisen, ja pitemmän aikaa sittenkin hankalaa:
Jos syöt optimaalisen laihtumisen mukaan, mikä omaa pistemäärää toteuttaessa tapahtuu, niin pitäisi laihtua n. puoli kiloa viikossa. Tämä on paras vauhti: Elimistö kykenee polttamaan rasvaa parhaiten, kun saat 500kcal vähemmän energiaa päivässä, kuin normaalisti. (1kg =n. 7000kcal, viikossa siis 3500, noin! Siis selvennykseksi vielä näin päin: Kilon lihomiseen olet syönyt 7000kcal ylimääräistä!)
Jos saat tästä vähemmän energiaa, elimistö käy helposti säästöliekille, eikä vähälläkään syömingillä laihdu ); Samoin liian vähän syömällä elimistöstä poistuu ennemminkin nesteitä ja se alkaa polttaa energiakseen lihasta.. pettävää, kun vaaka näyttää vähemmän, mutta läski pysyy.
Elikkä liikunta on tosi hyvä, mutta ei yksinään riitä tuohon kilo viikossa. ERäs lääkäri sanoi, että suurempi merkitys on ruokavaliolla, kuin liikkumisella. Sanotaan myös, että hitaasti lähtevä on varmimmin lähtevä... viitannee siihen, että se on sitten sitä itseään ihraa...(;
Itse nyt toista kuukautta laihduttaessa tuskailen, kun tää on niin pitkän linjan hommaa tää laihduttaminen...
Jos et nyt jaksa ruveta laskemaan noita pinnoja, niin mitä jos muutamalta päivältä laittaisit ylös, mitä olet syönyt, ja sitten laskisit? Että saisit jonkun tuntuman, minkä verran oma pistemääräsi on käytännössä?
Tuohon painon jumittumiseen:Elimistö tottuu tiettyyn energiamäärään, ja tarvitsee aina välillä " herätyksen" ruvetakseen polttamaan taas tehokkaammin/aineenvaihdunnan vilkastuttamiseksi. Eli mässäyspäivä silloin tällöin, ja sen jälkeen saattaa taas paino tipahtaa!
Tsemppiä sulle! Herkkujen poisjättö on jo tosi kova juttu! Ja vaikuttaa sinänsä varmasti.
Kevät(;terveisin
kanssalaihduttajasi
MariLotta
Iltamässyjen jättäminen on oikein hyvä juttu. Kannattaa leikata valmiiksi porkkanaa, kurkkua tms jääkaappiin jos iskee illalla napostelun tarve.
Kyseessähän on nyt elämäntapojen muutos, ei pelkkä laihduttaminen. Itse suosittelisien sitä, että unohdat tuon 1 kg/viikko tavoitteen. Voit siihen hyvinkin päästä, mutta sitä ei kannata nostaa pääasiaksi.
reipas kävely 6-7 kertaa viikossa ei ole paras mahdollinen liikuntamuoto. Kävellen saa rasvaa palamaan kunhan jaksat liikkua reilun tunnin hengästyen niin, että pystyt kuitenkin puhumaan. Hyvä olisi myös liikkua hieman korkeammalla sykkeellä ja muistaa pitää myös lepopäivä. Ja kun yhä ajatellaan elämäntapojen muutosta, mikä on todennäköisyys, että jaksat kävellä vielä vuoden päästä 6-7 kertaa viikossa? Ota realistisempi tavoite, esimerkiksi 4 kertaa viikossa on ihan riittävä. Ja vaihtele lajia, jos vaan pystyt, hiihtoa parempaa urheilumuotoa (laihdutuksen kannalta) ei näin talvella ole.
Niin kuin jossain vietissä jo sanottiin, tärkeintä on ruokailutottumusten muuttaminen. Mietin tuota kun sanoit, ettei sinulla ole aikaa. Teetkö ruuan kotona, lapsille? Jos muutat tapojasi terveemmäksi, on kaikkien kannalta hyvä jos teet sen koko perheen kanssa. Eli sama ruoka on sinulle " laihduttavaa" mikä on lapsille terveellistä. Silloin et tarvitse enempää aikaa oman ruuan tekemiseen ja miettimiseen. Voisin laittaa tähän jotain esimerkkejä, joita olisi hyvä syödä, mutta ettei tästä viestistä tule kirjaa voin pistää niitä myöhemmin jos haluat/ tarvitset.
Toivottavasti tästä ei tullut paasaava tai lannistava. Innostuin vaan asiasta ja haluaisin olla sinulle hyödyksi. Laituminen tulee itsestään, ehkä hitaasti, mutta varmasti kun vaan jaksaa tehdä joitain muutoksia. Yleensä epäonnistuneet laihdutukset johtuvat siitä, että asettaa itselleen liian suuria tavoitteita ja pyrkii liian nopeaan muutokseen. Huonoin asia laihduttamisen kannalta on yrittää olla syömättä.
Onnistunutta elämäntavan muutosta!
sellanen juttu tuosta ruoanlaitosta, että mua on vuosien aikana auttanut tosi paljon, että aloin vähentää ruoanlaitossa turhaa rasvan käyttöä. Siis teen harvoin mitään paistinpannussa, siis keitän, paistan uunissa ja nykyään usein höyrytän. Mulla on hyvä hackmannin perunakattila jossa höyryjuttu päällä. Siis perunat tai riisi/pasta kiehumaan kattilaan ja siihen höyryosaan kalafile tai vihannekset ja hyvää tulee helpolla, taloudellisesti ja kevyesti. Aromit ja vitamiinit säilyy myös tosi hyvin höyryttämällä. Ruokaan ei kannata lisätä turhia margariineja ja rasvoja, sitä saa tarpeeksi rasvaa kun lorauttaa salaattiin öljyä ja voilevällä juuston päällä ja maitotuotteista. Me syödään tosi vähän lihaa ja muutamana päivänä viikossa kasvisruokaa ja kerran, usein kaksi kertaa kalaa. Valmisruoat pois ruokavaliosta, itse tekemällä pystyy arvioimaan rasvat yms paremmin. Valmisruoissa /puolivalmisruoissa on tosi paljon ylimääräistä rasvaa. Leikkeleet pois, tai kevyemmät kinkku tai " lintu" leikkeleet tilalle.Meillä parempi on leivän päällä juusto ja tomaatti/paprika/kurkku. Tuo puurojuttu on hyvä, kaurapuuro on poikaa laihduttaessa, sitä ei pysty myöskään ylensyömään... Se myös auttaa, ettei nyt kirjaimellisesti syö vaan syömisen vuoksi välipaloja, vaan sitten vaan jos oikeasti on nälkä, ja sittenkin vaan sen verran kuin on nälkä. Itse jos söisin joidenkin diettien mukaan, niin varmaan lihoisin, kun mun kulutus on oikeesti paljon niiden tarjoamaa pienempi... No, mulla repes herkutteluvaihe päälle ja koitan paria äkkisesti tullutta kiloa pudottaa... koitan välttää leipomista, kotitekoisia leipomuksia on vaikea vastustaa. Kaupasta ei kannata myöskään ostella suhteettomia keksivarastoja jne, vieraiden tms. varalle. Ne on vaikea pitää kaapissa jos herkkuhammasta kolottaa... ainakin meillä näin... Toivottavasti saat kilosi putoamaan. Mulla viime viikolla auttoi kilon pudotuksessa, kun pidin kaksi pv näkkäri-vihannes-hedelmä päivää. Niitä söin reilusti ja join vettä, ja jopas putos kilo ja tuli hyvä mieli yrittää lisää. Pitää taas pitää tälläkin viikolla sellanen. Tätä ei kaikki usko, että olis menestystä, mutta jos silloin tällöin pitää pari kevyen kevyttä päivää, niin motivaatiokin pienentää annoksia ja välttää herkuttelua taas kohenee... No, me ollaan kaikki erilaisia.
En itse ole ainakaan hyvä esimerkki itsekurista, mutta luulisin, että pelkällä mässytysten lopetuksella tulosta ei noin paljon synny. Yhden rasvakilon menetyshän on käytännössä 7000kcal vajetta, joka tarkoittaisi keskimäärin 1000kcal kalorivajetta/päivä jotta paino putoaisi 1kg/viikko. Noin niin kuin teoriassa.
Kalorinkulutuksesi voit laskea oheisesta linkistä: http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet/energycosts.pl josta minulle tuli 50min kohtalaisen ripeästä kävelystä (6km/h) kulutukseksi 360kcal. Näin minun pitäisi siis kävelypäivinä jättää 640kcal syömättä ja lepopäivinä taas tuo 1000kcal kokonaisuudessaan, ellei kuuriin kuulu muuta liikuntaa.
Tässä siis teoriaa pohjaksi :) Aika lailla siis syömistä saa rajoittaa, sillä harvan iltamässytyksiin kuuluu sentään yli tuhatta kaloria... vai? Ole tyytyväinen puolenkin kilon viikkopudotukseen (alussa menee enemmän) ja ole valmis keventämään jos kuuri ei onnistu. Tsemppiä!