Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

LIHOTTAAKO LÄÄKKEET?

Vierailija
16.04.2016 |

Kaveri syönyt vuosia masennuslääkkeitä ja väittää, että lihoaminen ja ylipaino on niiden syytä. Voiko olla?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/18 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä etenkin monet mielialalääkkeet johtavat painonnousuun ainakin välillisesti. Esimerkiksi haittana voi olla ruokahalun kasvu ja kylläisyyden tunteen puuttuminen. Joskus toki perussairaus aiheuttaa muutoksia ruokatavoissa ja liikunnan määrässä, joten voi olla vaikea sanoa, että mikä johtuu lääkkeestä ja mikä sairaudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtatsapiini on ainakin sellainen masikseen käytetty lääke, joka lisää ruokahalua. Ei se itsessään tietenkään lihota, mutta lisääntynyt ruokahalu voi johtaa lihomiseen. Muista lääkkeistä sitten kortisoni turvottaa/lihottaa yleensä melko reilusti.

Vierailija
4/18 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Just olin koulutuksessa jossa käytiin läpi mielenterveysjuttuja, ja kouluttaja sanoi että valitettavasti jotkut lääkeet lihottaa parikymmentäkiloa lyhyessä ajassa. Ja toki jotkut lääkkeet kerryttää nestettä kroppaan, kuten esim. kortisooni. Ja mielenterveysongelmat itsessään lisäävät lihomista yleensäkin, koska ihminen kovassa henkisessä paineessa ei välttämättä pidä itsestään huolta, syövät väärin, joko liikaa tai ei ollenkaan, ihan sama kuin nukkuminen, toiset valvoo, toiset nukkuu vaikka 16 tuntia putkeen.

Vierailija
5/18 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kortisoni oli täysin sopimaton lääke, painoa tuli kahdessa kuukaudessa yli 20 kg. Toki ruokahalu kasvoi ja söin jonkin verran enemmän, mutta olin vasta ala-asteikäinen ja äiti rajoitti ruokavaliota aika tehokkaasti niin, että epäterveellisiä pois ja itsellä ei ollut mahdollisuutta kaupassa käyntiin salaa ostamaan jotain mässyä (kaupattoman pikkukylän asukki). Toki jonkun mielestä aivan varmasti tekosyy, mutta kyllä se jo laskennallisestikin taitaa olla melko mahdotonta lihoa noin hirveästi ihan luonnollisin menetelmin. Ja paino oli muuten pysynyt muuttumattomana jo useamman vuoden.

Vierailija
6/18 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoaminen? Oletko kuitenkin puhunnut kaverillesi ja kehunnut häntä?

Vierailija
7/18 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla mahdollista. Söin e-pillereitä lähes 10 vuotta, ja lopetettuani ne, lihoin 10 kiloa. Eli voi olla myös päinvastoin. Ja kaikki elintavat ovat terveellisemmät nykyään kuin 5 vuotta sitten, eli pitäisi sen perusteella olla hoikempi.

Vierailija
8/18 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä puoli on se, ettei rypyt näy naamassa :).

Vierailija
9/18 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolensa kaikessa kirjoitti:

Hyvä puoli on se, ettei rypyt näy naamassa :).

Siis lihavuuden hyvä puoli.

Vierailija
10/18 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole totta. Ihminen lihoo koska on vätys ja kaikki muu on tekosyytä.

Tänhän sä halusit kuulla.

Vierailija
11/18 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääkkeet nimenomaan sekä lisää ruokahalua että väsyttää/ jarruttaa/rauhoittaa. Ja se yhdistelmä siis lihottaa. Seurauksena on usein diabetes, jos niitä joutuu vuosia syömään.

Vierailija
12/18 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli siis itse lääkkeet ei lihota vaan niiden tuoma ruokahalu ?

Eli ei voi siis sanoa, että näiden lääkkeiden takia lihoan 10kg per vuosi..

Vierailija
13/18 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lääkkeet vaikuttavat aineenvaihduntaan, ja silloin ne voivat lihottaa. Toiset lääkkeet voivat laihduttaa.

Jotkut on jopa selaisia, että niiden köyttäjät keskittyvät omaan elämäänsä. Aapeen kannattaisi ehkä kokeilla.

Vierailija
14/18 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke itsessään ei lihota, koska lääkkeissä on hyvin vähän kaloreita. Sen sijaan niiden sivuvaikutukset (hidastunut aineenvaihdunta, ruokahalun kasvaminen jne) voivat johtaa lihomiseen.

Vierailija
15/18 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottoman varmasti LIHOTTAA!! Ja turvottaa.

Vierailija
16/18 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että turvottaa, minulla esim

Epillerit aikoinaan. Mutta tohon lihoamiseen en usko. Monet kaverit yläasteella joskus 10 vuotta sitten söi samaa pilleri merkkiä kun minä (yasmin) ja muutama väitti lihonneensa niiden takia, mutta mulla kyllä pysyi paino samana.

Vierailija
17/18 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kortisoni ja tietyt epilepsialääkkeet lihottaa.

Vierailija
18/18 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet lääkkeet vaikuttavat aineenvaihduntaan, ja silloin ne voivat lihottaa. Toiset lääkkeet voivat laihduttaa.

Jotkut on jopa selaisia, että niiden köyttäjät keskittyvät omaan elämäänsä. Aapeen kannattaisi ehkä kokeilla.

Tää oli vähän asiaton kommentti. Minusta esitin ihan tavallisen ja asiallisen kysymyksen. Aihe tuli ystävän kanssa puheeksi (eikä todellakaan minun puolesta, ystävä viinipäissään valitti kun ei löydä enää sopivia vaatteita massavaatekaupoista), niin aloin vaan miettimään, että voiko tosiaan olla niin, että joku lääkeaine lihottaa kymmeniä kiloja muutaman vuoden sisään. Tarkotus ei ollut arvostella ketään, varmasti arka aihe monelle.

Mutta kiitos kaikille asiallisesti vastanneille :)

Keskity sinäkin olennaiseen, äläkä tuomitse muita, kun et asiata mitään tiedä! Huomasit varmaan kuitenkin kysymykseni olleen hyvin neutraali, ottamatta kantaa mihinkään tai arvostellen ketään. Sinä aloit ivailemaan minulle! Joten keskity sinäkin vain omaan elämääsi. Mulla on lääkitykseni kunnossa. :)

Ap