Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko saada aikuiskoulutustukea?

Vierailija
16.04.2016 |

Huomasin yhdessä keskustelussa maininnan aikuiskoulutustuesta ja otin siitä selvää. Sain sellaisen kuvan, että voisin saada sitä. Tilanne se, että olen ylioppilas ja pitänyt tässä jo muutaman välivuoden kaupan kassana, kun en tiedä mitä haluaisin opiskella. Olen töissä osa-aikaisesti (10-20 h viikossa) ja haen nyt yliopistoon opiskelemaan. Jos pääsen, niin voinko hakea töistä opintovapaata (sama työnantaja ollut koko ajan) ja saada tuon aikuiskoulutustuen 700 € / kk? Sehän on huomattavasti parempi kuin opintotuki ja saman verran kuin mun palkka yleensä kuukaudessa. Tajusinkohan nyt ihan oikein?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla työkokemusta 8 vuotta ja olet ollut nykyisen työnantajan palkkalistoilla vähintään vuoden?

Vierailija
2/13 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla työkokemusta 8 vuotta ja olet ollut nykyisen työnantajan palkkalistoilla vähintään vuoden?

Ja tämän lisäksi esimiehesi myöntää sinulle opintovapaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, en lukenutkaan mitään työkokemuksesta. Kelpaako siihen kaikki työkokemus, esim. kesätyöpätkät? Jos kaikki lasketaan, niin pikaisella laskutoimituksella saan 7,5 vuotta, että vähän vajaaksi jää. Nykyisellä työnantajalla olen ollut töissä 5 vuotta.

Ap

Vierailija
4/13 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, myöntääkö esimies, kun vasta puoli tuntia sitten aloin lukemaan ensimmäistä kertaa koko aikuiskoulutustuesta :D Toisaalta miksei, olen kumminkin vain kaupan kassa ja ilman ammatillista koulutusta, mut voi helposti korvata työpaikalla.

Ap

Vierailija
5/13 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, en lukenutkaan mitään työkokemuksesta. Kelpaako siihen kaikki työkokemus, esim. kesätyöpätkät? Jos kaikki lasketaan, niin pikaisella laskutoimituksella saan 7,5 vuotta, että vähän vajaaksi jää. Nykyisellä työnantajalla olen ollut töissä 5 vuotta.

Ap

Koulutusrahasto.fi sivulla on työhistorialaskuri, käytä sitä.

Todennäköisesti jää alle vaatimuksen, jos itsekin saat pikalaskennalla alle.

Vierailija
6/13 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Työhistoria on eläkevakuutettua historiaa eli alkaa 18 v

Vierailija
7/13 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, laskin tuolla työhistorialaskurilla ja aika kauas jäädään, kun tulot on osa-aikatyössä niin pienet. Pitää siis unohtaa tällä erää aikuiskoulutustuki, kiitos kumminkin selvennyksestä!

Ap

Vierailija
8/13 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Työnantajan on pakko myöntää opintovapaata. Opintovapaan alkua saa myöhästyttää max. olikohan vuodella, mutta vain painavista syistä.

2. Opintovapaalla voi olla myös ilman että saa aikuiskoulutustukea.

3. Aikuiskoulutustukeen vaaditaan se 8 vuotta työkokemusta + vähintään vuoden tyhistoria nykyisellä työnantajalla. Lisäksi ymmärtääkseni pitää olla kokopäivätyö. Eli noilla tiedoilla voisit jäädä opintovapaalle, mutta et saisi aikuiskoulutustukea.

Vierailija
9/13 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin jäädä vetelehtimisvapaalle.

Vierailija
10/13 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintovapaa on tarkoitettu tutkintoon johtavan koulutuksen suorittamiseen, ja opintojen pitää edetä. Vetelehtimisvapaata varten suosittelen irtisanoutumista.

Vierailija
11/13 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintotukeen olet kyllä oikeutettu. aikuiskoulutustukeen tarvitset 8 vuoden työhistorian. voit myös kysyä suoraan tukiasiaa tuolta rahastosta, siellä on kyllä työntekijöitä, jotka osaavat auttaa. saat sieltä myös oikeat tiedot.

Vierailija
12/13 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei ainakaan kannata hakeutua opintovapaalle. Tai riippuu tilanteesta, mutta ainakin yliopisto-opiskelu kovissa tieteissä on rankempaa kuin työnteko.

Vierailija
13/13 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö tuon 8 vuoden työhistoria olla kokopäivätyötä? Ja mikä on tuntiraja kokopäivätyölle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan