Poistettu viisaudenhammas - tikit irtosi
Multa poistettiin keskiviikkona eli kolme päivää sitten kirurgisesti viisaudenhammas alhaalta. Toimenpide meni hyvin eikä jälkikipuja ole ollut yhtään, särkylääkkeet ja antibiootit olen syönyt ohjeiden mukaan. Poiston jälkeen laitettiin pari itsestäänsulavaa tikkiä, jotka aukesivat jo nyt (!!). Ikenessä ammottaa suuri,syvä aukko, hirvittää vähäsen. Kipua ei edelleenkään ole mutta asia vaivaa. Soittelen tietysti viimeistään maanantaina lekurille ja kysyn asiasta ja tarvittaessa päivystykseenkin jos kipeäksi äityy, mutta halusin vaan kysyä ensin muiden kokemuksia. Viikonloppupäivystys on sen verran kaukana ettei huvittaisi lähteä "turhan" takia.
Onko tuo aukko siis normaali ja umpeutuuko itsestään? Hidastaako paranemista kun tikit irtosivat jo näin aikaisin?
Kommentit (12)
Jollei verta tule hirveästi, asia on ihan kunnossa. Se monttu tuntuu kanjonilta vielä pitkään, mutta kyllä siihen tottuu.
Oho, kyllä soittaisin jo heti hammaslääkäripäivystykseen. Ei tikkien pitäisi noin nopeasti lähteä. Tuo aukko voi tulehtua jos sinne menee jotain ruokaa tms... Todennäköisesti tarvitset uudet tikit.
Mulla lähti tikit 2 tuntia toimenpiteen jälkeen. Soitin heti päivystykseen ja sanottiin että ole vaan. Siitä vierähti muutama päivä ja yhtäkkiä ilmeisesti leukaluun pinta tuli näkyviin. Silloin vihlonta oli niin tuskallista että se melkeinpä löi maihin. Avonaiseen koloon laitettiin kaksi kertaa harsolapulla puudutetta. Se auttoi ja parissa viikossa aukko meni kiinni.
Minulta irtosi myös alhaalta tikit parin päivän jälkeen eikä mitään ongelmia tullut. Tietysti koloon jäi aluksi ruokaa mitkä otin pois.
Jos asia vaivaa niin voithan soittaa päivystykseen ja kysyä :)
Eikä tikkejä edes voi enää laittaa kun se muutama tuntikin oli jo liian myöhäistä. Pitää vaan syödä niin ettei sinne koloon mene yhtään mitään.
T 4
Kiitoksia kovasti vastauksista! Taidanpa seurailla vielä kun kipua eikä verenvuotoa ole, pitänee sitten ottaa yhteyttä hampilääkäriin jos tuo kuoppa alkaa oireilla. Olisin suonut tikkien vielä pysyvän hetken aikaa että kolo olisi mennyt paremmin umpeen, oon nämä pari päivää ehtinyt jo juhlia kun hampaan poisto ja kaikki meni niin ongelmattomasti. Nyt se iloitseminen sitten puri pehvaan :D No, toivotaan ettei muita ongelmia tule.
/ap
Mulla irtosi kanssa yhdestä viisaudenhampaan leikkaushaavasta tikit . Leukaluu paistoi ikävän näköisesti, mutta ien kasvoi kauniisti siihen päälle. Leikkauksesta on nyt 30 vuotta, eivätkä leukani ole mädäntyneet, niin että tuskin sullakaan mitään hätää on :D
Laitan tilannepäivitystä jos jollakulla sattuisi olemaan joskus tämä sama ongelma, tiedä vaikka saisi apua tilanteeseensa tämän kautta.
Sunnuntaina illalla n. päivä tikkien irtoamisen jälkeen alkoi tuikkiva kipu joka ei ollut sieltä pahimasta päästä mutta ei kyllä hirveästi miellyttänytkään. Kuitenkin jopa juominen tuotti pientä tuskaa ja esim. sylkeminen hampaiden pesun yhteydessä eli kaikki mikä aiheutti vähänkään alipainetta suuhun tuntui vihlaisuna poistokuopassa. Soitin sitten yksikköön joka oli poistanut hampaan ja sieltä neuvottiin hankkimaan aika lähimpään hammashoitolaan kun kuulemma tikkien ei olisi vielä pitänyt näin pian irrota vaikka itsestäänsulavia olivatkin. No kävin sitten näyttämässä terveyskeskushammaslääkärille, vaikka tässä vaiheessa kipu oli jo aika hyvin häipynyt. Hampilääkäri tuumasi että poistokuoppa oli muuten lähtenyt hyvin paranemaan eikä tulehdusta ollut, mutta oli ilmeisesti vähän kuiva. Eli osa verihyytymästä oli jossain vaiheessa lähtenyt pois minun huomaamattani. Kuoppaan laitettiin pieni lääketuppo joka maistui aivan kauhealta, mutta puudutti mukavasti eikä kipua ole ollut. Kuulemma sulailee itsestään sinne ja auttaa kuoppaa paranemaan.
Näinkin kai siis voi käydä, olin kyllä paljon lukenut tuosta kuivasta kuopasta mutta oletin sen olevan todella paljon kivuliaampi enkä siksi älynnyt heti lähteä lääkäriin. Ilmeisesti tuo meikäläisen poistokuoppa ei ollut niin pahasti kuivanut, vai oliko itse sitten alkanyt jo korjata itseään kun suurempia tuskia ei tarvinut tuntea.
/ap
Eikö se ole vaarallista ja vaaranna parantumista
Minulla ei edes laitettu tikkejä hampaanpoiston jälkeen. Siitä lähtikin se verihyytymä, jolloin oli tosi kipeä, mutta nopeasti sekin meni umpeen ja parani hyvin.
Minulla on vieläkin tikit viisaudenhampaanpoistosta joka tapahtui 24.3.
Ei haittaa mitään jos ei vuoda runsaasti verta. Itse menin vastaavan operaation jälkeen poistattamaan tikkejä, mutta eihän siellä mitään ollut - olin syönyt ne 😂 Tällöin oli vielä kaksi viisuria poistettu.