Syke sekaisin... pitäisikö mennä päivystykseen vai mitä?
Eli mulla on ollut syke sekaisin nyt jo useamman päivän ajan. Oon mittaillut sitä nyt monta päivää ja pyörii koko ajan 60 ja 130 välillä. Siis, saman mittauksen aikana! Perättäisistä mittauksista voi tulla esim. tulokset 60, 89, 130, 120, 60. Rinnassa tuntuu välillä epämiellyttävää muljahtelua ja tykytystä ja käteen ja rintaan sattuu toisinaan. Muuten ihan ok olo ja oon saanut tehtyä normaalisti kaikkia asioita.
Onko tällainen sykkeen vaihtelu ja muut rintatuntemukset siis normaaleja? Netissä vähän ristiriitaista tietoa tässäkin. Osassa paikoissa sanotaan että on ok ja osassa taas että on syytä huolestua jos on monta päivää noinkin sekaisin ja levossa menee yli sadan toistuvasti.
Pitäisikö tästä mennä päivystykseen vai mitä teen? Tuntuu hölmöltä sinne mennä kun kuitenkin yleisvointi on ihan hyvä. Toisaalta eräs sukulaiseni sai joskus sydänkohtauksen ja oli ihan hyvävointinen hänkin, ajoi mm. itse päivystykseen ja kävi vielä matkalla hakemassa kahvia ja tupakkaa huoltoasemalta ja puhui puhelimessa. Ainoa oire oli outo muljahtelu ja lievä käteen säteilevä kipu. Että vähän tässä alkaa pelottamaan?
Kommentit (8)
Eteisvärinä. Käyppä päivystyksessä.
¨Voisko olla eteisvärinää, kantsii käydä varmaan lääkärissä.
Varaa aika, jos ongelma on kestäny jo päiviä. Toki, jos tulee pahempia tuntemuksia kuten puristusta rinnan ympärillä tai voimakasta närästysmäistä kipua, niin päivystykseen.
Miksi alkujaan rupesit mittaamaan sykettä? Oliko epämiellyttäviä tuntemuksia ennen kuin aloit mittaamaan vai vasta sen jälkeen? Nimittäin psyykelläkin saa sykettä muutettua, etenkin jos saa paniikin aikaseksi...
Soita päivystykseen. Varmaankin sydänfilmit pitäisi ottaa, ja rytmihäiriökohtauksen voi pysäyttää ihan lääkkeilläkin. Parasta olisi, jos sydänfilmin saisi heti rytmihäiriökohtauksen aikana.
No ei tuo normaalilta kuulosta. Oletko valvonut tai onko stressiä?
Mun miehellä on välillä eteislepatusta, joka on vähän erilainen kuin eteisvärinä. Syksyllä kun se tuli viikonloppuna, niin terveysneuvonnasta (vai mikä se puhelinnumero on, mistä voi kysyä) neuvottiin soittamaan ambulanssi. Ne otti EKG:n kotona ja vei sitten sairaalan päivystykseen, missä mies otettiin suoraan vastaan ilman tuntikausien jonotusta. Nyt sitten taas kun sama homma tuli arkena, niin ohje oli käydä ottamassa terveyskeskuksessa se EKG ja sieltä mies jatkoi sitten päivystykseen ihan jollain bussilla tms.
Jos se rytmihäiriö vaatii tahdistusta nukutuksessa, niin sitä tahdistusta ei tehdä heti jos rytmihäiriö on ollut pidempään päällä, koska silloin on voinut muodostua vereen hyytymiä, jotka on vaarallisia. Sen puolesta olisi parempi hakeutua hoitoon pian, jotta tarvittaessa voivat sitten nukuttaa ja tahdistaa sydämen sähköiskulla.
up