Sain kutsun sovitteluun..
Vaikka nimenomaan sanoin kuulustelussa että en halua nähdä kyseistä ihmistä tai olla sen kans missään tekemises. Syyte on/oli törkeää pahoinpitely..
ni miks ihmeessä mun pitää mennä sovitteluun??...MIks mun pitää mennä istumaan kyseisen henkilön kanssa samassa huoneessa-samaan pöydän äärteen, joka muutama kk sitten halusi tappaa sut??
En käsitä en...
Kommentit (24)
Ja sä teit mitä? Mistä sua syytetään? Sovittelu ei sovellu esim.perheväkivaltatapauksiin joissa toisella osapuolella ei ole mitään soviteltavaa. Mutta jos vedit myös pataan niin sittenhän sovittelu on teitä varten.
Kieltäydyt sovittelusta, ei sen vaikeampaa. Sovittelu on vapaaehtoista.
Jos tekijä on nuori eikä hänen etunimensä löydy 500 suosituimman suomalaisen nimen listalta, niin yritetään aina sovittelua. Tarkoituksena on pitää rekisterit puhtaina.
Törkeä pahoinpitely on yleisen syytteen alainen rikos. Sitä ei sovitella, vaan siitä määrätään tuomioistuimessa rangaistus. Älä suostu edes tuollaisen yritykseen, sillä nyt joku kokeilee kepillä jäätä. Vaadi selvitystä.
... ja säästää tuomioistuimien taakkaa.
mä olin se uhri kenen kimppuun käytiin puukolla.. perheväkivalta oli kyseessä..
kuulustelussa nimenoman sanoin et en pysty miehen kanssa olemaan missään tekemisessä enkä halua nähdä sitä ikinä.. ni nyt sain lapun et pitäs mennä sopii asioista... ai siit miten ens kerral sais tapettu mut kunnol?
Meillä oli myös perheväkivalta tilanne, ei kyllä käytetty mitään puukkoa tai muuta astaloa.Meille ehdotettiin sovintoa koska halusimme edelleen jatkaa yhdessä,mutta minä kieltäydyin siitä ja se oli virhe.Edessä oli henkisesti todella vaikea oikeudenkäynti ja kävimme molemmat ihan pohjalla.Edelleen olemme yhdessä, tapauksesta on nyt kolme vuotta.Tämä tapaus kävi siis kerran kymmenen vuoden aikana.Jos ei suostu sovitteluun niin edessä on oikeudenkäynti ja siellä sitten pengotaan kaikki ja kaikkien edessä.Meillekin tuli taloudellisia vaikeuksia kun jouduimme valtiolle maksamaan sakkoja toistemme pahoinpitelystä, että voi ihminen olla tyhmä.
Sovittelu on PIENTEN rikos- ja riita-asioiden yksi vaihtoehto, ei tosiaan vakavien rikosten kohdalla tuollaista edes pitäisi ehdottaa.
Sanajärjestykseni on eittämättä hyvä tänään.
En kyllä usko, että sulle on sovittelu kirjettä niin vain tullut. Meillä ainakin poliisi tutkinnassa kysyi, haluaako sovitteluun vai ei ja jos jompikumpi ei halua tulee kutsu oikeuteen.
8
Sitä itekin ihmettelin miks tuli, koska poliisi kuulustelussa kysyi..pystynkö olemaan samassa oikeussalissa miehen kanssa...vastasin että en pysty, haluan suojan...Ni miten nyt sitten pitäis mennä sopimaan näitä asioita?
Pyydä hoitaa asia puhelimen kautta. Ei tarvitse kasvotusten olla. Minulle tarjottiin tuota.
Siis onko mies sun avio/avomies? Syytetäänkö sinua jostakin? Me olemme kihloissa ja silloin kun tuo tilanne sattui olimme molemmat aivan loppu ja tilanne riistäytyi käsistä. Minä sain tuomion lievästä pahoinpitelystä ja mies törkeästä pahoinpitelystä.Molemmat sai sakkoja ja mies lyhyen ehdollisen. Oikeudenkäynnin jälkeen menimme terapiaan eikä vastaavaa ole tapahtunut sen jälkeen oli tuo sen verran rankka kokemus. Jos Olisin suostunut sovitteluun, olisimme säästyneet esim.rikosrekisteriltä ja sakoillta ja siltä oikeudenkäynniltä. Molemmilla vielä ammatit johon tuo rikosrekisteri olisi voinut vaikuttaa jos työnantaja olisi tiennyt.Mutta jos sinuun on puukkoa käytetty tilanteesi voi olla eri kuin minun.Kaikesta voi kuitenkin selvitä ja liitto toipua jos se on alunperin ollut vakaalla pohjalla.
8
Lakimiehesi pitää ilmoittaa että et suostu sovitteluun. Tuohan on aivan kauheaa. Vielä sovitella..
Vierailija kirjoitti:
Siis onko mies sun avio/avomies? Syytetäänkö sinua jostakin? Me olemme kihloissa ja silloin kun tuo tilanne sattui olimme molemmat aivan loppu ja tilanne riistäytyi käsistä. Minä sain tuomion lievästä pahoinpitelystä ja mies törkeästä pahoinpitelystä.Molemmat sai sakkoja ja mies lyhyen ehdollisen. Oikeudenkäynnin jälkeen menimme terapiaan eikä vastaavaa ole tapahtunut sen jälkeen oli tuo sen verran rankka kokemus. Jos Olisin suostunut sovitteluun, olisimme säästyneet esim.rikosrekisteriltä ja sakoillta ja siltä oikeudenkäynniltä. Molemmilla vielä ammatit johon tuo rikosrekisteri olisi voinut vaikuttaa jos työnantaja olisi tiennyt.Mutta jos sinuun on puukkoa käytetty tilanteesi voi olla eri kuin minun.Kaikesta voi kuitenkin selvitä ja liitto toipua jos se on alunperin ollut vakaalla pohjalla.
8
Teillä oli aivan eri tilanne olitte molemmat syyllistyneet rikokseen. Ei voi verrata.
Ei syytöntä osapuolta tuommoiseen voi pakottaa. Ei tarvitse mennä, voit kieltäytyä.
Minulle poliisi sanoi silloin, että sovittelusta ei edes puhuta jos vain toinen syyllistynyt tekoon.Ihmiset puhuu täällä vaikka mitä vaikka eivät todellisuutta tiedä! Olen itse käynyt kaiken läpi ja tapahtumat hyvässä muistissa.Mistä muuten kaikki alapeukut?
8
Meil oli vaan seurustelu suhde, jonka lopetin silloin ennen kun kävi kimppuun...
mies ei asunut täällä, mitään yhteistä ei ollut. Sen takia halusinkin että välit poikki enkä ikinä näe häntä enää... en pysty näkemään...se tuska mitä hän mulle teki...en halua kokea uudestaan... en vaatinut mitään rangaistusta...enkä mitään koska EN HALUA nähdä tai kuulla hänestä mitään...
Ni sen takia en ymmärrä miks joku lähettää mulle kutsun et saatais sopia asiat YHDESSÄ...mitä sopimista tässä olisi? Hän yritti viedä mun hengen... mä en tehnyt hänelle mitään...paitsi halusin jo silloinkin erota...
AP
Voiko olla että mies on pyytänyt sovintoa? Vaihdoin puhelin numeron tapahtuman jälkeen enkä ole kyseistä ihmistä nähnyt/ kuulunut mitään...
ap
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla että mies on pyytänyt sovintoa? Vaihdoin puhelin numeron tapahtuman jälkeen enkä ole kyseistä ihmistä nähnyt/ kuulunut mitään...
ap
Voi olla, mutta kai sinä ymmärrät sen, että sinun ei tarvitse sovitteluun suostua. Se on ehdotus, ei määräys.
Miksi sinä et vaatinut rangaistusta?
törkeä pahoinpitely? sovitteluun? eihän tuollaisessa ole mitään soviteltavaa. Puhu lakimiehen kanssa.