Miten pitkään menee että saa Hesan kaupungilta asunnon?
Näistä 15 vuotta jonottaneista spurguloista tuli mieleen että miten pitkä jonotusaika on taviksilla?
Kommentit (20)
Jos et odota lasta, niin kauan kestää.
Minä laitoin hakemuksen sisään 1998 ja vuonna 2001 tuli päätös, että teille olisi asunto Kivikosta tarjolla.
Sehän nyt oli siinä, että asuttiin jo omassa kämpässä ja oltiin muutettu Vantaalle.
Tuttuni sen sijaan sai valikoida oikein, kun oli raskaana. Hylkäsi yhden tarjotun ja sai sitten toisen, keskustan läheltä tottakai.
Jos olet yksinasuva, niin epätodennäköistä että saisit. Perheet alaikäisine lapsineen menevät aina edelle. Sinkkuja kuitenkin on eniten jonossa ja pieniä asuntoja suhteessa vähän.
Jotain toivoa on, jos kelpuutat ihan minkä tahansa alueen. Esim. Jakomäkeen on huomattavasti vähemmän tunkua kuin vaikkapa Pikku Huopalahteen.
Ei siellä valtaosa asukkaista mitään spurguja ole vaan ihan normi työssäkäyviä. Muutin juuri 6 vuoden asumisen jälkeen pois.
Se on vähän kuin Lotossa voittaisi. Ja samalla periaatteella taitavat noita asuntojakin jakaa kun hakijoita on niin paljon. Arvontakone vaan pyörimään ja tällä kertaa onnelliset voittajat ovat...
Sosiaalitoimella on omia asuntoja, joihin osa asunnottomista asutetaan, jos on mielenterveysongelmia ja/tai päihteidenkäyttöä. Edellyttää yleensä kuntoutusta, hoitoon sitoutumista ja esim. asumisharjoittelua ensin solukämpässä.
Kaikki asunnottomathan eivät tietenkään ole "ongelmaisia", mutta monet pitkään asunnottomina olleet ovat.
Spurgut joilla on päihdeongelma saavat oikeastaan asunnon helpommin mutta siinä pitäisi suostua niihin hoitosysteemeihin ja aluksi asua asuntoloissa yms joissa on päihdekiellot ja valvonnat.
Mä sain kanssa melkein heti, kun olin raskaana...
Vierailija kirjoitti:
Jos olet yksinasuva, niin epätodennäköistä että saisit. Perheet alaikäisine lapsineen menevät aina edelle. Sinkkuja kuitenkin on eniten jonossa ja pieniä asuntoja suhteessa vähän.
Jotain toivoa on, jos kelpuutat ihan minkä tahansa alueen. Esim. Jakomäkeen on huomattavasti vähemmän tunkua kuin vaikkapa Pikku Huopalahteen.
Jakomäkeen ei taida tällä hetkellä päästä, kun vanhat talot puretaan pois. Ennen kuin uudet valmistuvat, tuskin on muilla mahkuja, kun nykyiset asukkaat tarvitsevat evakkokämppiä rakennustöiden ajaksi.
Sinkku asunnoton kantaväestöön kuuluva heteromies ainakin laitetaan suoraan jonon perälle ja pidetään siellä. Jos olet em. "vähemmistöön" kuuluva niin katsele asuntoa suosiolla muista lähiseudun kaupungeista tai muilta asunnontarjoajilta.
Jos valikoi suositut asuinalueet niin kestää kai tosi kauan. Ilman aluerajausta sekä tarkkoja toiveita vuokranmäärästä ja asunnon koosta niin voi onnistaa helpommin. Joskus muistaakseni kolmioihin oli helpompi päästä, kuin yksiöön tai kaksioon.
Uskokaa jo: EI OLE MITÄÄN JONOA. Et siis välttämättä saa koskaan, ja se on tietyissä tapauksissa jopa hyvin todennäköistä.
Listan kärjessä ovat kiireelliset tapaukset. Eksä oli alle 25-v, jolta meni kämppä alta kun kämppis muutti pois. Saatiin kahdessa viikossa.
Kaverilla oli putkiremppa tulossa, laitto hakemuksen 5-6 kk ajoissa, sai sen 1 kk ennen rempan alkua.
Äidin kanssa aikoinaan saatiin suhteilla haluamastamme kaupunginosasta ja tosiaan myös, koska teini + äiti yksiössä ei toimi.
Sosiaalitoimella on velvollisuus järjestää asunto joillekin ryhmille. Ne menevät ohi, kun varsinkin pienistä asunnoista on niin kova pula. Itse sain asunnon kun sairaana olin 6kk asunnottomana= kavereiden hoiteissa. Mutta minulla oli lääkärintodistus hakupapereiden mukana. Krooninen fyysinen sairaus. Tähän liittyen yläkerrassani asui häirikköinvaliidi. Kaverit tulivat joka päivä ravintolasta jatkoille, jotka kestivät aamuun. Niin häntä ei saadettu häädettyä, koska hän oli invaliidi. Eli sairaudella saa eikä edes voida häätää.
Ei ole jonoa, haku on voimassa puoli vuotta.
Alaikäiset huollettavat vaikuttavat, myös vaikka olisi etävanhempi.
Ja jos ei sossun kautta hommaa järjestetä, niin katsovat ihan vuokranmaksukykyä myös.
Vierailija kirjoitti:
Sinkku asunnoton kantaväestöön kuuluva heteromies ainakin laitetaan suoraan jonon perälle ja pidetään siellä. Jos olet em. "vähemmistöön" kuuluva niin katsele asuntoa suosiolla muista lähiseudun kaupungeista tai muilta asunnontarjoajilta.
Sinkkumies, ei kuitenkaan varmaan kysytä sukupuolista suuntautumista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole jonoa, haku on voimassa puoli vuotta.
Alaikäiset huollettavat vaikuttavat, myös vaikka olisi etävanhempi.
Ja jos ei sossun kautta hommaa järjestetä, niin katsovat ihan vuokranmaksukykyä myös.
Itse asiassa haku on nykyään oletuksena voimassa 3kk. Kätsyä, saadaan jonoa vielä lyhyemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies, ei kuitenkaan varmaan kysytä sukupuolista suuntautumista.
Hakemuksessa ei taideta tosiaan kysyä suuntautumista, mutta veikkaan että jos laittaa lisätietokenttään olevansa homppeli ja äänestävänsä Vihreitä niin hakemus saa tuulta alleen.
Mene töihin niin saat asunnon heti kun tililläsi on tarpeeksi rahaa. Miksi asuntokin pitäisi saada noin vaan jo ottamalla.
Suurin osa ei saa kaupungin asuntoa koskaan. Hakijoita on niin paljon enemmän kuin vapautuvia asuntoja.