Kasvissyöjät! Mitä syötte?
Mua on alkanut ällöttää kaikki liha, ehkä olen pohtinut tätä viimeksi siitä teurastuskohusta asti ja sitten tuosta ekopuolesta alkanut ajatella myös, että miten paljon lihatuotanto kuluttaa energiaa jne. Aloin siis kasvissyöjäksi ja nyt on reilu pari kuukautta takana. Voin hyvin ja tää tuntuisi mun jutulta :)
Kasvisruokareseptit ym. näyttävät kuitenkin vähän vaikeilta ja kaikkia erikoisimpia tarpeita ei edes saa pikkumarketeista - siksi yksinkertainen kysymys: mitä te kasvissyöjät syötte arjessa?
Mitkä ovat helppoja aineksia, millä kuitenkin saisi tarvittavat ravintoaineet kasaan? Mitä vitamiineja / muita ravintolisiä kannattaa syödä (ja onko osa niistäkin muuten eläinpohjaisia - D-vitamiini?)
Haluaisin siis syödä muutakin kun papuja, porkkanaa, kasvisgratiinia, riisipuuroa tai pähkinöitä, joilla nyt oon elänyt hedelmien lisäksi....
Eli opastakaapa nyt joku pikakurssi kasvissyönnin alkuun? kaikki vinkit tervetulleita :)
Kananmunia ajattelin kuitenkin popsia ainakin toistaiseksi ja maitotuotteita käyttää - eli olenko nyt siis joku lakto-ovo-vegetaristi :)?
Kommentit (16)
Kokonaan vegaanit tarvii b12 vitamiinilisän, sulle riittää varamsti pelkkä d-vitamiini kun syöt munia ja maitoa. Rautaa saa täysjyväviljoista ja palkokasveista ja vihreistä vihanneksista mutta toki rautaa voi tarvia purkista lisäksi ainakin jos kuukautiseton runsaat.
Omia Suosikkeja on kasvispihvit(esim
Kikherne-porkkana) , linssimuhennos, papupata, soijarouheruoat esim chili sin carne, sitten tofu esim wokeissa toimii hyvin. Sit tietysti ihan perinteiset pinaattikeitto, hernekeitto, kasvissosekeitto jne. Kannattaa tutustua myös seitaniin.
Korvaat lihan soijarouheella, kikherneillä, linsseillä tai pavuilla.
Ihan normaalia ruokaa, korvaan jauhelihan soijarouheella. Esim lasagnen teen niin, että tomaattikastikkeeseen soijarouhetta tai kasviksia. Samoin makaronilaatikko jne. Linssikeitto on ihan hyvää. Pinaattikeitto, kasvissosekeitto, pastakastike, kaalilaatikko. Tuossa nyt jotain mitä tuli mieleen, mutta periaatteessa syö ihan mitä vain, mutta korvaan lihan jollain kasvikunnan tuotteella.
Kiitos näistä asiallisista vastauksista ja vinkeistä :) Taidanpa opetella noiden linssien, soijan ja tofujen käyttöä nyt viikonloppuna.... Tähän asti tuntuneet jotenkin hankalilta edes yrittää valmistaa, mutta ei ne varmaan ole.
ap
Ite korvasin aluksi jauhelihan soijarouheella ja kanan tofulla. Lisäksi söin kalaa. Nykyään syön paljon linssejä ja papuja, teen niistä muhennoksia, jotka maustan hyvin, koska ne eivät itsessään maistu juuri miltään.
Syön nykyään melko vegaanisesti ja juuston korvaan lähinnä tofulla. Maitotuotteet korvaan soija- ja kauratuotteilla. Syön päivittäin hieman pähkinöitä ja siemeniä sekä monipuolisesti kasviksia (pinaatti on esimerkiksi hyvä). Leivänpäällisvoin korvaan avokadolla tai oliiviöljyllä ja laitan paljon tavaraa leivälle (jalapeno, oliivi, suolakurkku yms. tuovat lisää makua).
Välillä lisään aavistuksen vegaanista proteiinijauhetta aamusmoothieen.
Mä teen paljon lämpimiä salaatteja - ihania paahdettuja juureksia, pannulla grillattuja pähkinöitä tai papuja, sitten vihreää ja vaikka broccolia tai pinaattia. Hyvä itse tehty kastike! Tahinia. Kaikkia eri kaaleja, kirpsakkaa ja rapsakkaa koostumusta. Hapankaaliakin. Kunnolla vaan sekaan kaikkea sesongin juttuja, mitkä kaupassa houkuttaa. Syön perussalaattilehteä, tomaattia ja kurkkua vain kesällä. Avokadoa ja guacamolea syön paljon, on niin hyvää. Yrttejä. Linssejä. Tempehiä ja tofua ja kebab-näköistä seitania. Itse en välitä soijarouheesta. Tahnoja teen, niitä on miljoona muutakin kuin hummus. Googlaa. Etniset keittiöt antaa myös ideoita. Sekä hyvät "alan" kaupat kuten Ruohonjuuri. Jos paikkakunnallasi on. Sesonkien hyödyntäminen.
Avain on se, että se liha-peruna/riisi-kastike -malli pitää unohtaa, ja alkaa rakentaa annoksia eri tavalla. Runsaammin vaihtoehtoja, teet vaikka pari kolme lisuketta. Näistä jotkut sitten säilyvät seur päivään ja voit jatkaa jotain. Wräppejä, lasagnea...
Vierailija kirjoitti:
Ite korvasin aluksi jauhelihan soijarouheella ja kanan tofulla. Lisäksi söin kalaa. Nykyään syön paljon linssejä ja papuja, teen niistä muhennoksia, jotka maustan hyvin, koska ne eivät itsessään maistu juuri miltään.
Syön nykyään melko vegaanisesti ja juuston korvaan lähinnä tofulla. Maitotuotteet korvaan soija- ja kauratuotteilla. Syön päivittäin hieman pähkinöitä ja siemeniä sekä monipuolisesti kasviksia (pinaatti on esimerkiksi hyvä). Leivänpäällisvoin korvaan avokadolla tai oliiviöljyllä ja laitan paljon tavaraa leivälle (jalapeno, oliivi, suolakurkku yms. tuovat lisää makua).
Välillä lisään aavistuksen vegaanista proteiinijauhetta aamusmoothieen.
vau, tuohan kuulostaa ihan herkulliseltakin. smoothiet ja kasvissosekeitot on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Korvaat lihan soijarouheella, kikherneillä, linsseillä tai pavuilla.
Eli edellinen jatkaa: korvaat lihan -ajattelu ei välttämättä ainoa ja toimivin tie
Vierailija kirjoitti:
Mä teen paljon lämpimiä salaatteja - ihania paahdettuja juureksia, pannulla grillattuja pähkinöitä tai papuja, sitten vihreää ja vaikka broccolia tai pinaattia. Hyvä itse tehty kastike! Tahinia. Kaikkia eri kaaleja, kirpsakkaa ja rapsakkaa koostumusta. Hapankaaliakin. Kunnolla vaan sekaan kaikkea sesongin juttuja, mitkä kaupassa houkuttaa. Syön perussalaattilehteä, tomaattia ja kurkkua vain kesällä. Avokadoa ja guacamolea syön paljon, on niin hyvää. Yrttejä. Linssejä. Tempehiä ja tofua ja kebab-näköistä seitania. Itse en välitä soijarouheesta. Tahnoja teen, niitä on miljoona muutakin kuin hummus. Googlaa. Etniset keittiöt antaa myös ideoita. Sekä hyvät "alan" kaupat kuten Ruohonjuuri. Jos paikkakunnallasi on. Sesonkien hyödyntäminen.
Avain on se, että se liha-peruna/riisi-kastike -malli pitää unohtaa, ja alkaa rakentaa annoksia eri tavalla. Runsaammin vaihtoehtoja, teet vaikka pari kolme lisuketta. Näistä jotkut sitten säilyvät seur päivään ja voit jatkaa jotain. Wräppejä, lasagnea...
Ihania vinkkejä, kiitos! Kyllä tää tästä rakentuu..... hitsi, kun alkaa miettiä, niin eihän tossa lopulta ole mitään rajoituksia - wrapit ja muut onnistuu kuten ennen vanhaan. Mä jotenkin vaan aloittelijana tosissaan sukelsin "en tiedä mitään mitä laittais" -moodiin.... Googletetaan lisää näillä vinkeillä!
Ap
Mä jätin punaisen lihan pois. Jatkossa haluaisin ehkä jättää kaiken lihan. Muakin kiinnostais kuulla vinkkejä! :)
Ap, jos aloit kasvissyöjäksi eläinten/ympäristön vuoksi niin suosittelen vahvasti vegaanista elämäntapaa sillä maitoteollisuus on niin kytköksissä lihateollisuuteen. Veganismi on helpompaa kuin monet luulevat. Lehmät raiskataan jotta ne kantavat 9kk vasikkaa joka erotetaan emästä, tälle perustuu maidontuotanto, lehmät eivät tuota maitoa ilman raskautta. Lehmän elinikä on n. 15 v mutta ne tapetaan n. 4 vuoden iässä kun maitoa ei tule tarpeeksi. Muutenkin aika sairasta että aikuiset ihmiset luulevat tarvitsevansa eläimen rintanesteitä.
No meinasin tulla kertomaan mitä kaikkia herkkuja pavuista syntyy mutta niitä ei kaivattukaan :/
Itse syön eniten papu tai linssipohjaisia ruokia: patoja, keittoja, muhennoksia. Paljon tulee käytettyä myös erilaisia siemeniä kokkauksessa, pähkinöitä välillä (kun on rahaa :D). Tottakai kaikki ruuat sisältää myös monipuolisesti muita kasviksia. Omalla kohdalla nää on niitä helppoja ja maistuvia arkiruokia ja aineksetkin löytyy yleensä sen pienemmän salenkin hyllyistä tai viimeistään marketista.
Mutta kertokaa, miksi näissä keskusteluissa aina vähätellään papuja? Ettekö osaa valmistaa niitä vai ettekö tajua että papujakin on montaa eri laatua eikä aina tarvitse tehdä rainbown kidneypapuja tomaattiliemessä :D
Vierailija kirjoitti:
Apua, en pysty edes ajatella mitä tuo tulee maksamaan. Mulla ei ikinä olisi varaa olla kasvissyöjä.
täähän on kiva ketju:) Oon pohtinut samoja kysymyksiä kuin ap niin tästähän saa vaikka mitä ideoita
Porkkanaa