Hei hei, Sonera
Netti lakkasi toimimasta keskiviikkona (6.4.). Soitin maksulliseen Soneran vikapalveluun torstaina (7.4.). Minua uhkailtiin 99 euron maksulla, jos asentaja käy "turhaan". Niinpä uskalsin jättää vain sellaisen vikailmoituksen, että yhteys tutkitaan etänä, ilman asentajan käyntiä. Minulta tivattiin, olenko varmasti muistanut uusia puhelinjohdon, kun viimeksi ostin uuden modeemin. Minulta tivattiin, onko puhelinjohtoni alle vai yli 200 cm. Jne.
Tein kaikki vaaditut temput. Resetoin modeemin. Kokeilin eri puhelinjohtoa. Kokeilin eri puhelinpistoketta. Kokeilin eri modeemia. Netti ei toiminut. Mutta vikailmoituksen olin siis tehnyt, torstaina.
Netti ei toiminut perjantainakaan. Soitin Soneran maksulliseen vikailmotusnumeroon uudestaan perjantaiaamuna (8.4.). Kerroin mm. packet lossista. Minulle vastattiin, että kuulostaa siltä, että vika on tietokoneessani. Minun pitää kokeilla toista tietokonetta. Jos yhteys ei sittenkään toimi, minun pitää kokeilla vielä kolmannella tietokoneella.
Aloin hankkia toista tietokonetta. Kun olin saanut hankittua sen, tuli samalla Soneralta tekstiviesti (pe-iltapäivällä). Vika on kuulemma Soneran, ja minulle ilmoitetaan, kun nettiyhteys on korjattu.
Ei ilmoitettu. Olin koko viikonlopun ilman nettiä. Samoin maanantain. Soitin maanantai-iltana (11.4.) jälleen kerran Soneran maksulliseen vikailmoitusnumeroon. Sieltä sanottiin, että tänne on kirjoitettu, että se on korjattu se vika. Aijaa, ei sitten ollut minulle mitään ilmoitettu. Resetoin modeemin, ja yhteys alkoi toimia. Vajaan tunnin kuluttua siitä (klo 20-21) tuli tekstiviesti, että yhteys on korjattu, ja käskettiin käynnistää laitteet uudestaan. No, enpä käynnistänyt uudestaan, kun olin alle tunti sitten resetoinut modeemin.
Jätin Soneran nettisivujen kautta tilinumeroni ja hyvitysvaatimuksen. Lain mukaan on oikeus vakiohyvitykseen, joka on aina vähintään 20 euroa. Nettini oli ollut 6 päivää käyttökelvoton. Olin kolmena päivänä joutunut soittamaan maksulliseen numeroon.
Minulle oli tänään maanantaina yritetty soittaa yhden kerran, ja sen jälkeen tuli tekstiviesti, jossa käskettiin jättää uusi palvelupyyntö. Tein niin. Sitten Soneralta yritettiin soittaa, ja tällä kertaa pääsin vastaamaan. Soittaja tuumasi, että Sonerahan ei maksa tililleni senttiäkään. "Viis euroa voin hyvittää kuukausimaksusta." Näin Sonera siis suhtautuu laissa säädettyyn vähintään 20 euron vakiohyvitykseen. Vai kokeiliko kepillä jäätä? Toistettuani muutaman kerran, mitä laki sanoo vakiohyvityksestä, soittaja sanoi "ootappa hetki". Tuli sitten takaisin puhelimeen ja sanoi, että hyvittää 20 euroa kuukausimaksuista. Sanoin, että sinä maksat sen tililleni. Ja että päätin juuri, että hyvitys on 50 euroa. Kieltäytyi.
No, huomenna otan yhteyden kuluttajaviranomaisiin. Kysyn, onko minulla oikeus saada maksu suoraan tililleni. Kysyn myös, onko 6 päivän nettikatkoksesta kohtuullinen korvaus se 20 euron minimikorvaus.
Jatkossa en tule olemaan Soneran asiakas.
Kommentit (35)
Minulla on Soneran netti-ja puhelinliittymä, eikä valitettavaa. Nettiyhteyteni on ADSL, koska langattomat ei toimi siellä, missä asun, joten niihin en koske ollenkaan. Kyllä, kokeilin, joten sitä on turha edes ehdotella :D
Olen saanut laskuihin hyvityksiä, jos on ollut ongelmia (hyvitetty ~40-50% laskusta) ja asiakaspalvelu on ollut ystävällistä. Tai sitten olen ollut harvinaisen onnekas näitten asioiden hoitamisessa, tiedä sitten..
Kävin Soneran liikkeessä viime kuussa, oli kaapeli-tv-asiaa. Heppu keskusteli asiallisesti, tarkisti tietoni koneelta, totesi asiani, ja sanoi, että teillähän on myös meiltä tuo talolaajakaista. Minä siihen, että joo. Sitten varmaan heppu äkkäsi, että meiltä ei kummaltakaan ole heille puhelimia, koska kysyi yhtäkkiä, että onko meillä puhelinoperaattoreina Saunalahti tai DNA. Minä kun olin tullut liikkeeseen vain kaapeli-tv-asioissa hämmennyin totaalisesti ja takelteltelin, että joo, Saunalahdelta on. Heppu olisi varmaan kysynyt, kaivattaisiinko muutosta, kun minä jatkoin tiukasti "mutta se ei kuulu tähän, nyt puhutaan kaapeli-tv:stä", ja sitten puhuttiin siitä, ja sain kuin sainkin asiani toimitetuksi.
Ymmärrän, että myyjillä on pakkorako, että ylemmältä taholta painostetaan myyjiä saamaan asiakas totaalisesti otteeseensa ja hankkimaan kaikki mahdollinen tekniikka Soneralta, mutta huonoa psykologista silmää myyjä osoitti. Ensin olisi pitänyt hoitaa kaapeli-tv, sitten vasta puhua puhelimista. Tosin ei se olisi minun tapauksessani auttanut; kun kerran sairaalatkin haukkuvat Soneraa huonoista yhteyksistä, niin miten muka yksityiset kuluttajat tulisivat yhtään sen paremmin palvelluiksi? Vanhaa edesmenneen Nokian slogania mukaillen: Sonera, disconnecting people.
Vierailija kirjoitti:
Soneralla toimii vain laskutus..
Ei toimi sekään, miehelle tuli nettilaskut väärään osoitteeseen osoitteenvaihdoksen jälkeen, eikä Soneran sivuille saanut osoitettaan itse päivitettyä. No soitteli sitten Soneralle ja väittivät vaihtaneensa uuden osoitteen tietoihin, mutta edelleen laskuja ei täällä näkynyt vaan menivät vanhaan osoitteeseen. Karhukirjeet sen sijaan löysivät kumma kyllä tiensä uuteen kotiin.
Onneksi päästiin vihdoin irti Sonerasta, ei sitä paskaa enää ikinä!
Pahoittelut ap:lle, että kaikki ei ole sujunut ihan parhaalla mahdollisella tavalla!
Vikapalvelu mainitsee tuosta 99e maksusta, mikäli vika rajoittuu asiakkaan laitteisiin. Tämä ihan siitä syystä, että aikanaan asentajilla oli paljon turhia reissuja asiakkaiden luokse, kun lopulta vian syyksi paljastui että modeemin virtajohto ei ollut seinässä. Tällaiset yksinkertaiset toimenpiteet pyydetään aina testaamaan ensin ja mitään maksua ei mene, kun vika löytyy meidän verkosta.
Hyvitykset tehdään mieluiten aina asiakkaan avoimelle tai tulevalle laskulle, koska se on huomattavasti nopeampi ja helpompi tapa. Eihän ole mitään järkeä lähetellä rahaa edestakaisin, mikäli laskua on avoinna tai tulossa vielä.
Nykyään asiakaspalveluun saa helposti yhteyden myös sosiaalisen median kanavissa tai omien sivujen chatin avulla, mikäli soittaminen ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta.
Tällaisia pieniä tarkennuksia :)
Niko@Sonerapartio
Mikä on Telia Partio? Lue lisää täältä ja anna meille palautetta.
"Pahoittelut ap:lle, että kaikki ei ole sujunut ihan parhaalla mahdollisella tavalla!
Vikapalvelu mainitsee tuosta 99e maksusta, mikäli vika rajoittuu asiakkaan laitteisiin. Tämä ihan siitä syystä, että aikanaan asentajilla oli paljon turhia reissuja asiakkaiden luokse, kun lopulta vian syyksi paljastui että modeemin virtajohto ei ollut seinässä. Tällaiset yksinkertaiset toimenpiteet pyydetään aina testaamaan ensin ja mitään maksua ei mene, kun vika löytyy meidän verkosta."
Tällaiset yksinkertaiset toimenpiteet kuten muun muassa toisen puhelinjohdon, toisen modeemin, toisen tietokoneen (ja mahdollisesti vielä kolmannenkin tietokoneen) hankkiminen. Jep jep. Niitähän minulta edellytettiin, vaikka vika oli koko ajan Soneran. Kyse on siitä, että Sonera siirtää omaa liiketoimintariskiään asiakkaan kannettavaksi. Vaikka vika on Sonerassa, asiakas ei uskalla jättää vikailmoitusta, koska häntä uhkaillaan aina satasen laskulla.
"Hyvitykset tehdään mieluiten aina asiakkaan avoimelle tai tulevalle laskulle, koska se on huomattavasti nopeampi ja helpompi tapa. Eihän ole mitään järkeä lähetellä rahaa edestakaisin, mikäli laskua on avoinna tai tulossa vielä."
Ehei, vaan minulle soittanut henkilö kieltäytyi ehdottomasti maksamasta mitään tililleni. Hän totesi, että hehän eivät koskaan kenenkään tilille maksa mitään vaan hyvitykset tehdään kuukausimaksuista.
"Nykyään asiakaspalveluun saa helposti yhteyden myös sosiaalisen median kanavissa tai omien sivujen chatin avulla, mikäli soittaminen ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta."
Soneran sivuille kirjauduin tunnuksellani ja täytin siellä Palvelupyynnön, jossa ilmoitin tilinumeroni. Sen jälkeen minulle soitettiin ja kerrottiin, että senttiäkään ei kenenkään tileille maksella ja että viis euroa voin hyvittää sun kuukausimaksusta. Mutta jollain sosiaalisen median kanavalla olisitte noudattaneet lakia? Ok.
"Tällaisia pieniä tarkennuksia :) Niko@Sonerapartio"
Vaikutus: Vituttaa entistä enemmän.
Ap
PS, tehtyäni kuluttajaneuvojan ohjeiden mukaan kirjallisen korvausvaatimuksen, sain siihen tänään vastaukseksi, että 20 euron vakiohyvitys ja vaatimani 5 euron puhelinkulut maksetaan ilmoittamalleni tilille. Ilmeisesti tunnistivat sen lomakkeen viranomaisen lomakkeeksi ja lopettivat siksi vittuilun.
Miullakin lakkasi Soneran netti toimimasta kertaalleen aivan totaalisesti. Herjasi vain että on suljettu maksamattomien laskujen vuoksi mikä ei pitänyt paikkaansa. Lopulta selvisi että oli ristiin kytkentä.
Muutenkin ollut hidastelua ym ongelmaa joten ilmoitin juuri tänään Soneralle asiakkuuden lopettamisesta. Tässä odottelen DNA:n viihdepaketin kytkentää :)
N31
Soneran netti- ja puhelinyhteyksissä on joulun jälkeen ollut todella paljon pätkimistä. Mies (joka omistaa liittymän) on ollut moneen kertaan yhteydessä Soneraan, vastaukset on ympäripyöreitä, heillä ei näy, että olisi mitään ongelmia. Yhteydenpito oli hankalaa, linjoilla sai roikkua minuuttikaupalla.
Mies vaihtoi liittymät toisiin. Ja mitä tapahtui - ihme! Soneralta on nyt soilteltu kolme kertaa ja kyselty, että miksi on menty hankkimaan kilpailevan yrityksen yhteydet, onko asiakkaalla jotain valittamista heidän palvelunsa suhteen. Kun on kerrottu, miten moneen kertaan on soitettu ja kerrottu ongelmista, niin siellä ystävällinen asiakaspalvelija sanoo, että ei nyt sentään, ei heillä ole mitään merkintöjä siitä, että tietystä liittymästä tai netistä olisi otettu yhteyttä ongelmatilanteiden takia.
Asiakas on tyytyväinen, kun asiakkaan valituksia ei kirjata!
Taaskaan ei toimi Vallilassa soneran netti. No, onneksi voin laittaa puhelimesta dna.n netin. Viime viikolla oli poikki useamman tunnin. Näyttää olevan aivan vakiotoimintaa.
Vieläkin soneran netti poikki... :/ Onpa per*eestä suoraan sanottuna sonera! Mitä hemmettiä teen teidän liittymällänne kun joudun kuitenkin käyttämään dna.ta kännyllä?!!!!
T: 29
Onko soneralla asiakkailleen chattia, mailia tai ilmaista asiakaspalvelunumeroa?
Vierailija kirjoitti:
Kävin Soneran liikkeessä viime kuussa, oli kaapeli-tv-asiaa. Heppu keskusteli asiallisesti, tarkisti tietoni koneelta, totesi asiani, ja sanoi, että teillähän on myös meiltä tuo talolaajakaista. Minä siihen, että joo. Sitten varmaan heppu äkkäsi, että meiltä ei kummaltakaan ole heille puhelimia, koska kysyi yhtäkkiä, että onko meillä puhelinoperaattoreina Saunalahti tai DNA. Minä kun olin tullut liikkeeseen vain kaapeli-tv-asioissa hämmennyin totaalisesti ja takelteltelin, että joo, Saunalahdelta on. Heppu olisi varmaan kysynyt, kaivattaisiinko muutosta, kun minä jatkoin tiukasti "mutta se ei kuulu tähän, nyt puhutaan kaapeli-tv:stä", ja sitten puhuttiin siitä, ja sain kuin sainkin asiani toimitetuksi.
Ymmärrän, että myyjillä on pakkorako, että ylemmältä taholta painostetaan myyjiä saamaan asiakas totaalisesti otteeseensa ja hankkimaan kaikki mahdollinen tekniikka Soneralta, mutta huonoa psykologista silmää myyjä osoitti. Ensin olisi pitänyt hoitaa kaapeli-tv, sitten vasta puhua puhelimista. Tosin ei se olisi minun tapauksessani auttanut; kun kerran sairaalatkin haukkuvat Soneraa huonoista yhteyksistä, niin miten muka yksityiset kuluttajat tulisivat yhtään sen paremmin palvelluiksi? Vanhaa edesmenneen Nokian slogania mukaillen: Sonera, disconnecting people.
No, samaa on tehty myös DNA:n puolelta, jos siellä on pitäny asioida. Aina sanotaan, että teillähän ei ole nettiä/toista puhelinliittymää meidän kautta ja ruvetaan tyrkyttämään.
Ap tässä. Maanantai-illasta lähtien netti on siis toiminut. Tänään perjantaina tuli Soneralta viesti:
"Hyvä asiakkaamme,
verkossamme ilmennyt alueellinen vika on korjattu ja laajakaistaliittymäsi xxx tulisi olla jälleen kunnossa. Mikäli vika ei ole poistunut, sammuta modeemisi hetkeksi. Jos uudelleenkäynnistys ei auta, ota yhteyttä vikapalveluumme, puh. 0206 90101 (mpm/pvm). Lisätietoja viasta löydät osoitteesta www.sonera.fi/hairiotiedotteet
Terveisin,
Sonera"
Vierailija kirjoitti:
tehtyäni kuluttajaneuvojan ohjeiden mukaan kirjallisen korvausvaatimuksen, sain siihen tänään vastaukseksi, että 20 euron vakiohyvitys ja vaatimani 5 euron puhelinkulut maksetaan ilmoittamalleni tilille. Ilmeisesti tunnistivat sen lomakkeen viranomaisen lomakkeeksi ja lopettivat siksi vittuilun.
Eivätpä lopettaneetkaan. Tililleni oli maksettu vain 5 euroa. Niinpä kirjeenvaihto jatkuu.
Ap
Samoin, Sanera sai jäädä. Heidän strategiansa on ottaa niiltä idiooteilta rahat pois, jotka eivät tajua siirtyä Elisaan/Saunalahteen tai DNA:lle. Eivät päivitä enää verkkojaan ollenkaan ja tekniikka pätkii. ADSL:n D-SLÄMIT paukkaa vanhuuttaan, mutta ihmisiä pyydetään ostamaan toinen modeemi ja kokeilemaan sillä, tai toisella tietokoneella. Selvitys lähtee aina apinatasolta, vaikka tietäisit 100% varmuudella, että omissa vehkeissä vika ei voi olla!
Toi nyt oli ihan suoraa vttuilua kun tarjottiin 5e hyvitykseksi. Jo pelkästään tuon takia olisin jatkanut valituksen eteenpäinviemistä, hyvä ap!