Hei hei, Sonera
Netti lakkasi toimimasta keskiviikkona (6.4.). Soitin maksulliseen Soneran vikapalveluun torstaina (7.4.). Minua uhkailtiin 99 euron maksulla, jos asentaja käy "turhaan". Niinpä uskalsin jättää vain sellaisen vikailmoituksen, että yhteys tutkitaan etänä, ilman asentajan käyntiä. Minulta tivattiin, olenko varmasti muistanut uusia puhelinjohdon, kun viimeksi ostin uuden modeemin. Minulta tivattiin, onko puhelinjohtoni alle vai yli 200 cm. Jne.
Tein kaikki vaaditut temput. Resetoin modeemin. Kokeilin eri puhelinjohtoa. Kokeilin eri puhelinpistoketta. Kokeilin eri modeemia. Netti ei toiminut. Mutta vikailmoituksen olin siis tehnyt, torstaina.
Netti ei toiminut perjantainakaan. Soitin Soneran maksulliseen vikailmotusnumeroon uudestaan perjantaiaamuna (8.4.). Kerroin mm. packet lossista. Minulle vastattiin, että kuulostaa siltä, että vika on tietokoneessani. Minun pitää kokeilla toista tietokonetta. Jos yhteys ei sittenkään toimi, minun pitää kokeilla vielä kolmannella tietokoneella.
Aloin hankkia toista tietokonetta. Kun olin saanut hankittua sen, tuli samalla Soneralta tekstiviesti (pe-iltapäivällä). Vika on kuulemma Soneran, ja minulle ilmoitetaan, kun nettiyhteys on korjattu.
Ei ilmoitettu. Olin koko viikonlopun ilman nettiä. Samoin maanantain. Soitin maanantai-iltana (11.4.) jälleen kerran Soneran maksulliseen vikailmoitusnumeroon. Sieltä sanottiin, että tänne on kirjoitettu, että se on korjattu se vika. Aijaa, ei sitten ollut minulle mitään ilmoitettu. Resetoin modeemin, ja yhteys alkoi toimia. Vajaan tunnin kuluttua siitä (klo 20-21) tuli tekstiviesti, että yhteys on korjattu, ja käskettiin käynnistää laitteet uudestaan. No, enpä käynnistänyt uudestaan, kun olin alle tunti sitten resetoinut modeemin.
Jätin Soneran nettisivujen kautta tilinumeroni ja hyvitysvaatimuksen. Lain mukaan on oikeus vakiohyvitykseen, joka on aina vähintään 20 euroa. Nettini oli ollut 6 päivää käyttökelvoton. Olin kolmena päivänä joutunut soittamaan maksulliseen numeroon.
Minulle oli tänään maanantaina yritetty soittaa yhden kerran, ja sen jälkeen tuli tekstiviesti, jossa käskettiin jättää uusi palvelupyyntö. Tein niin. Sitten Soneralta yritettiin soittaa, ja tällä kertaa pääsin vastaamaan. Soittaja tuumasi, että Sonerahan ei maksa tililleni senttiäkään. "Viis euroa voin hyvittää kuukausimaksusta." Näin Sonera siis suhtautuu laissa säädettyyn vähintään 20 euron vakiohyvitykseen. Vai kokeiliko kepillä jäätä? Toistettuani muutaman kerran, mitä laki sanoo vakiohyvityksestä, soittaja sanoi "ootappa hetki". Tuli sitten takaisin puhelimeen ja sanoi, että hyvittää 20 euroa kuukausimaksuista. Sanoin, että sinä maksat sen tililleni. Ja että päätin juuri, että hyvitys on 50 euroa. Kieltäytyi.
No, huomenna otan yhteyden kuluttajaviranomaisiin. Kysyn, onko minulla oikeus saada maksu suoraan tililleni. Kysyn myös, onko 6 päivän nettikatkoksesta kohtuullinen korvaus se 20 euron minimikorvaus.
Jatkossa en tule olemaan Soneran asiakas.
Kommentit (35)
Mulla on myös ollu jonkin verran ongelmia Soneran kanssa, mutta enpä oo kyllä tommosia tilille maksettavia hyvityksiä tajunnu ees pyytää? Mulle on onneks riittäny, että hyvitys on näkyny jollakin tapaa laskussa. Aluks ne asiakaspalvelijat on ollu vähän nahkeita, mutta kun oikeesti on kaikilla kerroilla ollu vika Soneran puolella (enkä puhu pelkästään netin toimimisesta tai toimimattomuudesta, vaan myös esim. laskutuksesta), niin oon kyllä kokenu olevani oikeutettu jonkinlaiseen hyvitykseen.
Joulukuussa katkee tää nykyinen sopimus ja koitan kuumeisesti miettiä, mihin vaihtaisin netin :/ Näin opiskelijana maksan muutenkin vähän liikaa netistä (30€ on aika paljon rahaa), mutta aikasemmat halvemmat netit ei oo kauheen kauaa toiminu.
Teit hyvän päätöksen kun päätit hankkiutua Sonerasta eroon.
Soitin kuluttajaneuvojalle. On oikeus saada vakiohyvitys pankkitilille. Tässä tapauksessa vakiohyvitystä on saatava 20 euroa. Lisäksi voin vaatia vahingonkorvausta puhelinkuluista. Vaatimukset kannattaa esittää Soneralle kirjallisella lomakkeella http://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/tietoa-ja-ohjeita/viat-ja-viiv…, jonka voi lähettää Soneralle sähköpostitse. Kuluttajaneuvoja antoi sähköpostiosoitteenkin; Soneran nettisivuilta sitä tuskin löytyy.
Tapaus rekisteröitiin kuluttajaneuvontaan, ja voin tapausnumeroon viitaten myöhemmin ottaa uudestaan yhteyttä, jos asia ei muuten hoidu.
Ap
Vaihdoin langattomaan modeemiin ja on toiminut varsin hyvin.
Vaihdoin langattomaan modeemiin ja on toiminut varsin hyvin.
Mä hankkiuduin vuosia sitten Sonerasta eroon. Olen todella merkkiuskollinen ja ekan kännykän sain 16 vuotiaana ja n. 30 vuotiaaksi olin Soneran asiakas, vaikka muilta sai halvempia liittymiä jne. Sitten yksi liian huono kohtelu sai mut vaihtamaan kaikki perheen liittymät. Enkä ole katunut.
Vierailija kirjoitti:
Joulukuussa katkee tää nykyinen sopimus ja koitan kuumeisesti miettiä, mihin vaihtaisin netin :/ Näin opiskelijana maksan muutenkin vähän liikaa netistä (30€ on aika paljon rahaa), mutta aikasemmat halvemmat netit ei oo kauheen kauaa toiminu.
Mä vaihdoin Soneran ADSLn DNAn 4G-yhteyteen. Se on halvempi ja nopeampi (50/50megaa) ja toimii loistavasti.
Kysy DNAlta toimivuutta alueellasi.
Hyvä ap kun et jättänyt asiaa sikseen! Minullakin Sonera (Helsinki), ja vähän väliä pätkii, saa olla rämppäämässä modeemin johtoja että ovathan kaikki varmasti kiinni kunnolla - juu on, ai, netti ei vieläkään toimi. Onkohan läppärin asetuksiin tullut yhtäkkiä häikkää, kokeilen yhdistää puhelimesta DNA.n netin ja johon toimii. Onneksi on puhelimessa eri liittymä jota käytän aina kun Sonera ei toimi. Ennen Soneran nettiliittymää minulla oli mokkula DNA.lta eikä ollut valittamista. Liittymä oli 4v ja toimi moitteettomasti. Nyt Sonera ollut 3kk ja jatkuvasti ongelmia :/
Kuulostaa niin tyhmältä tuo "asiakaspalvelu". Itse käyn aina liikkeessä kysymyslistan kanssa, koska liike sijaitsee n. 4 km päässä. Yhden kerran puhelinpalvelua käytin, mutta no more, thank you.
Kerro lisää tuosta 4G:stä. Voiko jakaa kahdelle eri koneelle langattomana?
T. Ei ap mutta täydellisesti saman saatanan soneran kanssa painiva ja DNA:ta harkitseva
Sonera ja Soneran aspa on ihan hanurista ja kauheat hinnat, eli varmasti hyvä päätös. Mutta miksi vaadit sitä puhelinpalvelijaa maksamaan sen sinun tilille, ei se nyt sitä päätä tai maksa...
Sonera on meilläkin pätkinyt viimeiset kuukaudet. Monta vuotta ollut asiakkaana. Vittu.
Mulla on Sonera toiminu aina hyvin ja on ollu ystävällistä palvelua. Mäkin kuitenkin nuori ihminen ja arvostan että mua ei vähätellä asiakkaana ja oleteta etten tiedä mistään mitään. Nettitikkua tarjonnut myyjä nauroi kun kerroin että mitäs kukaan ny sellasella kun kännykästä voi nettiä jakaa. Toinen myyjä kyllä yritti pelotella että ei kannata jakaa nettiä, hänen kaverinsa puhelin on posahtanut semmoisesta. Nauratti kyllä, ja sanoinkin etten usko kyseisen ongelman todennäköisyyteen. Kuitenkin ystävällisiä ovat olleet aina.
N23
Hyvä AP, meinasin just vinkkaa sulle kuluttajaneuvojasta mutta olit ehtinyt selvittää asiaa jo eteenpäin :)
Langattoman netin pystyy jakamaan kotona reitittimellä. Meillä jaettu langaton läppäriin, pariin puhelimeen ja televisioon.
Mitäs sellainen reititin sitten kustantaa? Saako operaattoreilta?
Tuollaista se on joka paikassa kun/jos ilmenee joku ongelma. Ihan sama keltä sen liittymän/netin ottaa. Kokemusta on useammalta palvelun tarjoajalta. Sama rumba tulee jos vikaa ilmenee.
Hyvä! Kerro sitten tänne miten kävi.