Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauteen liittyvät poissaolot työstä ja vaatimus käyttää saldovapaita/liukumia?

Vierailija
12.04.2016 |

Kyse on siis neuvolakäynneistä ja ultrista, joita ei ole mahdollista hoitaa työajan ulkopuolella. Meillä on työpaikalla käytössä liukumajärjestelmä, joka mahdollistaa tuntien tekemisen sisään ja kertyneen saldon pitämisen vapaana myöhemmin. Omaan työnkuvaan tuo vaan istuu sen verran huonosti, että olen hyödyntänyt sitä todella harvoin, yleensä teen aivan normaalia toimistotyöajan mukaista päivää enkä lyhentele tai pidentele.

Nyt lähiesimies on kuitenkin sitä mieltä, että neuvolakäynnit pitäisi ottaa tuolta liukumasta. Työsopimuslaki kuitenkin säätää 4. luvun 8 §:ssa, että "työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella". Tässä tapauksessahan työnantaja ei korvaisi ansion menetystä, vaan joutuisin itse vastaamaan siitä. Kyse on todellakin pienestä asiasta eikä tämä nyt kaada maailmaa mihinkään suuntaan, mutta periaatteen vuoksi tahtoisin, että homma menisi täsmälleen oikein.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siis neuvolakäynneistä ja ultrista...

Nyt lähiesimies on kuitenkin sitä mieltä, että neuvolakäynnit pitäisi ottaa tuolta liukumasta. Työsopimuslaki kuitenkin säätää 4. luvun 8 §:ssa, että "työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella". Tässä tapauksessahan työnantaja ei korvaisi ansion menetystä, vaan joutuisin itse vastaamaan siitä. Kyse on todellakin pienestä asiasta eikä tämä nyt kaada maailmaa mihinkään suuntaan, mutta periaatteen vuoksi tahtoisin, että homma menisi täsmälleen oikein.

Neuvolakäynti ei ole lääketieteellinen tutkimus.

Onhan.

"Synnytystä edeltävillä lääketieteellisillä tutkimuksilla tarkoitetaan sekä lääkärin että muun terveydenhoito- henkilökunnan suorittamaa tutkimusta taikka tällaiseen tutkimukseen perustuvan laboratorio- tai muun vastaavan kokeen suorittamista, joka perustuu selvitystarpeeseen raskaana olevan viranhalti- jan/työntekijän tai sikiön terveydentilasta. "

http://www.nousiainen.fi/dynasty/kokous/20142588-18-1.PDF

Ok. Eli ultrat voi periaatteessa laskea tuon piiriin? Mutta onko perustarkastus rinnastettavissa tuohon. Jos siis ei epäillä mitään, vaan on rutiini käynti?

Vierailija
22/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pykälä on sellaista tilannetta varten, että jos työnantaja ei tarjoa mahdollisuutta säädellä työaikoja liukumalla (eli on esim. tietyt vuorot hoidettavana). Lääkäriin on pakko päästä, ja jos työnantaja ei tarjoa mahdollisuutta säädellä työtä siten että virka-aikana pääsee läääkäriin, niin sitten siellä on päästävä käymään työajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täytyy pystyä osoittamaan, että ei voi käydä neuvolassa työajan ulkopuolella. Liukuma on klo 9.30 - 14.30, joten on tehtävä kirjallinen selvitys siitä, miksi ei ole käynyt neuvolassa ennen tai jälkeen liukuman. Syyksi ei riitä se, että työnantajan pitää päästää työajalla, koska laissa sanotaan näin "Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella." Meillä työntekijän tulee tehdä selvitys siitä, miksi tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella. Neuvola-ajan voi sopia itse, äitiyspolin aikaa ei.

Vierailija
24/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin hyödynnän ihan mielelläni liukumia ja pidän raskauden piilossa mahdollisimman pitkään. Ei tulisi mieleenkään vaatia, että saan käydä neuvolassa palkallisesti, sillä synnytysikäisten naisten asema työmarkkinoilla on muutenkin riittävän huono. Mitä vähemmän raskaudestani ja lapsen hoitamisesta on haittaa työnantajalle, sitä paremmat mahdollisuudet minulla (toivottavasti) on työpaikan pitämiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi