Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauteen liittyvät poissaolot työstä ja vaatimus käyttää saldovapaita/liukumia?

Vierailija
12.04.2016 |

Kyse on siis neuvolakäynneistä ja ultrista, joita ei ole mahdollista hoitaa työajan ulkopuolella. Meillä on työpaikalla käytössä liukumajärjestelmä, joka mahdollistaa tuntien tekemisen sisään ja kertyneen saldon pitämisen vapaana myöhemmin. Omaan työnkuvaan tuo vaan istuu sen verran huonosti, että olen hyödyntänyt sitä todella harvoin, yleensä teen aivan normaalia toimistotyöajan mukaista päivää enkä lyhentele tai pidentele.

Nyt lähiesimies on kuitenkin sitä mieltä, että neuvolakäynnit pitäisi ottaa tuolta liukumasta. Työsopimuslaki kuitenkin säätää 4. luvun 8 §:ssa, että "työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella". Tässä tapauksessahan työnantaja ei korvaisi ansion menetystä, vaan joutuisin itse vastaamaan siitä. Kyse on todellakin pienestä asiasta eikä tämä nyt kaada maailmaa mihinkään suuntaan, mutta periaatteen vuoksi tahtoisin, että homma menisi täsmälleen oikein.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin juu ja se itse kysymys siis on, että onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta? Onko tosiaan niin, että jos työpaikalla tuollaista saldojärjestelmää käytetään niin sitä on hyödynnettävä työntekijän haitaksi myös silloin, kun muunlaisella työaikajärjestelmällä pelaavat saavat olla poissa työnantajan piikkiin?

Vierailija
2/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki samat hoidot saat rahalla yksityiseltä sinulle sopivana aikana.

Ihme valittaja olet!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo liukumahan mahdollistaa sen, että pystyt sopimaan ultrat työajan ulkopuolelle. Ei sillä ole väliä, vaikka itse haluasit työskennellä juuri klo 8-16. Eri asia esim. joku kassa tai bussikuski, jolla on ihan tasan tarkkaan määritelty vuoro, jolloin pitää olla töissä.

Vierailija
4/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saat käydä työaikana, ihan samoin kuin lääkärissäkin saa käydä...

Vierailija
5/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei olis tullut mieleenkään "laskuttaa" työnantajaani neuvolakäynneistä jne 0_o. Eihän se hänen tai kollegoiden vika ollut, että tuli ylimääräisiä menoja.

Vierailija
6/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän on netti pullollaan. Et kai sinä nyt joka päivä ole töissä klo 08-20?

http://www.aitiysneuvola.fi/fi/

https://www.pikkujatti.fi/?page_id=4297

http://www.perhe-arte.fi/

Vierailija
7/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoamalla liukuman ja saldojärjestelmän työnantajasi on mahdollistanut sinulle, että neuvolakäynnit voidaan tehdä työajan ulkopuolella. Jos sinulla ei noita olisi, työnantajasi joutuisi antamaan neuvolakäynteihin vapaata ja maksaa siltä ajalta palkan. Lähiesimiehesi on siis ihan oikeassa.

Vierailija
8/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä ihmetellään, miksi työnantajat karsastavat alle nelivitosia naisia työntekijöinä.

Vierailija
9/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse aina työajan ulkopuolella neuvolassa yms. Katsoin työpäivistä päivän milloin pystyisin menemään ja varasin ajan siihen. Tietenkin.

Vierailija
10/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käytettävä liukumaa. Siksi se on olemassa että voit lähteä toimistoajalla omille asioille.

Vierailija
11/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ainakin on selvät ohjeet mitä terveyskäyntejä saa käydä työajalla, niin että tunteja ei tarvitse tehdä sisään ja mitä sen ulkopuolella. Eiköhän nuo tule työohjeista, joihin esimiehen pitäisi osata vastata.

Liukumia toki voi hyödyntää näitä tilanteita varten, että pitää vaikka käydä.pankissa ennen neljää.

Vierailija
12/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin juu ja se itse kysymys siis on, että onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta? Onko tosiaan niin, että jos työpaikalla tuollaista saldojärjestelmää käytetään niin sitä on hyödynnettävä työntekijän haitaksi myös silloin, kun muunlaisella työaikajärjestelmällä pelaavat saavat olla poissa työnantajan piikkiin?

"Saavat käydä työnantajan piikkiin." No huhhuh....ärsyttääkö sua siis se, että sulle on annettu vapaus työskennellä silloin kuin itse parhaaksi katsot? Tuokin on nimittäin ihan oma valintasi että olet töissä juuri 8-16, etkä vaikka 9-17.

Vierailija
13/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vielä ihmetellään, miksi työnantajat karsastavat alle nelivitosia naisia työntekijöinä.

Sen jälkeen alkaakin sitten jo ikärasisimi.

Vierailija
14/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Saavat käydä työnantajan piikkiin." No huhhuh....ärsyttääkö sua siis se, että sulle on annettu vapaus työskennellä silloin kuin itse parhaaksi katsot? Tuokin on nimittäin ihan oma valintasi että olet töissä juuri 8-16, etkä vaikka 9-17.

Minulla siis ei ole tosiasiallista mahdollisuutta työskennellä miten parhaaksi katson. Kuten aloitusviestissä sanoin, se istuu omaan työnkuvaan huonosti, sillä lähes kaikki tekemäni työ tapahtuu yhteistyössä muiden ihmisten kanssa, omasta tai vieraasta organisaatiosta, eikä minulla siis ole tosiasiallista mahdollisuutta tehdä täysipainoisesti esimerkiksi 11-19 töitä, jos kaikki muut tekevät 8-16. 

Ymmärrän liukuman pointin mahdollistaa omien asioiden hoito työajalla, mutta onko nyt tosiaan kyse omasta asiasta, kun on kyse erikseen laissa nimetystä raskaudenaikaisesta terveydenhuollosta. 

Vierailija
15/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kukaan vaatinut käyttämään liukumaa. Päinvastoin.

Vierailija
16/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siis neuvolakäynneistä ja ultrista...

Nyt lähiesimies on kuitenkin sitä mieltä, että neuvolakäynnit pitäisi ottaa tuolta liukumasta. Työsopimuslaki kuitenkin säätää 4. luvun 8 §:ssa, että "työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella". Tässä tapauksessahan työnantaja ei korvaisi ansion menetystä, vaan joutuisin itse vastaamaan siitä. Kyse on todellakin pienestä asiasta eikä tämä nyt kaada maailmaa mihinkään suuntaan, mutta periaatteen vuoksi tahtoisin, että homma menisi täsmälleen oikein.

Neuvolakäynti ei ole lääketieteellinen tutkimus.

Vierailija
17/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarkoitukseen toi liukuma sitten olisi jos ei tällaisiin?

Vierailija
18/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siis neuvolakäynneistä ja ultrista...

Neuvolakäynti ei ole lääketieteellinen tutkimus.

Onhan.

"Synnytystä edeltävillä lääketieteellisillä tutkimuksilla tarkoitetaan sekä lääkärin että muun terveydenhoito- henkilökunnan suorittamaa tutkimusta taikka tällaiseen tutkimukseen perustuvan laboratorio- tai muun vastaavan kokeen suorittamista, joka perustuu selvitystarpeeseen raskaana olevan viranhalti- jan/työntekijän tai sikiön terveydentilasta. "

http://www.nousiainen.fi/dynasty/kokous/20142588-18-1.PDF

Vierailija
19/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla siis ei ole tosiasiallista mahdollisuutta työskennellä miten parhaaksi katson. Kuten aloitusviestissä sanoin, se istuu omaan työnkuvaan huonosti, sillä lähes kaikki tekemäni työ tapahtuu yhteistyössä muiden ihmisten kanssa, omasta tai vieraasta organisaatiosta, eikä minulla siis ole tosiasiallista mahdollisuutta tehdä täysipainoisesti esimerkiksi 11-19 töitä, jos kaikki muut tekevät 8-16. 

Ymmärrän liukuman pointin mahdollistaa omien asioiden hoito työajalla, mutta onko nyt tosiaan kyse omasta asiasta, kun on kyse erikseen laissa nimetystä raskaudenaikaisesta terveydenhuollosta. 

Kyllä. Kyse on sinun omasta asiastasi. Ja mikähän työ ei tänä päivänä olisi sellaista, joka tapahtuu pääasiassa yhtistyössä joidenkin muiden kanssa. Mutta ette kai te nyt koko ajan käsikädessä töitä tee? Yleensä se liukuma on jotain että töihin tullaan 7-9 ja lähdetään 15-17 välisinä aikoina. Siinä on 9-15 aikaa jolloin kaikki ovat töissä ja ne loput kaksi tuntia voi käyttää miten haluaa.

Vierailija
20/24 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku toimistotyöläinen. Jumalauta tuntuu että tällä palstalla kaikki on töissä jossain konttorissa, tai toimistossa. Ja kaikki vielä esittävät olevansa "vähän parempaa kastia" siellä työpaikalla ja oikeassa elämässä. Katteetonta leuhkimista sanon minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan