Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tyhmillä on huono musiikkimaku?

Vierailija
11.04.2016 |

En tunne yhtäkään iskelmästä pitävää joka ei olisi tavalla tai toisella hitaanpuoleinen. Oopperaa kehuvat on yleensä tekaitaiteellisia teeskenteiljöitä. Soulia kuuntelee lähinnä pissikset. Heviharrastajat on karseita amiksia.

Ei vai? MIten niin ei voi muka yleistää, juuri yleistin. No vakavasti ottaen: tuntuuko teistä että ne joilla on erilainen musiikkimaku on jollain tavalla tolloja tai muuten vaan jossain mielessä syvältä?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva tuntuu tajunneen edes aloittajan kysymystä. Ja on kai tuossa joku perä. Musiikki muokkaa persoonaa, ja on siinä määrin osa persoonaa, että ehkä eri musiikkityylit luovat jonkinlaisia 'heimoja' ympärilleen, joita muiden heimojen jäsenet eivät ymmärrä, ja pitävät tyhminä.

Jossain määrin musiikkimaku vaikuttaa älykkyyteen tutkitusti ihan aidostikin, eli musiikkiharrastus kehittää aivoja. Ja varmasti sitä enemmän, mitä teknisesti vaativampaa esim soittaminen on. Siksi ihminen, joka soittaa jatsia, on älykkäämpi, kuin olisi, jos soittaisi iskelmää, tai ei soittaisi lainkaan. Mutta joku muu iskelmäsoittaja tai soittotaidoton voi tietysti olla muuten älykkäämpi, koska ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
22/24 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuuntelen pääosin klassista musiikkia, koska pidän siitä, ja olen huomannut, että jotkut tuttavistani inhovat klassista musiikkia. Usein käy niin, että kun joku tällainen tuttava tulee kylään, hän pyytää ensimmäisenä vaihtamaan musiikin toisenlaiseksi tai sanoo jotain negatiivista musiikista. Olen joskus pyytänyt heitä kuuntelemaan jonkin lyhyen klassisen kappaleen, mutta huomannut, että he  alkavat esimerkiksi puhua musiikin päälle. Heitä ei vain klassinen musiikki näytä kiinnostavan.

En pidä itseäni erityisen älykkäänä, vaikka minulla on korkeakoulututkinto (FM), mutta mielestäni on selvää, että älykkyydellä on tekemistä sen kanssa, mistä musiikista pitää. Klassinen musiikki kun on huomattavasti komleksisempaa kuin esimerksi iskelmä tai popmusiikki ja vaatii kykyä abstraktiseen ajatteluun.

Luin muutama päivä sitten Esa-Pekka Salosen haastattelun, jossa hän kertoi, että oli nuoruudessaan tuntenut itsensä ulkopuoliseksi sekä koulussa että kaveripiirissä, koska oli kuunnellut klassista musiikkia. Niinhän siinä tahtoo käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cheekin biisit pieremällä esitettynä on parempia kuin ap:n diggailema skeida.[/

Kerroinko jossain vaiheessa mitä itse diggailen, hmm?

ap

Se on ihan sama. Paskaa se kuitenkin on. Ei tuollaisten avausten tekijät mistään musasta tiedä hevohelvettiä.

Vierailija
24/24 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun tuntemat hevarit on kaikki fiksuja. Paljon älyllisempää musiikkia kuin radion TOP40-kura.

t. hevari