Kellojen siirtely (stressi) ja painon nousu
Olen pitänyt ruoka ja painopäiväkirjaa vuoden alusta (yritän laskea mikä on oikea BMR ja millaiset makrot tulisi olla, jolla toimin parhaiten). Olen huomannut omalla kohdallani ihmeellisen ilmiön, joista viimeisin varmisti asian: stressi / unihäiriöt lihottaa tajuttomasti! Viime viikko oli ensimmäinen viikko kellojen siirtelyn jälkeen ja sekoitti unirytmini. Samalla ilmeisesti siitepölyt/katupölyt ovat tehneen olon hieman heikoksi ja olen ollut stressaantunut.
Stressi ja unihäiriöt näkyivät siten, että vaikka olin syönyt normaalisti (= varmasti ei nosta painoa kcal tai makromäärät), olin kirjannut päiväkirjaan "hirveä nälkä" moneen kertaan, vaikka tyypillisesti minulla ei ole nälkä. Painoa oli tullut viikossa lisää lähes 2 kiloa! Eli kaloriteorian mukaan olisin syönyt 14 000 kcal yli tarpeen (tarkoittaisi joka päivä 2000 kcal ylimääräistä energiaa vaikka todellisuudessa syön n. 1800 kcal/vrk). Painon nousussa pitää olla kyse myös nesteiden kertymisestä, mutta osa voi olla aitoakin.
Onko muilla tällaista ilmiötä? Nostaako oikeasti stressi ja unihäiriöt näin tajuttoman paljon painoa myös muilla?
Kommentit (9)
Toi on vaan korvien välissä:)
Aika harva ihminen on niin säntillinen että menee minuutilleen samaan aikaan nukkumaan joka yö ja herää minuutilleen samalla kellonlyömällä joka aamu. Tällaiselle ehkä tunti voisi hetkeksi olla pitkä aika:)
Eihän tuon ap:n tarvitse mennä kuin Tukholmaan niin on sekaisin kuin seinäkello jet-lagista:D
"Onneksi" itse olen oikeasti unihäiriöinen joten 1-7 tunnin aikaero ei vaikuta minuun mitenkään:) Ei uniin eikä painoonkaan. No, olen em huolimatta hoikka joten ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta. Tää on nyt jo vähän liian paksua. Siis että kello ei olekaan yöllä kolme vaan neljä, saa sut lihomaan useamman kilon?
Älä vaan ikinä lähde minnekään kaukomatkalle, mietipä paljonko vaikka kuuden tunnin aikaero saisi sut keräämään matskua pakaraan.
Mikä muu asia sen voi selittää, jos energiaa ei ole tullut sen enempää ja kulutus pysynyt samana?
Olen huomannut saman ilmiön. Väitän, että uni ja stressi vaikuttavat laihtumiseen huomattavasti enemmän kuin nykyään uskotaan. Elimistö on monimutkainen systeemi, eikä mikään pelkkä kaloreilla toimiva laskukone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta. Tää on nyt jo vähän liian paksua. Siis että kello ei olekaan yöllä kolme vaan neljä, saa sut lihomaan useamman kilon?
Älä vaan ikinä lähde minnekään kaukomatkalle, mietipä paljonko vaikka kuuden tunnin aikaero saisi sut keräämään matskua pakaraan.
Mikä muu asia sen voi selittää, jos energiaa ei ole tullut sen enempää ja kulutus pysynyt samana?
No vaikka hormonit tai kuukautiskierto. En tiedä.
Mutta kellon siirtäminen tunnilla ja siitä stressin saaminen kuulostaa kyllä vainoharhaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka hormonit tai kuukautiskierto. En tiedä.
Mutta kellon siirtäminen tunnilla ja siitä stressin saaminen kuulostaa kyllä vainoharhaiselta.
Sanoo ihminen, joka ei tiedä uniongelmista mitään, ei ole herkkäuninen eikä muutoksiin herkästi reagoiva. Helppo sieltä on huudella.
Kyllä stressi ja unihäiriöt voi lihottaa ja pistää kehon toiminnan sekaisin mm. kortisoli. Kilpirauhanen myös voi oireilla eri vuodenaikojen mukaan, ja sekin voi olla yhteydessä stressiin. Itselläni on aina ollut outo ilmiö näin keväisin, enemmän tai vähemmän painoa tulee lyhyessä ajassa max noin 5kg. Ja en muuta yhtään ruokailutapojani. Tänä keväänä tuntui yhtäkkiä kertyvän valtavasti nestettä, minkä yhdistin kovaan stressiin. Olen hoikka mutta farkut alkoivat kummasti kiristää. Nyt se yhtäkkiä on alkanut lähtemään pois. Niin kun aina sitten lopulta.
Uusi selitys lihomiselle: Kellon siirtely :D
Uskon kyllä stressin ja unettomuuden vaikuttavan painonhallintaan, mutta en sitä, että kesäaikaan siirtyminen aiheuttaa sellaisen stressin, että vaikuttaa painoon.
En mäkään ole nukkunut kunnolla sen kellojen sirtelyn jälkeen. Puntarilla en ole edes viitsinyt käydä mutta stressikäyrät hipoo kyllä pilviä.