Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveydenhuollon ammattilaisia paikalla? Miksi suolaliuostippa?

Vierailija
09.04.2016 |

Heips, minua kiinnostaisi tietää, miksi potilaalle laitetaan aina suolaliuostippa? Jouduin sairaalaan kipujen takia, söin ja join normaalisti. Parin päivän tiputuksen jälkeen olin ihan järkyttävän turvoksissa sekä pissalla piti ravata jatkuvasti. Haluaisin tietää, miksi ko. tippa laitetaan?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne pystytään sekoittamaan mitä tarvitaankin.

Vierailija
2/11 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean monia syitä tipan laittoon on mutta esim. päivystyksessä/ambulanssissa voidaan jo laittaa tippa valmiiksi siltä varalta, että jos potilasta tarvitsee sitä kautta lääkitä jossain kohtaa niin on jo valmiiksi suoniyhteys auki > nopeuttaa hommaa. Tosin ei sitä nestettä koko ajan/järkkyjä määriä tarvitse tiputtaa vain huvin ja urheilun kannalta, että liekö sitten tässä ollut kohdallasi muu syy. Mutta itse lanssissa laittelen monelle tippaa edellämainitulla perusteella :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain eri pussissa tarvittavat tropit.. Ainakin tietääkseni;-) Ap

Vierailija
4/11 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin että se suonitie on siellä auki, ns. varmuuden vuoksikin. Toisekseen, ettei vahingossakaan kärsi nestehukasta. Tai jos sulla on vähän matalalla verenpaine

Vierailija
5/11 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pidetään myös ns. aukiolotippaa eli tiputetaan suoneen keittosuolaliuosta hitaasti, jotta kanyyli pysyy auki. Kanyyli lakkaa helposti vetämästä, jos on kauan käyttämättä eikä uuden laittaminen kaikille ole aina helppoa. Ei ketään toki varmuuden vuoksi tipassa pidetä päiväkausia, jollei tarvetta suonensisäiselle lääkinnälle ole.

Vierailija
6/11 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aot eli aukiolotippa, kuten täällä on jo sanottukin. Suoniyhteys ylättävien tilanteiden varalle->nopea lääkitys.

Vierailija
7/11 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pari-kolme päivää suolaliuostippa, jolloin turposin ihan hirveästi ja sen jälkeen kanyyliin laitettiin 3 kertaa päivässä antibiootti tiputtamaan. Ap

Vierailija
8/11 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli pari-kolme päivää suolaliuostippa, jolloin turposin ihan hirveästi ja sen jälkeen kanyyliin laitettiin 3 kertaa päivässä antibiootti tiputtamaan. Ap

Suolaliustipan mukana saatettiin laittaa lääkeainetta. Kanyyli pitää "avata" joka kerta jos siinä ei ole tippaa kiinni. Itselläni meni kanyyli tukkoon ja kanyyliä ei onnistuttu laittaan. Antibiootti pistettiin reisilihakseen. Sattu paljon enemmän kuin perusrokotus. Lisäksi iso mustelma.

Vierailija
9/11 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin eli sitä suoniyhteyttä pidettiin auki ab-tiputusta varten. Veikkaan kyllä, että et ole voinut nesteytyksen takia turvota "ihan hirveesti", kyllä siihenkin olisi huomiota sairaalassa kiinnitetty. Toki ymmärrän, että itse itsessään huomaa pienenkin muutoksen ja se voi tuntua kamalan isolta.

Vierailija
10/11 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosiin kirjattiin kyllä, että on nestekertymää. En sitten tiedä, mistä nesteiden kertyminen johtui.

Vierailija
11/11 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin eli sitä suoniyhteyttä pidettiin auki ab-tiputusta varten. Veikkaan kyllä, että et ole voinut nesteytyksen takia turvota "ihan hirveesti", kyllä siihenkin olisi huomiota sairaalassa kiinnitetty. Toki ymmärrän, että itse itsessään huomaa pienenkin muutoksen ja se voi tuntua kamalan isolta.

Jos sairas ihminen turpoaa, syy on todellakin jokin muu kuin aukiolotiputus! Jos munuaiset toimii normaalisti, kusella juostessa suoneen tiputetut nesteet poistuu. Ei toki ole järkeä litrakaupalla nestettä tiputtaa, jos syö ja juo normaalisti, mutta aukiolotiputus auttaa suonikanyyliä pysymään auki (kuten joku sanoikin).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi