Se siitä etuajo-oikeudesta..
Kommentit (15)
Lukuisia kertoja raporteissa mainitaan, että autolija ei ole nähnyt tai huomannut lähestyvää moottoripyörää. En ymmärrä, miten se on edes mahdollista?!
Parempi otsikko olisi "Se siitä väistämisvelvollisuudesta".
Tieliikennelaissa on hyvin vähän oikeuksia, siellä on etupäässä vain velvolisuuksia.
6ÄM kirjoitti:
Moottoripyöräilijöitä aina moititaan, mutta suurin syy kolareihin on autoilijoissa.
Totta. Sama koskee pyöräilijöitä. Autoilijat usein vaahtoavat pyöräilijöiden törttöilystä, mutta kuitenkin tapahtuneissa kolareissa 75% syyllinen on autoilija.
Vierailija kirjoitti:
Lukuisia kertoja raporteissa mainitaan, että autolija ei ole nähnyt tai huomannut lähestyvää moottoripyörää. En ymmärrä, miten se on edes mahdollista?!
Suomessahan pääsee kolarin jälkeen kaikesta vastuusta kun sanoaa että olin varovainen, hidastin ja katsoin tarkasti, mutta en vain huomannut ja törmäys tuli täytenä yllätyksenä kuin tyhjästä. Tahallisuus puuttuu, eikä varomattomuutta voida todista = syytön.
Usein ajetaan ylinopeudella pimeään mutkaan, tähän kun lisätään vielä risteys niin yllätys kuinka auton perässä kolahtaa kun mopedisti ei saakaan kamikazepyöräänsä pysäytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Lukuisia kertoja raporteissa mainitaan, että autolija ei ole nähnyt tai huomannut lähestyvää moottoripyörää. En ymmärrä, miten se on edes mahdollista?!
Motoristin kannattaa aina miettiä olevansa näkymätön ja tehdä itsensä mahdollisemman näkyväksi.
Etkö koskaan ole kuullut auton pilarikatveesta? Nykyautoissa sivupilari on niin leveä, että sen taakse jää sopivassa kulmassa vaikka kuorma-auto. Päätä pitää erikseen kääntää ja liikuttaa, että sen palkin taakse näkee. Toinen juttu moottoripyöräilijöiden kolareissa on pyörien ja vaatetuksen tummat värit, jotka lisää huomiotta jäämistä (onneksi nykyään näkee jonkin verran myös huomiokeltaista ym.) ja yksi merkittävä seikka on moottoripyöräilijöiden huomattavan suuret ajonopeudet, jotka vaikeuttaa etäisyyksien arvioimista.
Ainahan moottoripyörillä ajetaan vastuuttomasti ylinopeutta, vähän kokeillaan, tiedätkö?
Nurmijärvi vielä on sellainen kaahaajien paratiisi että ihan hyvä että porukkaa karsiutuu jatkosta ihan luonnollista reittiä, kun poliisi ei siihen kerran kykene.
Vierailija kirjoitti:
6ÄM kirjoitti:
Moottoripyöräilijöitä aina moititaan, mutta suurin syy kolareihin on autoilijoissa.
Totta. Sama koskee pyöräilijöitä. Autoilijat usein vaahtoavat pyöräilijöiden törttöilystä, mutta kuitenkin tapahtuneissa kolareissa 75% syyllinen on autoilija.
Tämä ei ihan täysin pidä paikkaansa. Autoilija saa syytteen siinäkin tapauksessa, että pyöräilijä on rikkonut liikennesääntöjä. Esimerkiksi suojatie ei lain mukaan anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta, mutta usein sitten tapahtumatilanteessa kuitenkin auto tulkitaan syylliseksi, vaikka pyöräilijä olisi ajanut jalkakäytävää pitkin suojatielle pysähtymättä, tilanteessa missä auto ei tule kolmion takaa ja ei ole kyseessä pyörätie.
Itse ajan paljon sekä autolla että pyörällä ja useammin autoillessa väistän väärin ajavaa pyöräilijäää kuin väärin ajavaa autoiljaa. Samoin kun pyörällä itse pysähdyn risteykseeen, missä olen väistämisvelvollinen, toiset ajavat sukkana ohi. Jo pelkkä jalkakäytävällä ajaminen, väistämisvelvollisuudesta piittaminen ja valoitta ajaminen tekee sen, että pyöräilijöistä 80 % ei noudata liikennesääntöjä, oman havainnon mukaan. Autoilijoista luku on 20 %, mututuntumalta. Pyöräilijöistä tuo 80 % kun luulee, että suojatie koskee myös heitä, vaikka se ei pidä paikkaansa. Pyöräilijä saa ylittää suojatien ajamalla, jos se on pyörätien jatke. Mutta siitä huolimatta heidän, tieliikennelain mukaan, pitää väistää autoilijoita ja muuta liikennettä ajoväylällä, ellei auto käänny tai tule kolmion takaa.
Pyöräilijöille ei ole suojatietä missään tilanteessa, ei edes siinä pyörätien jakteena. Valitettavasti lehdissä myös poliisi unohtaa tämän liikennesäännön välillä.
Kenen syy on, jos moottoripyörällä tullaan keulimalla 40 km/h alueella vauhti yli satasa ja ajetaan kääntyvän auton kylkeen? Kajaanissahan tapahtui tällainen ja kääntymässä ollutta naista syyllistettiin. Tyyppi kuoli. Kuulemma harrasti kaahailua jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Kenen syy on, jos moottoripyörällä tullaan keulimalla 40 km/h alueella vauhti yli satasa ja ajetaan kääntyvän auton kylkeen? Kajaanissahan tapahtui tällainen ja kääntymässä ollutta naista syyllistettiin. Tyyppi kuoli. Kuulemma harrasti kaahailua jatkuvasti.
Sitä saa, mitä tilaa tuli siis taas todistetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Etkö koskaan ole kuullut auton pilarikatveesta? Nykyautoissa sivupilari on niin leveä, että sen taakse jää sopivassa kulmassa vaikka kuorma-auto. Päätä pitää erikseen kääntää ja liikuttaa, että sen palkin taakse näkee. Toinen juttu moottoripyöräilijöiden kolareissa on pyörien ja vaatetuksen tummat värit, jotka lisää huomiotta jäämistä (onneksi nykyään näkee jonkin verran myös huomiokeltaista ym.) ja yksi merkittävä seikka on moottoripyöräilijöiden huomattavan suuret ajonopeudet, jotka vaikeuttaa etäisyyksien arvioimista.
Onkohan herran niska jäykistetty, kai sullakin sentään pää liikkuu!
Kyllä mulla pää liikkuu, silti on joskus meinannut jäädä auto tai mopo katveeseen. Oon aika lyhyt niin pitää erikseen vähän kurottaa, pelkkä vilkaisu ei riitä. Koskaan ei ole kuitenkaan kolahtanut, onneksi. Ja olen rouva kylläkin. Nolla kolaria, nolla nopeussakkoa, ajovuosia n. 25 ja autoja ollut varmaan melkein parikymmentä.
Nykyautoissa nuo turvapilarit ovat tosiaan sellaisia, että saa käännellä päätä ihan kunnolla. Itse opin kantapään kautta, kun juuri mopo tuli kuin tyhjästä, onneksi ehdin huomata. Joskus liikenneympyrässä on meinannut kokonainen auto jäädä näkemättä, mutta kokemus opettaa.
Moottoripyöräilijöitä aina moititaan, mutta suurin syy kolareihin on autoilijoissa.