Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

R-vika ja kieleen sattuu

Vierailija
05.04.2016 |

Mulla on lievä ärrävika. Tänään koulussa jouduin lukemaan pitkän tekstin, jossa oli paljon ärrää. :D Nyt kieleni on puutunut ja sanon ärrän amerikkalaisittain ja puheeni on muutenkin sekavaa. Apua? Ikää mulla on siis 12 vuotta.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko  eroon tuosta pienestä viasta? Se voi onnistua ihan omalla treenillä. Ainakin minulta onnistui. Aloin ensin päristellä huuliani. Kun olin sitä tehnyt viikon ajan muutaman kerran päivässä, aloin työntää kieltä lähemmäs huulia niin että sekin tärisi. Siitä oli enää lyhyt matka suomalaiseen tärisevään ärrään.

Vierailija
2/13 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kyllä tästä viasta eroon. Mulla ei kieli yllä tonne hampaiden taakse tai jotain. Ja lisäksi mä sain etuhampaan vasta pari kuukautta sitten :DD (se ei siis kasvanut ja se piti sitten vetää pois ikenen sisältä.)

Kiitos hyvästä vinkistä kuitenkin.

Vierailija
4/13 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut yhteydessä koulunne erityisopettajaan? Hän on juuri tällaisten asioiden vuoksi töissä ja auttaa varmasti mielellään! :)

Vierailija
5/13 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärrävika on hyvin yleistä! Otahan yhteyttä erityisopettajaan/opettajaan niin pääset käymään r-tunneilla. Saatat sen siellä oppia.

Itse olen 21v enkä osaa ärrää mutta ei se menoa haittaa eikä kukaan siitä kiusaa koska se on hyvin yleistä.

Tsemppiä harjoituksiin!

Vierailija
6/13 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. :) Joo, voisin kyllä erityisopettajalta apua kysyä tähän.

Vierailija
7/13 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tää puhe menee vähän muutenkin ''puuromaiseksi'' jos joudun paljon ärrää sanomaan. Ja kans jos juon kuumaa tai kylmää.

Vierailija
8/13 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ap:llä kireä kielijänne? Vaikka olisihan tuo kai jo huomattu, enkä tiedä leikataanko niitä enää vanhemmilta lapsilta...

Vierailija
9/13 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan sinulla olla kireä kielijänne? Kun työnnät kielen ulos, niin millaiselta kielen kärki näyttää? Tuleeko siihen keskelle lovi, vähän kuin sydämenmuotoisesti. Kireä kielijänne vaikeuttaa kielen nostamista ylähampaiden taakse. Se voidaan katkaista hyvin pienellä operaatiolla.

Vierailija
10/13 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, minäkin opin vasta täysikäistyttyäni :)

Vierailija
11/13 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuossa jonkinlainen lovi on. Sanon ärrän normaalisti vähän d:nä, mutta en ihan kuitenkaan, tosi hankala selittää. Kuitenkin tää on menossa koko ajan itsekseen parempaan suuntaan iän kanssa. 

Vierailija
12/13 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuossa jonkinlainen lovi on. Sanon ärrän normaalisti vähän d:nä, mutta en ihan kuitenkaan, tosi hankala selittää. Kuitenkin tää on menossa koko ajan itsekseen parempaan suuntaan iän kanssa. 

Sulla on tosiaan sitten kireä kielijänne. Leikkaavat kyllä sen, jos ensin käyt vaikka erityisopettajan tai kouluterkkarin kanssa juttelemassa ja sitä kautta lääkärille :) Se on pieni toimenpide! Ja auttaa varmasti sinua tuottamaan oikeaoppisen /r/-äänteen hammasvallilta.

Mutta tietenkin jos asia ei sinua kovin vaivaa, niin voit kyllä elää tiukan kielijänteen ja /r/-vian kanssa ihan hyvällä itsetunnolla :)

t. puheterapeutti

Vierailija
13/13 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan käynyt puheterapeutilla, niin että suuhusi olisi kurkattu? Tuota kielijänneasiaa vaan mietin. Kannattaa kysyä erityisopettajalta tai varata aika puheterapeutille (jokaisessa kunnassa on sellainen ja se on ilmaista). Koska harjoittelu on vähän turhaa, jos syynä on ihan rakenteellinen este. Mutta tosiaan, kielijänne voidaan katkaista helposti ja nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi