Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaavatko teidän 5.-6. lk poikanne suunnitella ja tehdä itsenäisesti esitelmän?

Vierailija
05.04.2016 |

Ryhtyvätkö puuhaan itsenäisesti, osaavatko miettiä aikataulua ja tehdä esitelmän määräaikaan mennessä? Hommata itse monipuolista aineistoa esitelmään? Jne.

Meillä tällainen toiminnanohjaus on ihan olematonta ja tuloksetkin sitten varsin surkeita. Muutaman lauseen saa paperille ja googlella jonkin kuvan siihen.

Tällä osaamisella saa kuulkaa nykyään jo seiskan arvosanaksi. Ei tosin ole käsitystä miten omana alakouluaikanani (1980-luvulla) oli.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään mielikuvaa että olisi ala-asteella 15 v sitten vielä tarvinnut esitelmiä tehdä. Voi tosin olla että ovat unohtuneet kun sellaiset haluaa unohtaa.

Vierailija
2/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä oppii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään muista, että omassa lapsuudessani olisi pitänyt esitelmiä vielä ala-asteella tehdä. Mutta oma lapseni on tehnyt ekansa yhdessä parin kanssa jo kolmannella luokalla, vieläpä powerpointilla tai jollain vastaavalla. En usko, että nykyisellä vitosluokkalaisella olisi mitään ongelmaa tehdä esitelmä itsenäisesti. Mun mielestä on ihan hienoa, että aloittavat nykyään aikaisin. Tuon ikäisillä ei vielä ole samanlaisia estoja esiintymisen suhteen kuin yläasteikäisillä alkaa olla. Minkä nuorena oppii, sen vanhempanakin taitaa. 

Vierailija
4/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksihän niitä tehdään, että opitaan. Ei kukaan odotakaan heti täydellistä luentoa.

Vierailija
5/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on tehneet tokalta luokalta asti esitelmiä ja projekteja. JA vastaus ap:n kysymykseen: kuudesluokkalainen poikani menee sieltä mistä aita on matalin. Saa just ja just vaaditun määrän kasaan, mutta laatu on mitä sattuu. Juuri piti palauttaa vähintään neljä sivua pitkä projektityö jostain maasta. Muutamalla rivillä ei olisi pärjännyt alemmillakaan luokilla.

Vierailija
6/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin esitelmiä jo noilla luokilla itsenäisesti. Toki arvostelu oli loivempaa kun yläasteella

Vierailija
7/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimisen takiahan noita tehdään. Olisi tietysti toivottavaa, että vanhempi antaisi tukea ja ajattelemisen aihetta työstä.

Itse olen aina sanonut, että tee sitä työtä sillä tavalla, että sen lukee ihminen, joka ei tiedä asiasta etukäteen mitään. Esim. maantiedon esitelmissä on usein joku maa tai mantere aiheena ja panin lapsen miettimään, mitä hän haluaisi ko. asiasta itse kysyä ja ne vastaukset ovat sitten kirjoittamisen aiheina. Yleensä lapset ovat hyviä lähestymään uusia asioita kysymysten kautta.

Vierailija
8/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa. Just palautti projektin jossa kaksi kuvaa ja pari riviä tekstiä.

Hylätty tuli.

Meillä 6. lk add-poika

Vierailija
10/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No osaa. Ihan samalla tavalla kuin saman ikäinen tyttökin.

Vierailija
11/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
12/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-luokkalainen osaa tehdä power pointilla ja wordilla nyt kun on näytetty miten ko. ohjelmat toimivat. Lähteinä käyttää lähinnä Wikipediaa, mikä nyt ei itseäni todellakaan vakuuta, mutta en ole lähtenyt siitä huomauttelemaankaan. Tässä iässä on minusta jo hieno saavutus, että pystyy tekemään itsenäisesti työn annetusta aiheesta. Lähdekritiikkiä voi sitten harjoitella ylemmillä luokilla...

Kyseessä tavallista fiksumpi ja motivoituneempi oppilas, joka vetää kaikista kokeista pelkkiä kymppejä. Siihen nähden jotenkin hellyttävän heikkotasoisia esitelmiä saa aikaiseksi, mutta taso taitaa olla muillakin sama :-)

Vierailija
13/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poikani osasi. Maantiedossa piti tehdä maaesitelmä molemmilla luokilla ja se sujui hännästyttävän hyvin, vaikka en puuttunut asiaan, vakoilin vsin.

Mutta ei tässä vielä mitään. Todella hämmmästyttävää on se, kuinka taito katosi kokonaan yläkoulussa, eikä tullut takaisin ennen kuin amiksen viimeisellä luokalla.

Vierailija
14/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasi tehdä ala-asteella oliko kolmas luokka, planeetoista ja en auttanut yhtään. 

Vierailija
15/20 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teetän itsenäisiä kokonaisuuksia kutosilla. Olen englannin opettaja.

Tavoitteena minulla on, että oppilaat oppivat mm.

- aikatauluttamista ja itsestään aikatauluttajina

- aiheen valintaa ja rajaamista

- kitkan sietämistä

- oman vahvuusalueen korostamista ja heikkouksien sietämistä

On ok kompastella, sitten yhdessä pohditaan miten mennään eteenpäin.

Vierailija
16/20 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
17/20 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo osaavat kyllä. Itsekin muistan parikin esitelmää ala-asteelta, olen kai outo kun tykkäsin niiden tekemisestä :)

Vierailija
18/20 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/20 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/20 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa. Tekee sen tasoisen kun osaa. Opettajakin haluaa nähdä, mitä poikani osaa, eikä mitä minä osaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi