Ahdistunut Ap

Olen akateeminen työtön ja ollut neljä vuotta lasten kanssa kotona. Tänä aikana työtilanne on huonontunut niin ettei ole mitään toivoa saada tältä alueelta oman alan töitä. Yhtäkään paikkaa ei ole ollut auki pitkään aikaan ja jos niitä tulee auki on kymmeniä hakijoita. (Ja kunnallisella alalla ei pääse piilotyöpaikkoihin ellei tee sijaisuuksia, ja miten niitä teet kun on kaksi lasta eikä varmaa tuloa - ei voi laittaa päiväkotiinkaan).

Parisuhde takkuaa. Mies hallitsee rahahanoja ja ottaa etuoikeuden päättää mihin hänen keskituloisena tienaamansa säästöt käytetään. On pihi, mikä on ihan hyvä. Ihmettelee kun ansiosidonnaiseni loppuu aina kesken, kun maksan siitä yhtiövastikkeen ja ruokia noin 600 e kuussa. Jääpi noin huntti muihin menoihin. Omat säästöt on käytetty jo ajat sitten mm. talokauppoihin.

Kohta tipun työmarkkinatuelle (olin työtön jo ennen lapsia). Opiskellut ja täydennyskouluttautunut olen tässä samalla mutta se kaikki vaikuttaa turhalta. Voisin pyyhkiä takapuoleni 7 v. menestykseekkäällä tutkinnolla + täydennyksiä n. 100 op.

Tuntuu täysin turhalta enää opiskella mitään, hakea yhteenkään työpaikkaan. Paikkakuntaa en voi vaihtaa koska miehellä vakkarityö täällä.

Vaihtoehtona tuntuu olevan kituuttaminen huonossa parisuhteessa kotiorjana tai sitten sosiaalituilla jossain pikku kaksiossa eronneena. Jos minulla siis edes olisi varaa erota! Ja silloin olisi vielä hankalampi laittaa lapset hoitoon jotta voisi mennä johonkin pikkupätkiik tai jollekin matalapalkka-alalle töihin.

Kaipaisin työelämään kipeästi, vaikka johonkin aivan muuhun kuin omalle alalleni jotta saisin muutakin elämää kuin lapset, siivoaminen ja parisuhteeni tilan vatvominen. Ja työyhteisökin olisi aika jees.

Tällainen purkaus. Muita?

• ylös 57
  • alas 8

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Oisko siellä tarjolla jotain muuta työtä, jota voisit tehdä? Tai entä jos kävisit viikot muualla töissä (lähikaupungissa?) ja viikonloput kotona. Vuokraisit pienen asunnon työpaikkakunnalta. Vois olla hyvä tehdä ihan mitä vaan työtä, unohtaa hetkeksi se oma tutkinto ja kokeilla muuta.

• ylös 12
  • alas 8
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

On virhe antaa miehen päättää. Voit ihan hyvin vaatia, että pudotatte elintasonne sille tasolle, josta sinulla on varaa maksaa puolet. Silloin miehellä ei ole yliotetta rahan suhteen. Jos otat hänen rahansa, olet hänen armoillaan.

Sama ongelma on muuten lapsettomillakin. Jos paikkaan ei ole kuin kymmeniä hakijoita, tilanne on aika hyvä. Voisi olla myös satoja.

• ylös 31
  • alas 4
ahdistunut ap

Kyllä niitä hakijoita on satakin usein. Se ja sama, en paikkaa saa kun ei ole suhteita eikä työkokemusta lähivuosilta. Olisin valmis tekemään muutakin, harkiten, mutta todella vähän täällä on mitään työpaikkoja joihin voisi kuvitella pääsevänsä tai osaavansa niitä tehdä.

Suoraan sanottuna on syvältä että naisten urakehitys jumahtaa lastentekoon todella usein. Ikääkin on jonain verran että ei olisi ollut järkeä lykätä lasten hankkimistakaan.

• ylös 18
  • alas 2
Vierailija

Ap antaa kaiken vallan miehelle ja päättää itse, että jää tilanteeseen. Keksit tekosyitä sille mikset voisi erota ja muuttaa elämääsi. 

• ylös 17
  • alas 3
Vierailija

Mikähän se sun koulutus sitten on? Olisi kiva tietää. Eikö sitä voi hyödyntää jossain toisella alalla. Luulisi, että korkeasti koulutuettu on fiksu ihminen ja esim hyvä työntekijä vaikka Hesburgerissa. Äkkiä siinä vuoropääliköksi pääsee teinien joukossa. 

• ylös 11
  • alas 5
Vierailija

Onhan sulla osuus asunnosta. Jos eroat, saat siitä alkupääoman.
Tässä näkee kuinka sitä putoaa kun jää lasten kanssa kotiin, suosittelen ottamaan ne päivähöoitopaikat ja menemään ihan mihin duuniin tahansa.

• ylös 20
  • alas 2
Vierailija

Ero vireille, talo myyntiin, muutto muualle kun talo myyty, hankit töitä oman alan ulkopuolelta jotta pärjäät. Älä anna miehelle valtaa päättää elämästäsi.

• ylös 17
  • alas 4
Vierailija

Tuttu juttu. Minustakin piti tulla työssä käyvä äiti mutta niin vaan kävi, ettei työnantajat tarvinneet minua ja jämähdin kotiin. Mä  en valitettavasti osaa antaa sulle ainuttakaan neuvoa. Paitsi, että ettekö voi pitää yhteistä tiliä, että rahat olisivat kaikki yhteisiä niin sitten ei tulisi niin eriarvoista asetelmaa. 

• ylös 21
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuin vankilassa? Haha :D kokeilepa joskus ihan oikeaa vankilaa niin huomaat eron

Olen ollut vankilassa ja voin kokemuksesta sanoa, että siellä on hyvät oltavat. Vankila tuntui luksukselta äitiyslomaan verrattuna.

• ylös 22
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ero vireille, talo myyntiin, muutto muualle kun talo myyty, hankit töitä oman alan ulkopuolelta jotta pärjäät. Älä anna miehelle valtaa päättää elämästäsi.

Huonosta parisuhteesta toki kannattaa lähteä - toki jos parisuhde on oikeasti huono, eikä vain huononko, jossa ap purkaa omaa pahaa oloaan mieheen, joka taas purkaa sen takaisin - jos näin on, niin pahaolo tuskin helpottaa eroamalla. 

Mutta ap:n ongelma ei tainnut olla vain parisuhde vaan myös työllistyminen - mitenkähän niitä töitä alkaa löytyä heti kun eroaa? Eiköhän se ap:n skenaario siitä, että tulevaisuudessa on luvassa elämä sosiaaliturvan varassa pikkukaksiossa ole todennäköisempi - sekä työnvastaanottaminen että työnhakeminen muuttuu heti yksinhuoltajana vaikeammaksi. 

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Oletko masentunut? Jos löytäisit mieleistäsi tekemistä, niin ehkä näkisit parisuhteesi paremmassa valossa? Oletko jutellut asiasta miehesi kanssa, ehkä hänkin on turhautunut työttömyyteesi ja siihen, että joutuu elättämään koko perheen?

Vierailija

Sinuna hakisin töitä mistä päin Suomea tahansa. Jos vain saat mieleistäsi työtä. Loput järjestyy kyllä. Onko perheen edes pakko asua yhdessä ? Työn vuoksi voisi hyvin asua erillään ainakin jonkin aikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sinuna hakisin töitä mistä päin Suomea tahansa. Jos vain saat mieleistäsi työtä. Loput järjestyy kyllä. Onko perheen edes pakko asua yhdessä ? Työn vuoksi voisi hyvin asua erillään ainakin jonkin aikaa.

Tuommonen järjestely maksaa aika kamalasti. Ap:n pitäisi saada  hyvää palkkaa, että toi onnistuisi. Ja vakituinen duuni. Ja miksi ap:tä pitäisi kaiken lisäksi rangaista tuosta tilanteesta, että hänen juuri pitäisi muuttaa muualle eroon lapsistaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin vankilassa? Haha :D kokeilepa joskus ihan oikeaa vankilaa niin huomaat eron

Olen ollut vankilassa ja voin kokemuksesta sanoa, että siellä on hyvät oltavat. Vankila tuntui luksukselta äitiyslomaan verrattuna.

Jep, ei siellä oleminen ole mikään ongelma. Kotiutuessa vasta tulee ongelmat kun on kaikki mennyt. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olit varmaan avolla? Siviilissä sentään on vapaus valita mitä tekee, vaikka päätökset voivat olla kipeitä. Vankilassa ei tätä luksusta ole

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.