6-v yksin kotona pari tuntia?
Onko paha? Uskon, että pärjäisi hyvin, mutta voiko tästä tulla jotain ongelmia?
Kommentit (14)
No ainakin mun pikkuveli käveli kertaalleen 6-v:nä eskarista itse kotiin 2km matkan ja vietti siellä yksin koko iltapäivän. Vastasi vaan puhelimeen, kun eskarintäti soitti, että missä oot (lankapuhelin, back in days). Mitään pahaa ei tapahtunut, mutta ehkä nykyajan lapset ei oo niin nohevia, kun 90-luvulla...
Riippuu lapsesta. Mun 7,5v ei voisi.
Pitää pärjätä ja opetella yksinoloa, moni aloittaa kulun 6-vuotiaana ja tulee kotiin ja on iltapäivän ilman vanhempiaan.
Alkuun voisi opetella olemaan yksin vaikka puoli tuntia sitten tunnin ja sitten kaksi. Neuvolassa sanottiin 6-vuotis siis että nyt kannattaa aloittaa lyhyet yksinolot että pärjää sitten koululaisena.
On normaalia että vanhemmat käy töissä ja lapsi on pieniä aikoja itsekseen. Toki riippuu lapsen kehitystasosta ei niinkään iästä tämäkin asia. Oma lapseni ilmoitti tomerasti 5-vuotiaana että haluaa käydä yksin kaupassa ja osti listan mukaiset tavarat. Pari ostosta laitoin ostettavaksi en sen enempää. Hyvin pärjäsi. Eskariin meni itsekseen, pois kävin hakemassa.
Terve 6v osaa todellakin olla!
Johan loppuvuodesta syntynyt aloittaa koulun kuusi vuotiaana ja toiset joutuu olemaan yksin iltapäivällä.
Jos ei ole kehityksessä mitään ongelmaa niin tuon ikäinen voi todellakin olla yksin.
Puhelin ulottuvilla vain!
Jotkut lapset ovat 5- vuotiaana kehittyneempiä kuin jonkun 7vuotiaat. Todella isoja eroja.
Joku oppii lukemaan ja tekemään pieniä laskutoimituksia 4-vuotiaana ja toisella nämä taidot kehittyvät vasta kun 7-8 vuotias. Toinen ajaa apupyörittä 3 ikäisenä ja joku toinen vasta 9v.
Puhun tässä ihan normaaleista en vammaisista lapsista.
Toivottavasti jokainen tuntee lapsensa ja mistä hän voi suoritua.
Lapsi on ollut yksinään lyhyitä aikoja, siis juuri jonkun puoli tuntia. Hänellä on kännykkä, hän osaa soittaa minulle tai mennä naapuriin jos tulee joku hätä. Mutta tosiaan jos tulee joku hätä, jos hän joutuu hakemaan apua, ei kai tuosta mitään lastensuojeluilmoitusta voi seurata?
ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on ollut yksinään lyhyitä aikoja, siis juuri jonkun puoli tuntia. Hänellä on kännykkä, hän osaa soittaa minulle tai mennä naapuriin jos tulee joku hätä. Mutta tosiaan jos tulee joku hätä, jos hän joutuu hakemaan apua, ei kai tuosta mitään lastensuojeluilmoitusta voi seurata?
ap
Riippuu varmaa onko yksinolo yöllä vai päivällä. Jos lähdet pariksi tunniksi kapakkaan niin lasu on ovella jos jotain sattuu. Näitähän on ollut julkisuudessakin.
Meidän naapurissa oli lapset keskenään kun äiti oli vuorotöissä, myös öiseen aikaan, kyseessä sairaanhoitaja. Ei kukaan ilmoitellut minnekään. Uskon että olisi puututtu jos olisi juossut yötä myöten kapakoissa ja kännännyt.
No ei hyvältä kuulosta. Säännöllisenä varsinkaan. Eikö voi sopia, että menis kaverilleen?
Olisi päivällä, itse asiassa tänään iltapäivällä. Ei voi nyt mennä kavereille.
ap
Hyvin voi olla. Ens syksynä mun eskarilainen on pidempäänkin.
Riippuu varmasti lapsesta! Omani arkana lapsen ei pärjäisi, ei osaa edes käyttää älypuhelinta (ei ole kiinnstunut opettelemaan). Naapurin 6-vuotias puolestaan kulkee ainakin 2km laajuudella asuisalueellamme itsenäisesti pyöräillen ja on välillä yksin kotona.
Okei. Lapsi jää katsomaan leffaa karkkipussin kanssa, eiköhän tämä hyvin mene. Lapsi itse vakuuttaa pärjäävänsä.
ap
Vierailija kirjoitti:
No ei hyvältä kuulosta. Säännöllisenä varsinkaan. Eikö voi sopia, että menis kaverilleen?
Pitäähän lapsen opetella olemaan itsekseen. Kaverille laitetut lapset ei ole hyvä ratkaisu. Jos vanhemmat ei kotona niin vanhempien pitää sopia keskenään voiko tulla hoitoon.
Minua ärsytti suunnattomasti kun naapurit hyväksikäytti meidän perhettä juurikin noin että lapsi lähetettiin meille. Jos oltiin jonnekin lähdössä niin lapsi sanoi ettei heillä ole ketään kotona ja lapsella ei ollut edes kotiavainta. Miten laitat talvipakkasella lapsen ulos, et mitenkään kun et tiedä miten kauan vanhempansa ovat poissa.
Kovin pitkältä ajalta kuulostaa. Itse en jättäisi noin pitkäksi ajaksi yksin.