Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieras lapsi tuhosi ruoka-annokseni, vanhemmat eivät suostuneet korvaamaan

Vierailija
30.03.2016 |

Olin lounastauolla ulkona syömässä ja viereiseen pöytään tulivat vanhemmat päiväkoti-ikäisen poikansa kanssa. Poika oli todella levoton ja riehui ja huusi koko ajan. Kuulin vanhemmilta tasan yhden vaisun käskyn pojalle, mutta muuten lapsi sai olla miten tykkäsi. Tämä taisi häiritä useampia ruokailijoita, koska pari ihmistä vaihtoi pöytää.

Sain ruoka-annokseni ja olin ehtinyt syödä pari haarukallista, kun poika juoksi pöytääni ja kiskaisi lautasen reunasta niin, että koko komeus lensi lattialle. Tässä vaiheessa menin juttelemaan pojan vanhemmille, että huomasitteko yhtään mitä tapahtui. Vanhemmat kiistivät tapahtuneen ja kieltäytyivät korvaamasta mitään ennen kuin kerkesin edes kysyä ruoka-annokseni korvaamista. Perhe ei ilmeisesti itse ollut vielä tilannut, vaan vanhemmat näkivät hyväksi ratkaisuksi lyödä ruokalistansa mielenosoituksellisesti pöytään, pakata itsensä ja kamppeensa ja marssia ravintolasta ulos. Ei kuulemma ollut lapsiystävällinen ilmapiiri ja minä häiritsin heidän rauhaansa. En pöyristykseltäni saanut edes sanottua mitään järkevää, olisi tietysti pitänyt. Onneksi ravintolan tarjoilija oli ihana ja toi minulle uuden annoksen samaan hintaan. Jätin kyllä reilusti tippiä! Eihän tämä ravintolan vika ollut mitenkään ja siivouskin vei aikaa. Henkilökunta ihmetteli perheen käytöstä yhtälailla.

Koko tapaus tuntuu aivan absurdilta, mutta pakko se kai on uskoa, että tällaisia ihmisiä todella on. Poikaa käy sääliksi, ei varmaan ole hyvä kasvaa ilman minkäänlaisia rajoja.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tapaan sitten näitä lapsia vähän isompana ja voin vakuuttaa, ettei kyse ole mistään vanhempien iästä tai naiiviudesta vaan täydellisestä kyvyttömyydestä minkäänlaiseen rehellisyyteen asioiden suhteen. Lapset ovat oikeasti aivan hukassa, täysin tietämättömiä todellisesta maailmasta ja koko ajan saa pelätä, että tekevät jotain peruuttamatonta. Turha kai sanoakaan, että poliisin kanssa ovat tekemisissä jo reilusti ennen täysi-ikäisyyttä.

Mitä mieltä ovat vanhemmat rikkipotkituista ovilaseista tai ikkunoiden läpi heitetyistä kivistä, toisten pahoinpitelyistä, kiusaamisista ja jatkuvasta negatiivisesta palautteesta? Että lapsi on silmätikku ja muut valehtelevat hänen tehneen nuo asiat. Ihan sama, kuinka monta todistajaa, tarvittaessa vaikkapa 50 lasta ja 20 aikuista valehtelevat kaikki.

Ja aivan varmasti nämäkin vanhemmat ovat aloittaneet tuon upean kasvatusuransa yhdestä alasvedetystä lautasellisesta ruokaa jota eivät ole suostuneet korvaamaan. Kun ei se meidän lapsi, muut valehtelee. Lapsi vieressä oppii ja havainnoi ja tajuaa melko pian, miten homma toimii. Onpa muutama todennut aivan suoraan, että kotona uskotaan kaikki, mitä hän sanoo, ja näinhän se sitten olikin.

On muuten aivan turhauttavaa saada vanhemmalta palautetta, että "x sanoo, ettei näin ole tapahtunut" tai "x sanoo, ettei ollut edes paikalla", vaikka itse on todistanut tapahtuman. Vanhemmilla vain riittää härskiyttä väittää toisin.

Vierailija
22/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinko ja sattuu ja kaikki vanhemmat eivät osaa käyttäytyä, mutta AP:n tapauksessa ravintola ratkaisi tilanteen juuri niin kuin kuuluu. Ei olisi ravintolan etu kutsua poliisia tai rangaista asiakkaita pienistä vahingoista. Eihän sinne enää uskaltaisi tulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolan velvollisuus on myös poistaa häiritsevästi käyttäytyvät asiakkaat tiloistaan, olivat nämä sitten örveltäviä juoppoja tai toisten elämää häiritseviä huonotapaisia lapsiperheitä.

Tästä tuli mieleeni, kun kerran, tosin pikaruokala kyseessä joku mtpotilas, juoppo/narkkari?? alkoi huutamaan ja kiroilemaan lapselleni (5-v). Ihan syyttä alkoi huutaminen, huusi mm. tytölle, että vittu sun nimes on. Työntekijät luimistelivat tiskin takana mitenkään puuttumatta tilanteseen.

Vierailija
24/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään sama asia,mut mentiin muutama kesä sitten Muumimaailmaan ja jätettiin auto siihen parkkiin. Oltiin juuri lähdössä kävelemään sinne bussille, kun viereisen, korkean tila-auton porukka tulivat autolleen, lapsenlapset keski-ikäisten isovanhempiensa kanssa. Lapset juoksivat jokainen omalle ovelleen ja kiskoivat ne täysillä auki, suoraan meidän nautoon. Jäin suu auki tuijottamaan, kun en säikähdykseltäni saanut sanottua mitään. Mies vihdoin sai sanotuksi jotain että nyt varmaan kyllä tuli lommot, niin tämä k-pää mummo vaan salamana ja edes vilkaisematta tuhojaan sanoi että ei siihen mitään tullut ja saman tien auto kaasutti pois paikalta. Onneksi automme ei ollut mikään uusi, mutta kyllä ei ihmisten röyhkeydellä ole rajaa

Vierailija
25/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele tilannetta yhtään. Oltiin noin pari kk sitten miehen kanssa ravintolassa ja siellä oli kaksilapsinen perhe. Molemmat lapset alle kouluikäsiä. Ei mitään käytöstapoja, eikä vanhemmat komentaneet ollenkaan. En ole mikään lapsivihaaja, mulla on omiakin.

Perhe istu ihan meijän lähellä ja välillä kuulin kun tarjoilija sanoi nätisti lapsille, että täällä pitää olla tosi varovaisia, ei saa juosta, koska tarjoilijan painava tarjotin ja ruuat voisivat pudota päälle. Tarjoilija oli hyvin asiallinen ja ymmärtäväisen kuuloinen. Tilanne kuitenkin päätyi lopulta siihen, kun toinen tarjoilija käveli annoksien kanssa ulos keittiöstä, niin toinen näistä lapsista juoksi suoraan päin. Lautaset ja ruuat lattialla, onneksi nyt ei lapsen päällä, vaikka ois siinä ollut opetus myös vanhemmille. Tämän jälkeen perheen isä kävi hakemassa lapset pöytään, mutta en kuullut missään vaiheessa pahoittelua tai mitään muutakaan. Lapset kyllä istuivat kuin tikut paskassa koko loppu ruokailu ajan, joten taisivat säikähtää vähän.

Ravintolahenkilökunnan puolesta vitutti!

Vierailija
26/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele tilannetta yhtään. Oltiin noin pari kk sitten miehen kanssa ravintolassa ja siellä oli kaksilapsinen perhe. Molemmat lapset alle kouluikäsiä. Ei mitään käytöstapoja, eikä vanhemmat komentaneet ollenkaan. En ole mikään lapsivihaaja, mulla on omiakin.

Perhe istu ihan meijän lähellä ja välillä kuulin kun tarjoilija sanoi nätisti lapsille, että täällä pitää olla tosi varovaisia, ei saa juosta, koska tarjoilijan painava tarjotin ja ruuat voisivat pudota päälle. Tarjoilija oli hyvin asiallinen ja ymmärtäväisen kuuloinen. Tilanne kuitenkin päätyi lopulta siihen, kun toinen tarjoilija käveli annoksien kanssa ulos keittiöstä, niin toinen näistä lapsista juoksi suoraan päin. Lautaset ja ruuat lattialla, onneksi nyt ei lapsen päällä, vaikka ois siinä ollut opetus myös vanhemmille. Tämän jälkeen perheen isä kävi hakemassa lapset pöytään, mutta en kuullut missään vaiheessa pahoittelua tai mitään muutakaan. Lapset kyllä istuivat kuin tikut paskassa koko loppu ruokailu ajan, joten taisivat säikähtää vähän.

Ravintolahenkilökunnan puolesta vitutti!

Ihan mukavaa että tarjoilija puhui kivasti lapsille, mutta tosiasiassa hänen kyllä pitäisi asiasta huomauttaa myös vanhemmille, selkokielisesti vaikka ystävällisesti. Että teidän vastuulla on huolehtia että lapset eivät juokse päin tarjoilijoiden jalkoja tai vieraisiin pöytiin.

Lapsi on liian pieni vastuutettavaksi itse näistä asioista.

Vierailija
27/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maa kutsuu! Ei tod. poliisiasia. Sakot ansaisisi jos asiatta hätäkeskusta häiritsee.

Vierailija
28/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi ollut minun lapsi kyseessä, olisin maksanut sen annoksen ja sitten ottanut sen rahan lapsen säästöistä tai viikkorahoista. Meillä on toiminut ja lapset on kyllä oppinut käyttäytymään. Ja jos rahaa ei satu olemaan, saavat tehdä ylimääräisiä kotihommia.

Vierailija
29/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonain päivänä ostan haulikon.

Onneksi hullujen on nykyään vaikeampaa saada lupia :D

Vierailija
30/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin kirpparilla maanantaina. Siellä kaksi poikaa juoksivat miten halusivat, leikkipaikkakin siellä oli, mutta eivät leikkineet siellä vaan juoksivat pöytien ympäri. Eli voin uskoa tämän. Heillekin vain äiti lässytti kerran: "Älä juokse täällä." Poika kysyi miksei ja äiti vastasi, koska ei saa juosta. Lapset jatkoivat juoksua ja enää ei sanottu mitään. Ja omat lapset olivat kotona, yleensä ovat AINA mukana ja osaavat olla joko leikkipaikalla tai meidän kanssa kiertämässä. Toinen heistä on vielä temperamenttinen tapaus, etä siihenkään turha vedota.

Vierailija
31/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä mielikuvitus taas turhakkeilla kiehuu. Harva tässä ketjussa näyttää ikinä henkisesti päässeen peruskoulun pihamaata pidemmälle.....

Vierailija
32/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maa kutsuu! Ei tod. poliisiasia. Sakot ansaisisi jos asiatta hätäkeskusta häiritsee.

Jaa miksi tämä ei ole poliisiasia? Kyseessä on vähintäänkin vahingonteko, jos minun omilla rahoillani ostamani ruoka-annos paiskataan jonkun lapsen toimesta lattialle ja häivytään paikalta sen jälkeen. Asiahan pitäisi tietysti pystyä hoitamaan ilman poliisiakin, mutta tässä tapauksessa niin ei ollut käynyt.

Vierailija
33/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin mennyt perään ja ottanut auton rekkarin tai vähintään henkilötiedot kusipäävanhemmilta. Lasku annoksesta perään. Vittumaisia mulkkuja riittää mutta niille pitää olla itse kovana eikä odottaa muita apuun!!!

Vierailija
34/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin mennyt perään ja ottanut auton rekkarin tai vähintään henkilötiedot kusipäävanhemmilta. Lasku annoksesta perään. Vittumaisia mulkkuja riittää mutta niille pitää olla itse kovana eikä odottaa muita apuun!!!

Kiukkusi on saavuttanut freudilaiset mittasuhteet :D Muista vastaisuudessakin pysyä kovana mulkkujen seurassa...

Vierailija
35/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoroska vaan sikisee kuin rotat. Näitä tapauksia tulee tulevaisuudessa olemaan enemmän kun kukaan muu kuin alaluokka ei uskalla lisääntyä.

Vierailija
36/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa todeksi, on niin absurdin kuuloinen kertomus. Hullua, jos tuollaisia vanhempia on. Tapahtuiko Keravalla tai kenties Kouvolassa?

Näitä lapsiperheitä seuranneena täytyy valitettavasti todeta että minä uskon kyllä. Ihan uskomattoman vælinpitämättömiä vanhempia ja perheitä.

Vierailija
37/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vappu lounaspaikassa eräs lapsi oli oikein ärsyttävä. Kurkki looshin selkänojan yli ja kävi aina välillä pöydän vieressä, kun ei saanut haluamaansa huomiota niin alkoi vääntelemään naamaa ja sylkemään pöytäporukkamme päälle.

Otin lapsen kädestä kiinni ja talutin omaan pöytään, tiuskasin istu siinä tai saat selkääsi, minä en pelleile. Vanhemmat alkoivat sättimään minua niin sanoin, että teidän lapsi on täysin kuriton ja sylkee meidän päälle ja ruokiin. Jos se tulee vielä kerran tuohon meidän pöytään häiriköimäön niin minä haen hovimestarin paikalle ja te lennätte leppäkeihäänä pihalle. Te ette osaa kasvattaa lastanne niin parempi pysyä kotona nakkeja syömässä. No, he sulkivat suunsa ja pyysivät laskun, lähtivät niskojaan nakellen.

Vierailija
38/38 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahinko ja sattuu ja kaikki vanhemmat eivät osaa käyttäytyä, mutta AP:n tapauksessa ravintola ratkaisi tilanteen juuri niin kuin kuuluu. Ei olisi ravintolan etu kutsua poliisia tai rangaista asiakkaita pienistä vahingoista. Eihän sinne enää uskaltaisi tulla. 

Se ainut vahinko oli kyllä tapahtunut jo muutama vuosi sitten. Tuo tenavan terrorisointi taas ei ole vahinkoa nähnytkään, ihan tahallista välinpitämättömyyttä se vanhemmilta on ja tuollaisia minäminä-vanhempia on nykypäivänä pelottavan paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi