Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiputteluvuoto ennen kuukautisia - mikä teillä on aiheuttanut?

Vierailija
28.03.2016 |

Jos kuukautiset alkavat vaikka 3. päivä, niin 1. ja 2. päivänä tulee muutama tippa sellaista rusehtavaa vuotoa. Ei ihan joka kierrossa, ja tämä on nyt aika vasta alkanut ongelma. Uskoisin ovuloivani (valkovuodon määrän ja rakenteen selkeä muutos) myös näissä kierroissa. Tulehduksia tai seksitauteja ei pitäisi olla.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aiheuttaa se, jos olen ottanut yhdenkin e-pillerin vaikka 10 h myöhässä. Mutta puhuit ovulaatiosta, joten et käytä e-pillereitä. Oletko googlannut asiaa?

Vierailija
2/4 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen on myös varsinaista kuukautisvuotoa edeltävä tai seuraava niukka, tiputteleva verenvuoto, joka kestää 2–3 päivää. Se on tavallisin yli 40-vuotiaalla naisella. Kuparikierukka herkistää keskikierron vuodoille ja yhdynnän jälkeiselle vuodoille.

Mikäli kuukautiskierron pituus vaihtelee runsaasti tai on selvästi pitkittynyt (yli 35 vrk), taustalta löytyy usein hormonaalinen syy: munarakkulan kypsyminen on häiriintynyt (ks. «Epäsäännölliset kuukautiset»8). Munasolun irtoamattomuus on toiminnallisen vuotohäiriön tavallisin syy. Silloin tyypillistä ovat niukat tiputteluvuodot lyhyiden kiertojen jälkeen ja kauan kestävät, runsaat vuodot pitkien kiertojen jälkeen. Polykystiseen munasarjaoireyhtymään (ks. «Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCOS)»9) ja lihavuuteen voi liittyä eri tyyppisiä välivuotoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joka kierrossa 2-5 päivää pientä tuhrua ja tiputtelua ennen oikeaa kunnon vuotoa. Lasken menkat alkavaksi vasta siitä oikeasta vuodosta. En käytä hormoniehkäisyä. Joskus on asiaa tutkittu, mutta koska selkeää syytä ei ole löytynyt, olen antanut asian olla toistaiseksi. Kierto on säännöllinen, 26-28 vrk.

Vierailija
4/4 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla aiheuttaa se, jos olen ottanut yhdenkin e-pillerin vaikka 10 h myöhässä. Mutta puhuit ovulaatiosta, joten et käytä e-pillereitä. Oletko googlannut asiaa?

Toki olen googlannut. Saattaapi olla ihan mitä tahansa "normaalista" (eli tutkimuksissa ei ole löytynyt aiheuttajaa, ei negatiivisia vaikutuksia esim. raskaaksi tulemiseen tai kipuihin tai kiertojen pituuteen) aina gynekologisiin syöpiin asti. Pari kuukautta ajattelin asiaa tarkkailla ja sitten mennä gynekologille, mutta kiinnostaa muiden palstailijoiden kokemukset. 

Ja niin, en käytä hormonaalista ehkäisyä, ei myöskään kuparikierukkaa.