Yhteishuoltajuus vai yksinhuoltajuus?
Sovittiin erossa, n. 1,5 v sitten että lapsi jää asumaan minun luokse ja on isänsä kanssa jtvkl. Loma-asjoista en ymmärtänyt ottaa esille (kun erokriisi oli päällä) eikä näistä sossu mitään maininnut. Nyt jälkikäteen olen huomannut että 99 % tuntemistani eronneista on sopinut myös lapsen loma-ajat vuoroteltaviksi/jaettaviksi.
Lapsen isä vetoaa työhön ettei voi minään pyhänä tai koululoman aikana olla lapsensa kanssa. Tiedän kuitenkin että työt eivät ole aina oikea syy vaam viettää kaiken työstä liikenevän vapaan uuden naisystävänsä kanssa. Matkustaa jne.mutta lapsihan ei pääse mukaan eikä ainakaan koskaan kaksin lähde reissuun lapsen kanssa.
Onko tämä yhteis- vai yksinhuoltajuutta?
Kommentit (7)
Yhteishuoltajuutta, niin ikävää kuin se onkin. Etävanhemmallahan on Suomessa vain oikeuksia, ei velvollisuuksia ollenkaan. Jos etävanhempi ei halua lasta nähdä tai pitää kiinni tapaamisista, häntä ei voi siihen pakottaa. Tilanne on epäreilu sekä lapsen että lähivanhemman näkökulmasta. Yksinhuoltajuus on erittäin vaikeaa saada virallisesti vaikka tosiasiallisesti lähivanhempi kaiken yksin hoitaisikin.
Aloituksestahan ei selviä muuta kuin tapaamiset. Et ole maininnut yhtään siitä, että millaisen huoltajuussopimuksen olette tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksestahan ei selviä muuta kuin tapaamiset. Et ole maininnut yhtään siitä, että millaisen huoltajuussopimuksen olette tehneet.
Yhteishuoltajuus on nyt. Mies maksaa normisti elarit. Tosin alakanttiin kun en jaksanut alkaa "rikkäisenä" taistelemaan.
Minä olen lapseni kanssa niin paljon kuin tarvitsee ja kalleimmastani huolehdin ja rakastan. Haluaisin että isäkin välittäisi niin paljon että olisi lapsensa kanssa enemmän kuin jtvkl esim.lomilla tmv. Mutta tähänhän eii siis ilmeisesti voi mitenkään pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Tapaamisilla ei ole mitään tekemistä huoltajuuden kanssa.
Minulla on exän kanssa yhteishuoltajuus, exä tapaa lapsia kerran vuodessa. Hyvä ystäväni on yksinhuoltaja, hänen lapsensa ovat isällään joka toinen viikonloppu ja suurimman osan lomista.
Olen pahoillanin lastesi puolesta.
Ap
Välittämään et voi pakottaa, valitettavasti.
T. yksinhuoltaja
Vierailija 5/6
Miten ystäväsi sai yksinhuoltajuuden?
Tapaamisilla ei ole mitään tekemistä huoltajuuden kanssa.
Minulla on exän kanssa yhteishuoltajuus, exä tapaa lapsia kerran vuodessa. Hyvä ystäväni on yksinhuoltaja, hänen lapsensa ovat isällään joka toinen viikonloppu ja suurimman osan lomista.