Miten 14-vuotiaan (seiskaluokkalainen) tiekonepelailua rajoitetaan?
Ei tekisi muuta kuin pelaisi, koulu menee ihan alta riman. Asiasta kun sanon, niin kauhea meteli.
T. Avuton, kädetön yh-äiti
Kommentit (8)
Pakko vaan kestää meteli ja ottaa tietokone hetkeksi pois jos ei pysy sovitussa.
Luo tietokoneelle oma admin profiili, jolla voit lukita koneen. avaat sen sitten lapselle, kun on peliaika.
No alkajaisiksi tietokone kokonaan pois, jos ei pysy sovituissa. Ja kyllä lapselle tulee siitä "paha mieli" ja hän suuttuu. Sitten alat kädestä pitäen auttamaan lasta/nuorta läksyjen teossa. Istut vaikka vieressä. Itse saa huolehtia, kun osaa. Tietokoneen saa takaisin, kun pystyy hillitsemään itsensä.
Täällä sama juttu teinin kanssa. Kuinkahan yleistä tää on? Mitä muiden teinit tekee ? Toisaalta sielä pelaa ja höpisee kokoajan kavereiden kanssa mutta jotain muutakin sisältöä pitäis elämään saada...
Mä kävin oman teinini kanssa keskustelun asiasta: totesin että nyt on koulusta tullut niin paljon palautetta että asialle täytyy tehdä jotain. Sanoin että hän saa itse miettiä kumpi on hänen mielestään parempi vaihtoehto: peliaikaa max 1 tunti/päivä vai että saa läksyt tehtyään pelata 3 päivänä viikossa niin paljon kuin haluaa. Poika mietti ja totesi että haluaa pelata pitkiä pelejä joten valitsee sen 3 päivää viikossa. Mitään huutoa ei tullut koska hän itse sai valita. Sanoin myös että saa ehdottaa itse muuta vaihtoehtoa.
Käytiin myös keskustelua koulusta ja siitä että vaikka nyt tuntuu tyhmältä niin monia nyt opittavaa taitoja tarvitsee jatko-opinnoissa.
Pelaamisen pystyy estämään käytännössä monellakin tavalla: pöytäkoneesta virtakaapeli mukaan työpaikalle, kannettavan voi takavarikoida kokonaan, moneen koneeseen voi asentaa järjestelmänvalvojana lapsiprofiilin johon saa ajastimen (ainakin iMaciin saa). Ajastin katkaisee käytön sovitun ajan jälkeen ja sitä ei saa auki muuten kuin järjestelmänvalvojan salasanalla.
Nyt Ap lakkaat olemasta avuton ja kädetön ja olet aikuinen. Anna lapsen huutaa, se kuuluu murrosikään.
Meillä teini osaa kiertää salasanat joten kone on ollut otettava pois joskus.
Siis tietokonepelailua.