Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti haluaa tukitoimia

Vierailija
27.03.2016 |

Päiväkodissa on valitettu lapsen käytöksestä ja nyt haluavat meidät johonkin moniammatilliseen palaveriin, jonka tarkoitus on määrätä joku erityispäätös lapselle. Kannataako suostua? Mitä käytännössä seuraa? Koskeeko vaan päiväkotia vai leimaako lapsen myös tulevaisuudessa? Lapsi on omapäinen, mutta ihan normaalin rajoissa mielestäni. Tyttövaltaisessa ryhmässä erottuu epäedullisesti ihan tavallinen poika.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavalliselle lapselle ei tod ehdotella tuollaisia...

Vierailija
2/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai otatte vastaan tukitoimet. Päiväkoti näkee vuosien myötä lapsia ison määrän, satoja ellei tuhansia. Todennäköisesti tässä haetaan onnistunutta tulevaa esikoulua ja koulun aloitusta. Varhain aloitetut tukitoimet auttavat parhaiten. Lapsellasi on niihin oikeus vaikka se sinusta tuntuisikin pahalta. 

Tsemppiä ja  avointa mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on jotenkin tuen tarpeessa, mä ainakin ottaisin mielelläni vastaan tukitoimia lastani kohtaan. Onhan hän erityinen. Minusta nykyään koitetaan tasapäistää liikaa, jos lapsesi ei saa tukitoimia vaikka tarttis, niin häntä koitetaan sitten muiden tasapäistää perusmuottiin, eli odotukset ovat niitä mitä jokaiselle, eivät häntä huomioivia. Niin minä olen sen ajatellut ja ajattelen. Lapseni onkin erityinen, erityiselle parasta. Mua ei haittaisi 4-5 lapsen ryhmän yksityisopetuskaan hellantertulleni, jos kunta maksaisi.

Vierailija
4/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kannattaa suostua. Lapsenne parhaaksi tukitoimet tehdään. Teillä on myös oikeus esim. kouluun mennessä kieltää tiedonsiirto jos koette aiheuttavan leimaantumista.

Vierailija
5/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko keskustellut paljonkin aikaisemmin poikasi käytöksestä lastentarhanopettajan kanssa?  Varmaankin.  Onko poika vilkas vai miksi hänestä keskustellaan?  Mitä neuvola on sanonut? Minkä ikäinen poika on?

Vierailija
6/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avun vastaanotto on lapsesi etu.

Vierailija
7/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai "suostut". Kyseessä ei ole hyökkäys sinua tai lastasi kohtaan, vaan TUKItoimi. Nykyisten suppeiden resurssien aikana kaikenlainen ylimääräinen on luksusta, joka kannattaa ottaa vastaan. Tavoitteena on lapsesi parempi pärjääminen, joka ei ammattilaisten mukaan nyt ole parasta mahdollista, miksi ihmeessä haluaisit kieltäytyä siitä?

Vierailija
8/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna suostuisin. Monet vanhemmat näkevät lapsensa pääosin 

perheenkesken ja esim. äidin kanssa kahden lapsi on toki rauhallisempi ja ns. normi käytökseltään...tosiasia on, että lapset käyttäytyvät monesti

ryhmässä ( päiväkoti, koulu ) hyvinkin erilailla. Joskus toivoisi vanhempien olevan kärpäsenä katossa

näkemässä noita tilanteita..

Joskus ns tukitoimi voi olla esim. ylimääräinen työntekijä ryhmässä, avustaja tai lapsi

hyötyy pienryhmästä..

Eikä siinä ole mielestäni leimautumisen vaaraa ja lapsen parastahan siinä kuitenkin 

ajatellaan.

Vierailija
9/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä siellä päiväkodilla ole seuraamassa miten poikasi käyttäytyy 20 muun lapsen kanssa. Mitään päätöksiä lapsesi esim. tukitoimenpiteiden suhteen ei tehdä ilman sinun kanssa keskustelua. Moniammatillinen keskustelu tarkoittaa todennäköisesti sitä, että päiväkodissa ollaan aidosti huolissaan pojastasi ja keskusteluun osallistuu myös erityislastentarhanopettaja joka käy seuraamassa poikaasi ryhmässä hetken. Kyllä elto nopeasti erottaa normaalit pojat niistä jotka aidosti tukea tarvivat, ja tämä käy sitten palaverissa myös ilmi mikäli päiväkodin henkilökunnan huoli on turhaa. Enemmän päiväkodeissa on ongelmana, että tukea tarvitseville ei saada kustannussyistä mitään apua, kuin että sitä pakolla annettaisiin tarvitsemattomille. Joten mitäpä jos menisit palaveriin, ja koittaisit ymmärtää että kotikäytös ja päiväkotikäytös voivat olla hyvinkin poikkeavia. Toki voi olla että puhuvat ihan turhasta, mutta minkälainen vanhempi ei edes halua mennä kuuntelemaan mitä päiväkodin väellä, ja asiaankuuluvilla ammattilaisilla, on sanottavana? Tuskinpa pelkissä hakutilanteissa voivat avata tilannetta enemmän. Mitään jälkiseuraamuksia tilanteesta ei ole, sillä vasuja sinun ei tarvitse edes antaa seuraavaan päiväkotiin jos joskus sitä vaihdat. 

Vierailija
10/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimen omaan, luksusta. Olen haukkana vaatinut pojallemme tukitoimia, koska minua inhottaa resurssien vähyys ja haluan osoittaa myös päättäjille, että näistä ei parane vähentää! Ajatuksella sulle ap: "Menkää te muut lapset ilman tukitoimia, mutta me halutaan ne kaikki!" Katsotaanpa, kumman lapsi pärjää paremmin!

Vierailija
11/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimen omaan, luksusta. Olen haukkana vaatinut pojallemme tukitoimia, koska minua inhottaa resurssien vähyys ja haluan osoittaa myös päättäjille, että näistä ei parane vähentää! Ajatuksella sulle ap: "Menkää te muut lapset ilman tukitoimia, mutta me halutaan ne kaikki!" Katsotaanpa, kumman lapsi pärjää paremmin!

No se normaali lapsi tietenkin.

Vierailija
12/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti. Vuosi 2016 ja täällä tukitoimia saava lapsi on epänormaali.

Vierailija
13/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eijaksaisi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut vaihtoehdoissa! Paitsi teille vanhemmille, joiden logiikkana on: panen pääni pensaaseen, niin kukaan ei huomaa minua, eli siis en suostu tukitoimiin lapseni kanssa, joten hän on normaali.

Vierailija
14/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eijaksaisi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläisestä keskiaikaiseta asenteesta kumpuaa epäluulo tukitoimiin.

Vierailija
15/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on hyvä esimerkki vanhemmasta, joka tekee tyhjäksi koulun yritykset puuttua koulukiusaamiseen. Omassa lapsessa ei ole mitään vikaa, ryhmän muita lapsia terrorisoiva poika on vain "vähän vilkas" tai "omapäinen", tukitoimiin suhtaudutaan henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja ensisijaisesti kiinnostaa se, ettei lapsi vain leimaudu. Tukitoimia tarjotaan lapsen parhaaksi, jotta tämä osaisi toimia ryhmässä ja pärjäisi myöhemmin koulussa. Puuttumalla mahdollisiin viivästymiin kehityksessä tai poikkeaviin toimintamalleihin varhain estetään pahemmat ongelmat myöhemmin koulussa ja työelämässä.

Vierailija
16/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli ihan puskista päiväkodin palaute, että meidän touhukas ja iloinen kolmivuotiaamme oli päiväkodissa arka, täysin passiivinen ja kieltäytyi osallistumasta. Ärsyynnyin, että mitä ihmettä tämä nyt on, mutta tajusin kyllä, etteivät päiväkodissa tuommoisia keksi vain vanhempien kiusaksi. Meidän lapsi oli pärjännyt ihan normaslisti perhepäivähoidossa, mutta isossa ryhmässäpä ei. Palaverissa mietittiin miten lasta voi auttaa, mikä oli vain hyvä asia. En kokenut että olisi ajateltu vanhempien olevan osa ongelmaa. Joskus voi käydä niinkin, mutta silloinkin kannattaa koittaa suhtautua avoimesti asiaan, että voisiko itse toimia jotenkin toisin. Lapsen paras on se, mitä kannattaa ajatella eilä vanhemman ylpeyttä, koska ongelmilla on tapana kasaantua lapsen kasvaessa ja edestään sitten löytää...

Vierailija
17/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex naapuri haukkui poikansa opettajaa poikia ymmärtämättömäksi vanhaksipiiaksi, kun koulusta tuli jatkuvaa negtatiivista palautetta. Poika sai ADHD diagnoosin alakoulun loppupuolella ja pääsi yläkoulun pienryhmään. Opettajien arvostelu loppui siihen.

Vierailija
18/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta lasta AP?

Jos sulla on vain toi yksi, miten osaat sanoa millainen lapsesi on suhteessa muihin?

Jos tavallinen lapsi on rauhallisessa tyttövaltaisessa ryhmässä, on todennäköistä että lapsi itsekin on rauhallinen, oli sitten poika tai tyttö.

Päiväkodin työntekijät ovat nähneet varmasti kaikenlaisia ryhmiä ja lapsia, jos ehdotus tulee pk:n puolesta niin sinuna ottaisin sen hyvin vakavasti.

Vierailija
19/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eijaksaisi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän tytön tarharyhmässä oli poika, joka sai tukitoimia. Mitään diagnoosia hänellä ei ollut, mutta vilkkautta ja varsinkin isossa ryhmässä turhautui helposti odottamiseen yms. Yksi "tukitoimista" oli siirtää hänet isompien ryhmään. Muut lapset olivat fyysisesti lähempänä samankokoista ja poika kaipasi myös enemmän älyllistä haastamista. Kas kun vilkas ei välttämättä tarkoita tyhmää. 

Nyt koulussa sujuu oikein hyvin. Ei häiriköi tunneilla, eikä saa mitään tukitoimia.

Vierailija
20/35 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa suostua. Me kävimme jonkin aikaa palavereissa, eikä siitä kummempaa seurannut. Aluksi tuntui ikävältä, juuri niin kuin sinustakin, mutta psykiatrit yms. ovat nähneet monenlaista ja osaavat laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Päiväkodissa voivat huokaista helpotuksesta, kun heidän kasvatustaitonsa ylittävä ongelma on siirretty pois heidän käsistä. Tärkein tulos taisi olla, että niin vanhempien kuin henkilökunnan mieli rauhoittui ja poika sai aikaa kasvaa ongelmavaiheen ohi. 

Samaan aikaan mietimme kasvatusmenetelmiä vähän tarkemmin, eikä vain ihmetelty ja  toruttu vaan haettiin pojan kanssa hänelle toimivia ratkaisuja ristiriitatilanteisiin, esim. miten rauhoittua, kun homma on jo lähtenyt lapasesta. Perussääntö on muistaa, ettei pieni lapsi halua olla paha, vaan haluaa oppia hyväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän