Kissa yön yksin ja emäntä kännissä - onko elsun paikka?
Naapurin "neitokainen" kotiutui äsken iltareissultaan. Vähän horjahteli rappusissa eli humalatila on vielä päällä. Surettaa hänen kissansa, joka on joutunut olemaan yön yksin ja nyt sitten humalaisen kanssa. Olisiko elsun paikka, vai mitä voisin tehdä?
Kommentit (14)
Ei se kissa mitään traumoja saa.. Ymmärtäisin huolesi jos olisi aivan naamat, mutta mun mielestä (kyllä omistan eläimiä ja kyllä olen joskus jopa juonut alkoholia kun ne ovat läsnä) sun huoli on vähän liioiteltua : D
Voitko olla tosissasi?
Mutta voithan tehdä, niin saavat eläinsuojelupäivystykseen remakkaa ilonpitoa näin pääsiäisen kunniaksi.
Minulla on viisi kissaa ja ihan takuulla pärjäävät yhden yön keskenään kun huolehdin että ruokaa ja vettä on tarjolla. Joskus ovat olleet jopa kaksi yötä keskenään.
Nykyään yksi yö on minulle maksimi sillä kaikkeahan kuitenkin voi tapahtua. Syksyllä yksi kissa sai niin vaikean neurologisen kohtauksen että hirvittää ajatuskin etten olisi ollut kotona auttamassa. Kissa jouduttiin tosin lopettamaan mutta tärkeintä että olin paikalla ja rakas pääsi kärsimyksistään nopeasti.
Ei kuitenkaan voi murehtia liikaa ja yksi yö poissa kotoa (vaikka sitten viihteellä) ei ole pituudeltaan juuri kummempi kuin perus työpäivä.
Kissa kyllä pärjää. Yksin jätetyt koirat ovat oikea ongelma kun joutuvat pitkään pidättelemään :(
N31
Kaksi kissaani on päivisin, joskus iltaisin yksin. Tullessani töistä väsyneenä kotiin, saatan horjahdella epäilyttävästi. Ehkä sekin on elsun paikka?
Jos naapurin nainen ei jättänyt kissaansa yksin yli 24 tunniksi eikä hän muuten jätä kissaansa hoidotta niin et. Kissaa ei saa jättää yksin ilman valvontaa yli 1 vuorokaudeksi (eli sinä 2 yötä kissat jättänyt olet tehnyt rikoksen), vaan niillä pitää käydä joku valvomassa ja katsomassa että kaikki ok, eivät ole loukanneet itseään, paniikissa esim. Kissan pitää juoda ja pissata joka päivä, jos se on 1 vrk pissaamatta, kyse on hätätapauksesta. Eli summa summarum: jos aiot olla yli 1 vrk pois kotoa, vie kissa hoitoon tai järjestä joku käymään kotonasi.
Jos nainen on satunnaisesti humalassa, kissa ei välitä. Se osaa väistää oudosti käyttäytyvää ihmistä. Jos taas nainen on jatkuvasti humalassa eikä huolehdi kissastaan, on syytä huoleen. Tai jos naine muuttuu agroksi humalassa ja pahoinpitelee kissaa.
Sama ptee miehiin.
Mutta provohan tämä oli.
Vierailija kirjoitti:
Jos naapurin nainen ei jättänyt kissaansa yksin yli 24 tunniksi eikä hän muuten jätä kissaansa hoidotta niin et. Kissaa ei saa jättää yksin ilman valvontaa yli 1 vuorokaudeksi (eli sinä 2 yötä kissat jättänyt olet tehnyt rikoksen), vaan niillä pitää käydä joku valvomassa ja katsomassa että kaikki ok, eivät ole loukanneet itseään, paniikissa esim. Kissan pitää juoda ja pissata joka päivä, jos se on 1 vrk pissaamatta, kyse on hätätapauksesta. Eli summa summarum: jos aiot olla yli 1 vrk pois kotoa, vie kissa hoitoon tai järjestä joku käymään kotonasi.
Jos nainen on satunnaisesti humalassa, kissa ei välitä. Se osaa väistää oudosti käyttäytyvää ihmistä. Jos taas nainen on jatkuvasti humalassa eikä huolehdi kissastaan, on syytä huoleen. Tai jos naine muuttuu agroksi humalassa ja pahoinpitelee kissaa.
Sama ptee miehiin.
Mutta provohan tämä oli.
Ei Suomen rikoslaissa ole määritelty mitään aikarajoja kissan yksinololle. Ei ole edes lasten. Jokainen tapaus harkitaan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Sama ptee miehiin.
Mutta provohan tämä oli.
Kiitos tiedosta. Lasketaanko se lieventäväksi asiaksi jos käyn itse ilmoittautumassa poliisilaitoksella?
N31
Voisit vaan antaa kissassi paremmalle omistajalle.
Minun kissani ei ole koskaan ollut yhtään yötä yksin. Jos en olen itse kotona niin hommaan hoitajan tai vien kisun hoitoon.
Mulla on omituinen kissa, kun se änkee aina syliin ja haluaa huomiota. Ei ole merkitystä humalatilalla taikka sillä, kauanko kissa on ollut yksin tai onko se ollut laisinkaan yksin.
On meillä kerran eläinsuojelustakin käyty katsomassa eläinten oloja. Moitteettomat oli, niin en koe tarvetta muuttaa elämääni mihinkään suuntaan lemmikkien hoidon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ptee miehiin.
Mutta provohan tämä oli.
Ei Suomen rikoslaissa ole määritelty mitään aikarajoja kissan yksinololle. Ei ole edes lasten. Jokainen tapaus harkitaan erikseen.
Rikoslaissa ei ehkä olekaan määritelty, mutta eläinsuojeluasetuksessa on.
4 § "Pitopaikka ja siihen liittyvät sellaiset laitteet, joista eläinten terveys ja hyvinvointi riippuvat, on tarkastettava vähintään kerran päivässä."
Voi luaja.