Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tympii, kun meitä kohdellaan kaksoissiskon kanssa samana henkilönä joilla on aina samat mielipiteet

Vierailija
27.03.2016 |

Jos jaksatte lukea pitkän purkautumisen, olkaa hyvät.

Jo lapsena saatoimme juhlapäivinä saada yhteisen lahjan, kun muut sisarukset saivat aina oman. Varsinkin sukulaiset tekivät tätä. Toki meidät kasvatettiin ottamaan se lahja kiltisti vastaan ja kiittämään.

Teininä aina ensimmäinen kysymys jonkun tavatessa, jos liikuimme erikseen, oli "Missä *Veera (sisko) on" tai häneltä, "Missä *Tiina on. Sukulaiset olettivat meidän pitävän samanlaisista asioista ja ruuasta ja sitten tuhistiin "No kyllähän sinäkin homejuustosta pidät kun siskosikin" tai loukkaannuttiin kun sisko ei pitänytkään vaaleanpunaisesta vaikka minä pidin.

18-vuotiaana muutimme samaan kämppään ja aloimme tapailla poikia. Jossain vaiheessa inhottavan usein pojat hiprakassa alkoivat vihjailla että miten olisi kolmen kimppa. Tokihan halusimme siskon kanssa toistemme kanssa sänkyyn, inhotti.

Nyt parikymppisenä olimme yhdessä pääsiäistapahtumassa jossa meille täysin tuntematon mies jakoi palautelappuja, mitä mieltä olimme tapahtumasta, mikä huonoa ja mikä hyvää. Kaikki muut saivat omat laput, lapsetkin mutta meille lykättiin yhteinen lappu. Tuo vieras ihminen oletti, että koska näytämme samalta, meillä on myös yhteinen mielipide.

Milloin tämä loppuu vai loppuuko ikinä? Vieläkö vanhainkodissa meille jaetaan samanlaiset lääkkeet "Et sinä voi olla tälle yliherkkä kun ei Veera/Tiinakaan ole" ?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa ja varmasti ärsyttävää! Oletteko itse ruokkineet tätä stereotypiaa pukeutumalla sama tyylisesti? Kampaus? Hiustenväri? Meikki? Noilla saa kyllä samannäköisistä erinäköisiä, jos sitä tahtoo. Jos käyttäydytt kuin kaksi marjaa, teitä myös kohdellaan niin.

Vierailija
2/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä tosi ärsyttävää ja surullista :-\

Minulla on nyt 8v identtiset kaksostytöt ja toivon että heitä ei ikinä kohdeltaisi yhtenä pakettina.

He saavat onneksi omat lahjat synttäreinä ja jouluna. Tosin pari isompaa lahjaa on tullut yhteisenä kuten nukkekoti ja leikkikeittiö.

Olemme aktiivisesti pyrkineet siihen että heitä kohdeltaisiin yksilöinä: olivat eri ryhmissä päiväkodissa ja nyt koulussa eri luokilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on identtiset kaksossiskot enkä oo kuullu, että olis tuollaista ongelmaa.. tosin ne on kotona kasvatettu yksilöinä.. ei ne tykänny siitäkään, jos niitä sano kaksosiks..

Vierailija
4/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissäni ei ole ketään sisaruksia jotka olisivat muuttaneet yhteiseen kämppään, ei edes kaksosia, eli ette te ihan yhtä irti ole toisistanne kuin sisarukset tavallisesti.

Tuttu kaksospari on aivan yliherkkä siitä että heitä ei saa kohdella yhtenä yksikkönä. Jos heitä esimerkiksi puhuttelee nimellä niin ei missään tapauksessa saa sanoa heidän nimiään peräkkäin (Veera ja Tiina), sillä siitä tuli välittömästi ragekohtaus.

Vierailija
5/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsena meidät puettiin samalla tavalla ja silloin se oli meistä kivaa, mutta 12--> alkoi olla jo erilaiset tyylit. Ei mitenkään huomattavasti, eli kumpikaan ei pukeutunut esim. gootiksi ja toinen barbi-tyyliin mutta emme pukeutuneet identtisesti.

Suht. pienessä koulussa olimme ja meidät laitettiin ala-ja yläasteella samalle luokalle. Molemmilla oli myös omat kaverinsa, mutta paritöissä opettajat olettivat että haluamme olla aina pari. Tästä kun sanoimme niin tuli hyminää "No kyllä te oikeasti haluatte"

Ap

Vierailija
6/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti teitä kohdellaan eri tavoin nyt kun olette kohta aikuisia. Mikäli menette samaan opiskelupaikkaa,asutte lähes naapureina ja olette samassa työpaikassa kohtelu ei muutu. Tehkää eri juttuja.

Vierailija
7/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, tuo muutto tuli vähän niinkuin tilauksesta kun pikkuveli tuli siihen ikään että alkoi kaivata omaa rauhaa ja meillä kummallakin alkoi koulu toisella paikkakunnalla. Eri koulu mutta samalla suunnalla. Edullinen vuokrakaksio ja suorastaan innosta kirkuen halusimme jo kokeilla "omaa elämää"

Nykyään asumme jo omillamme ja sisko kihloissakin. Tämä mies on onneksi järkevä eikä ole edes vitsillään ehdotellut mitään kolmen kimppaa, koska sellainen on todellakin ällöttävää.

Ap

Vierailija
8/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amen! Aivan sama tilanne, joka vaikutti nuorempana identiteettiinkin. Vaikea yrittää keksiä kuka itse yksilönä oikeasti on, kun muut kohtelevat aina siskon kanssa yksikkönä...

Ratkaisin tämän muuttamalla Ruotsiin opskelemaan, sisko jäi Suomeen. Sääli joutua "välttelemän" siskoaan saadakseen samaa kohtelua kuin kaikki muut...

Vierailija
9/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eri mieltä. Se, että muistuttaa toista ja asuu yhdessä, ei tarkoita, ettei olisi oma yksilö ihmisoikeuksineen. Tuo on vain muiden ajattelemattomuutta ja suoraan sanottuna myös pientä v*****lua niin kuin moni tuossa ylhäällä vähän jo näpäytteleekin. Mitäs menette samaan opiskelupaikkaan ja asutte yhdessä, mitäs viihdytte toistenne seurassa. Aivan typeriä kommentteja!

Minä ja paras ystäväni olemme olleet kuin paita ja peppu 35 vuoden ajan, opiskelimme samaa alaa ja asuimme opiskeluaikoina muutaman vuoden samassa kämpässä. Makumme ei ole aivan identtinen mutta samantyylinen eli jopa hiukan muistutamme toisiamme. Ikinä ei kukaan ole kohdellut meitä yhtenä. Asennekysymys siis. Ei ole kyse samannäköisyydestä tai samoista valinnoista vaan ihan vain siitä tietoisuudesta, että kyseessä on kaksoset, joten heitä ei tarvitse kohdella yksilöinä. Toisin sanoen kyse on ihmisten laiskuudesta, ilkeydestä ja välinpitämättömyydestä.

Vierailija
10/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neidit pukeutuu ihan niin kuin itse haluavat: ei heillä edes ola samanlaisia vaatteita kaksin kappalein. Heillä on kyllä yhteinen vaatekasppi johtuen ihan tilanpuutteesta. Toinen pitää mekoista ja hameista toinen on enempi housuihminen.

Toinen mieluiten maalaa ja toinen piirtää.

Toinen sellainen haaveilija ja toinen hieman rämäpää.

Ja vaikka he ulkoisesti olisivatkin samannäköisiä ja vanhemmiten meikkaisivatkin samaan tyyliin niin he ovat kuitenkin 2 eri ihmistä. On sitten sen "katsojan" omaa tyhmyyttä pitää kaksosia yhtenä pakettina jos ei osaa ajatella erikseen...

Vierailija
11/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentenlen lasten parissa ja olen miettinyt miksi pienet kaksoset pitää pukea samanlaisiin vaatteisiin?lapsia on todella vaikea erottaa toisistaan muutenkaan ja kun vielä on samanlainen tukanleikkuu,ihan samanlaiset vaatteet yms. Olisi helpompi ottaa heidät yksilöinä ja erottaa heti omalla nimellä kun lapset näyttäisivät erinlaisilta.

Eihän muitakaan perheen lapsia pueta samoihin vaatteisiin ja leikata ihan samanlaista tukkaa?kertokaahan kaksosten vanhemmat miksi heidät puetaan ja laitetaan prikuulleen samanlaisiksi?

Vierailija
12/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa, se ihmetytty aikuisissa ihmisissä kun saimme syntymäpäivä/muita kutsuja kavereiden juhliin ja sattuikin niin että toinen meistä oli sairaana tai ei muusta syystä päässyt. Tällöin toinenkin jätettiin kutsumatta. Samoin jos juhlista sai lahjapusseja (en tiedä onko enää tapana, kiiltokuvia/tarroja ja vähän karkkia yms) niin muut saivat oman ja me yhteisen. Ja ihan aikuiset jakamassa. Eli jouduimme usein tyytymään puoleen määrään siitä mitä muut saivat.

Ap

Vierailija
13/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mä olen aina miettinyt, että onko kieliopillisesti oikein puhua kaksoissisaruksista? Eihän ne mitään kaksoisolentoja toisilleen ole, vaikka kuinka olisivat identtiset. Ihme, että ap:kin näin kirjoittaa! Kielenkäyttö voi vaikuttaa mielikuviin.

Se, että kohdellaan "kaksoissina" varmaan johtuu jostain oletuksista, joita tehdään sen enempää ajattelematta. Jonkun verran voitte omilla valinnoillanne (pesäeron ottaminen, asiasta sanominen) vaikuttaa, paljon joudutte varmasti vain hyväksymään. Älkää lapsuuden jaetuista karkkipusseista katkeroituko, kärsimys senon ehkä silloin ollut, mutta nyt aikuisina osaatte suhteuttaa.

Vierailija
14/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki vastaavasta tuttavaperheen kaksosista. Vain toinen käy rippikoulua ja eivät meinaa pitää mitään juhlia, kun olisi sitten vain toiselle ne juhlat :O

No aivan itse tämä toinen kaksosista on päättänyt jättää riparin käymättä, miksi toinen ei saa juhlia tämän toisen takia

Vierailija
15/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa, se ihmetytty aikuisissa ihmisissä kun saimme syntymäpäivä/muita kutsuja kavereiden juhliin ja sattuikin niin että toinen meistä oli sairaana tai ei muusta syystä päässyt. Tällöin toinenkin jätettiin kutsumatta. Samoin jos juhlista sai lahjapusseja (en tiedä onko enää tapana, kiiltokuvia/tarroja ja vähän karkkia yms) niin muut saivat oman ja me yhteisen. Ja ihan aikuiset jakamassa. Eli jouduimme usein tyytymään puoleen määrään siitä mitä muut saivat.

Ap

En nyt oikein jaksa uskoa näitä sun juttujasi...

Vierailija
16/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli koulussa yhdet identtiset kaksoset enkä kyllä koskaan huomannut että luokkakaverit tai opettajat olisivat olettaneet että nuo ovat yksi ja sama henkilö kahdessa osassa. Molemmilla oli omat mielipiteensä ja touhunsa, osittain jopa kaverit oli erit, enimmäkseen kyllä samat.

Vierailija
17/17 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä osaan ajatella. Miehen kanssa oltiin samalla työpaikalla ja me saimme yhteisen joululahjan, kun muut saivat omat. Samoin pojan luokalla oli kaksoset, nämä eivät olleet identtiset. Kun poika oli kysynyt molemmilla erikseen, mitä heillä on synttärilahjatoiveita, oli tullut ihan erilaiset toiveet ja he olivat tykänneet, kun oli kysynyt. Kaikki muut olivat suunnilleen vieneet yhden lahjan tyyliä "on kaksosille sopivaa, että voivat jakaa", mutta meidän poika vei molemmille omat. Ei ne mitään kalliita toiveita olleet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi