Mitä katsot toisten ihmisten asunnoista??
Mikä kiinittää huomion? Pöly lattialla, likaiset ikkunat, joku muu?
Vai katsotko enemmän sisustusta..huonekaluja ja esineitä? Arvosteletko mielessäsi toisten ihmisen kodin(tuo on kiva..tuo ei ja mitäs likaa täällä on..) ??? Nyt kaikki listaamaan tähän oma näkemys!!!!
Kommentit (20)
Nykypäivänä kun on Ikea niin joka asunnossa sisustuskin alkaa olla ihan ok, tietty samoja huonekaluja voi olla monella. Uniikit jutut huomaan ja vanhemmat, antiikkiesineet. Monesti vilkasen lattianrajoja ja ehkä muksujenkin vaatetusta. Vessa on yks missä kattelen kans. Inhottaa jos pissa haisee ja pinnat töhnässä. Tietenkään en näistä ääneen sano.
Eli en arvostele muiden sisustustyylejä, sellainen ei niin kiinnostaa. Enkä ole itsekään mikään himosiivoaja, mutta likaisuus siis ällöttää. Eli siisteyttä katson. ja mitä kirjoja ihmisillä on!
mikä tekee kodikkaasta kodista kodikkaan. Meillä ei ole kodikasta kotia, enkä tiedä miten siitä sellaisen saisin =o(. Negatiivisessa mielessä se pistää silmään, jos asunto on todella LIKAINEN! Ei siis sotkuinen.
asunnon omistajasta.
Lähinnä just, että onko Sotka ihmisiä vai satsaavatko laatuun.
Toinen on yleinen siisteys, ei niinkään pikku pölyt kiinnosta, mutta onko sekaista ja likaista.
kivoja kämppiä katson tarkemmin koska imen itteeni sisustusvinkkejä!
Jos on oikein juntin näköistä niin keskityn mieluummin kahvipöydän antimiin tms koska ei ole mitään silmää miellyttävää ympärillä...
En kyllä koskaan sanois ääneen mitään koska makunsa kullakin!
Yritän mieluummin löytää aina jotain kaunista sanottavaa asunnosta kuin asunnosta.....
T:7
Keittiön valaistusta miettiessämme, sain hyvän ajatuksen kaverin kodissa toteutetusta valaistuksesta. Tekniikka on sama, tyyli ja toteutus sekä huonetila eri, joten en kenenkään koteja lähde plagioimaan. :)
Negatiivisen huomion saa lika. Varsinkin keittiössä ja wc-tiloissa likaisuus yököttää. Sekaisuus ei toisten kodeissa haittaa, vaikka oma yleensä onkin tip-top.
jopa aika likaista. Jos vieras koti on tosi siisti, ihailen. Jos siellä asuu pieniä lapsia ja ei ole jotkut juhlat, niin myös hieman ihmettelen, että miten jaksavat niin puunata.
Kirjahyllyn katson aina. Jos ei ole näkyvillä mitään kunnon kirjallisuutta, niin, miten sen nyt sanoisi, en sitä mielessäni mitenkään kauhistele, mutta panen kyllä jotenkin merkille.
Katselen mielelläni myös ihmisten valokuvia. Ei tule mieleen mitään kamalia koteja. Yleensä ovat viihtyisiä ja ainakin siistimpiä kuin omamme.
enkä edes osaisi sanoa, että mistä putiikista kalut on hommattu! Ei vain ole yhtään oleellinen asia itellekään. Kirjahyllyn sisältö kiinnostaa muakin ja sitten se, millasia esineitä ihmisellä on esillä. Enkä tarkoita välttämättä pelkästään koriste-esineitä.
Vain siten saatte persoonallisen ja kodikkaan kodin.
Sitten vasta olenkin utelias, jos hylly on täynnä kirjoja.
Kategorioin ihmisiä paljolti kodin sisustuksen mukaan. Olen itse esteetikko ja pääsääntöisesti en viihdy sellaisten ihmisten kanssa, joita sisustus ei kiinnosta ja huonekalut ovat Masku-Anttila -linjalla. Otan myös vinkkejä toisten sisustuksesta ja olen kiinnostunut leipomuksista yms. Levykokoelmat ja hifilaitteet eivät kiinnosta minua.
ensiksi katson kokonaisuutta, minkä tyylistä on ja vastaako kodin tyyli sitä kuvaa jonka ko. ihmisestä olen saanut. sitten huomio alkaa kiinnittymään eri yksityiskohtiin: asunnon väreihin, huonekaluihin ja siihen miten ne on sijoitettu, verhoihin, tauluihin ja koriste-esineisiin. kirjahyllyn kirjoja kurkkaan mielelläni myös ja katson esillä olevia valokuvia. tällä hetkellä katselen keittiöitä erityisen tarkkaan kun haaveilen keittiöremontista meille.
monesti kyllä arvostelenkin hiljaa mielessäni että onko kodissa minun makuni mukaista vai ei. tosin osaan kyllä ihailla ajatuksella tehtyä persoonallista sisustusta vaikkei se minun makuni mukainen olisikaan.
likaisuus ällöttää myös minua, samoin ihan järjetön sekasotku josta näkee ettei ihan viime aikoina ole taidettu siivota. pieni sekamelska ei haittaa etenkään lapsiperheissä, ei meidänkään kotimme ole aina tiptop vaan leluja pyörii pitkin poikin.
Aikaisemmin katselin kylpyhuoneiden kaakeleita, keittiön kaappeja yms. Kun oli asunnon sisustamisen aika siis kalusteita ajtellen. Nyt kun olemme muuttaneet taloon ja olisi verhojen oston aika niijn huomaan kiinnittäväni huomiota toisten verhoihin, mattoihin yms.
WC:n siisteys on A ja O. Itse puunaan vessan joka päivä koska en haluaisi itse joutua käymään pöntöllä josta löytyy vaikka minkälaisia tahroja.
arvostele toisten sisustusta. Mutta tottakai sitä saa heti sellaisen tunnelman mikä siinä kodissa on; onko puhdasta, ja /tai onko tavarat paikoillaan, miten sointuvat eri huonekalut ja tekstiilit jne.
Olen itse siisti, inhoan olla kodissa jossa on paskasta (pinnat rasvaisia, likaisia, täynnä sormenjälkiä tai likatahroja, pölyä) epäsiistiä (epäjärjestys, tavaraa jokapaikassa, tavaraa siellä missä niiden ei kuuluisi olla, kuten likapyykki kasa muualla kuin pyykkikorissa, sukkia sielä täälä jne)...
Kaikilla ei ole varaa sisustaa tai eivät vain ole kiinnostuneita. Mutta kyllä itselleni on vierasta, että asuisi omistusasunnossa jossa on muovilattiat (ei laitettu edes laminaattia), tapetit repeilleet ja likaiset, maalipinnat lohkeilee jne. Pienelläkin budjetilla voi maalata, tapetoida ja laittaa lattioita kuntoon.
Ja tosiaan, jos on se Sotkan halvin kirjahylly-tv-tasoyhdistelmä, omine hääkuvineen, lasten kuvineen ja halpismaljakoineen ja posliiniesineineen ja ---pahimmassa tapauksessa erilaisin drinkkilaseineen ja viinapulloineen (täysinä ja tyhjinä) niin ei kyllä miellytä minun silmääni... Ja usein ilman ainuttakaan kirjaa.
Ihailen asuntoja jotka ovat viihtyisiä ja kauniisti sisustettuja:) Ja joissa on osattu myös valaista kauniisti tilaa!
Oon ammatiltani sisustaja, joten senkin puolesta kiinnostaa! Kaikilla kavereilla on oikeen kauniit kodit, persoonalliset ja kodikkaat. Neuvoja en jakele muuta kuin kysyttäessä.
Puhtauteen en kiinnitä niin suurta huomiota, varsinkaan lapsiperheissä.
Hassua, kun niin monet kiinnittää huomiota kirjahyllyyn! Mun tuttavapiirissä ei juuri kellään ole sellaista perinteistä kirjahyllyä, vaan kirjat säilytetään ihan muulla tavoin. Meilläkään ei ole. Joku siis saattaa ajatella ettemme lue ollenkaan. Ja silloin menee tosi metsään, meillä on kauheesti kirjoja - osa makuuhuoneessa ja suurin osa kellarissa!
Joissain kodeissa haisee aivan hirveälle! Kun hajut on haisteltu voin alkaa tiirailla ympärilleni.. millaiset verhot, lattioiden likaisuus, keittiön likaisuus ja sekaisuus jne. Myös sellaisen piirteen olen huomannut, että tavaroiden määrään tulee kiinnitettyä huomiota. Tyhjä pöytätila on parempi kuin täysi. Alkaa ahdistaa kovin " täydessä" kodissa, vaikka ei sekaista olisikaan.
remontoimme joten katselen myös usein kylässä niitä kohtia jotka meillä on työn alla tai suunnitelmissa alkaa laittamaan.
En uskalla alkaa toisten koteja arvostelemaan koska omakin on kesken joten toivon, että meillä vierailevat ymmärtävät ettei meillä ole valmista!
mun lukemisesta ei ole kauheasti viitteitä kotona.
muualla saa olla kaaos ihan rauhassa...
kyllä yleissiisteys kiinnittää huomion.. vaikka ei kotonakaan aina kaikki ole tip top ;) Ja sisustus.. ja arvostelen omassa mielessäni kyllä tavaroita, yms. ja sitten että miten sitä tavaraa on (kuinka paljon), esim. pienessä asunnossa jos on paljon tavaraa kaikkialla, niin se kiinnittää huomion.. jos ei jalalle löydy sijaa ;) ja sitten ehkä sitäkin mietin, että " olisin tuon pistänyt tuohon toiseen paikkaan ja tuon tuohon" ..