Valvooko teidän teinit pitempään kuin te??
Siis minä en jaksa ainakaan kukkua pystyssä enää puoliltaöin. Pienempinä oli ihanaa kun jäi sitä omaa ilta-aikaa monta tuntia, kun lapset nukkuivat jo kasilta. Nyt homma on päinvastoin.
Yh
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvoo, mutta mä hätistelen teinit omiin huoneisiin ysin jälkeen. Eipä nuo siellä häiritse ja voi itse tuijottaa telkkaria tai lukea tai mitä nyt haluaakaan.
Ysin jälkeen jo? Huh, onhan tuo aika aikaisin omaan korvaan... onko sama käytäntö arkena ja viikonloppuna? Entä lomilla?
Arkisin tämä käytäntö. Lomilla ja viikonloppuisin ollaan rennommin, mutta ei silloinkaan metelöidä jos joku haluaa mennä nukkumaan, vaan laitetaan telkkarit ja musiikit hiljaiselle. Ja iltapala syödään aina yhdessä, jos ovat kotona (lomilla ja viikonloppuisin tulevat kyllä usein paljon myöhemmin kotiin). Ei minusta kenenkään tarvitse käydä jääkaapilla yöllä.
Valvoo myöhempään. En oo nähnyt koskaan tarpeelliseksi hätistää omaan huoneeseen, viihtyy siellä hyvin käskemättäkin. Usein iltaisin katsellaan yhdessä Netflix-sarjoja pojan kanssa ja hörpitään iltateetä.
Meillä on sinänsä haastava kuvio, kun olen yh, eikä asunnossamme ole kaikille omaa huonetta. Olen antanut kahdelle teinilleni omat huoneet, itse nukun olohuoneen sohvalla. Käyn töissä ja aamuisin joudun heräämään jo puoli 6, joten minun on pakko käydä nukkumaan ajoissa. Teinit eivät oikein aina jaksa tätä tajuta, vaan saattavat kukkua pystyssä yli puolenyön. Sain ketjusta kimmokkeen ja pakotan heidät huoneisiinsa klo 23 alkaen, tietysti sanktioiden pelossa. Kiitos.
Yh+2
Valvoo joskus kymmeneen, joskus kolmeen. En kontrolloi niin kauan kun saa koulunsa hoidettua.
Koska meillä on kaksi nuorempaakin (kouluikäisiä kuitenkin), arkisin kaikilla on sama iltarutiini: yhdeksältä viimeistään iltapala, suihku ja huoneisiin rauhoittumaan. Joku aikaisemmin oli kommentoinut "lukitsemisesta", eli ei niin, vaan ajatuksella että kaikki saavat rauhoittua hetken ennen unia ja jaksamme aamulla herätä, kuka töihin, kuka kouluun.
Täsmennykseksi: saa käydä vessassa, saa tulla juttelemaan, saa käydä juttelemassa sisarusten kanssa, jos ovat vielä hereillä, ei tarvitse olla hiiskumatta. Omassa huoneessa saa olla koneella, soitella kavereille, tehdä läksyjä... mitä nyt haluaa kunhan siitä ei häiritsevää melua synny.
Viikonloppuisin yleensä sisarukset katselevat yhdessä leffoja myöhään, jos ovat kotona. Itse menen usein paljon aiemmin nukkumaan.
Onpa teillä tosi outo sääntö, ettei saa käydä jääkaapilla? Jos teille itsellenne tulee nälkä niin kitkutteletteko sitten aamuun asti? Eihän sitä nälkäisenä voi mennä nukkumaan!
Vierailija kirjoitti:
Onpa teillä tosi outo sääntö, ettei saa käydä jääkaapilla? Jos teille itsellenne tulee nälkä niin kitkutteletteko sitten aamuun asti? Eihän sitä nälkäisenä voi mennä nukkumaan!
No ei mulla ainakaan tule nälkä, jos olen iltapalan syönyt. Joskus herään yöllä janoon ja käyn juomassa, mutta aivan hyvin pärjään aamupalaan saakka iltapalan jälkeen.
Pikemminkin pidän outona, jos pitkin yötä pitää käydä napostelemassa.
Todellakin valvoo. Poika 16 ei aikoihin enää ole ennen puoltayötä käynyt nukkumaan. Tyttö 18 sama juttu, ollut jo useamman vuoden. Ihme kyllä, heräilevät kuitenkin ihan ihmisten aikaan, n. klo 10. Joskus ennemminkin.