Halvin asumismuoto kun asunnon koko 100m2?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko omistusasuntoa? Ja jos, niin tarkoitatko hankintahintaa vai käyttökuluja?
Asumiskuluja lähinnä.
Tässä on yllättävän halpa kämppä, ilmeisesti alue on huono ja talokin vanha. Mutta kiva tilava asunto todella halvalla! Asumiskulut samaa luokkaa kuin meillä 250m2 okt:ssa.
Vuokra-asuminen rivi-tai kerrostalossa maaseudulla, kaukana kaikista palveluista. Jossakin itä-rajalla.kolmion saa 200-300€/kk, jolloin hyötysuhde on vielä vuokranantajalla, kun asunto pidetään asuttuna. Myös omistus rivareita saa 6000-18.000€.
Eihän pelkkä asunnon koko mitään ratkaise. Pienessä vanhassa mummonmökissä jossain landella, jossa ei tarvitse tehdä remontteja ennen kuin vesi vuotaa katosta sisälle.... ei paljon kuluja kun vesikin kannetaan omasta kaivosta.
Toisaalta kerrostaloasunto jugendtalossa isossa kaupunginkeskustassa maksaa maltaita...
Sehän riippuu paikkakunnasta. Joillakin paikkakunnilla on korkeat vuokrat mutta halvat omistusasunnot, joillakin paikkakunnilla vuokratkin on hyvin kohtuulliset.
Jos mietin tässä näitä missä minä olen asunut, niin kallein on ollut KASin vuokra-asunto. Edullisin on ollut itse omistettu omakotitalo.
Omakotitalo ehdottomasti, tietysti riippuen paikasta ja asuntojen ostohinnoista.
100m2 asunto-osakkeissa on järjestään hiton kovat vastikkeet ja jos yhtiöremppaa tulee niin voi pätkähtää lasku neliöiden mukaan.
Joku kiva keskuslämmityksellä oleva pikkutalo ja sinne maalämpö niin puoli-ilmaista asua.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo ehdottomasti, tietysti riippuen paikasta ja asuntojen ostohinnoista.
100m2 asunto-osakkeissa on järjestään hiton kovat vastikkeet ja jos yhtiöremppaa tulee niin voi pätkähtää lasku neliöiden mukaan.
Joku kiva keskuslämmityksellä oleva pikkutalo ja sinne maalämpö niin puoli-ilmaista asua.
Miten se remontti eroaa omakotitalosta ja osakkeesta. Ihan samat remontit omakotitaloihin tulee kuin asunto-osakkeihinkin. Jos esimerkiksi ostaa 50 vuotiaana uuden kerrostalo-osakkeen, niin siinä saa elää loppuelämänsä ilman isoja remontteja. Taatusti halvempi kuin omakotitalo. Näin teki omat vanhempani, velaton osake jossa halpa asua. Myivät omakotitalon pois.
Tarkoitatko omistusasuntoa? Ja jos, niin tarkoitatko hankintahintaa vai käyttökuluja?